Ciemno, zimno i bez reklam - Niemcy szykują się na wielki kryzys energetyczny

Od 1 września Niemcy wprowadzają restrykcyjne zasady oszczędzania energii przez brak dostaw gazu z Rosji. Wyłączone zostanie oświetlenie i zmniejszona temperatura w budynkach. Ucierpią nawet reklamy.

nauka
Jakub Błażewicz29 sierpnia 2022
32

Źródło: fdecomite/Flickr.

Niekończąca się wojna w Ukrainie daje się we znaki państwom w całej Europie. Nie inaczej jest w Niemczech, w których problemem mogą być nowe przepisy mające pomóc w walce z niedoborami gazu.

Jeszcze 12 sierpnia opublikowano plan, który w założeniu niemieckiego rządu pozwoli zaoszczędzić 2% gazu i – w perspektywie dwóch lat – prawie 11 miliardów euro. Przepisy zostały zmodyfikowane i ostatecznie zatwierdzone w minioną środę, a nowe regulacje wejdą w życie w czwartek 1 września (na razie na pół roku, tj. do 28 lutego, via PAP).

Ciemniej i zimniej

Jedna ze zmian wprowadzi zakaz używania „podświetlanych lub emitujących światło” reklam między godziną 22:00 a 6:00, co uwzględnia także ekrany w witrynach sklepowych (via Invidis). Przepisy przewidują wyjątki w przypadku, gdy tego typu systemy będą też służyć zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerom (na przykład stojącym na przystankach autobusowych).

Poza tym od 1 września większość budynków publicznych nie będzie mogła być ogrzewana do temperatury powyżej 19 stopni Celsjusza, a gazu i energii elektrycznej Niemcy nie wykorzystają także do podgrzania wody do mycia rąk lub w prywatnych basenach, korytarzy bez stałych bywalców etc.

Reklamy na 4 (?) godziny

Nowe przepisy okazały się problematyczne dla niemieckich obywateli. Po części wynika to z wielu niejasności lub wręcz nieścisłości. Dotyczy to nawet godzin, w których obowiązuje reklamowy zakaz, bo choć w dokumencie z 12 sierpnia mowa jest o 22:00-6:00, to już w nowym ogłoszeniu podano czas od 22:00 do… 16:00. To niemal na pewno pomyłka w tekście, ale według magazynu Invidis nadal nie zostało to potwierdzone.

Na tym nie koniec. Jak zauważa dziennik The Register, przepisy stwarzają też dodatkowe problemy dla użytkowników systemów reklamowych, m.in. nakazując całkowite wyłączenie ekranów zamiast – jak się przyjęło – tylko przygaszania ich.

Łatwo się domyślić, że nie wszystkim podobają się ograniczenia. Zwłaszcza że administratorzy systemów reklamowych mają tylko kilka dni na wyjaśnienie sprzeczności i dostosowanie się do nowych regulacji.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego