futurebeat.pl NEWSROOM Koniec samochodów spalinowych coraz bliżej, jest decyzja UE Koniec samochodów spalinowych coraz bliżej, jest decyzja UE Parlament Europejski przegłosował wprowadzenie zakazu sprzedaży i produkcji samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Nowe prawo wywołało dyskusję wśród europosłów, gdyż oznacza duże zmiany dla kierowców. motoDamian Miśta15 lutego 2023 26 Źrodło fot. Unsplash | Michael Marais.i Dyskusja tocząca się wokół globalnego ocieplenia przyczynia się do zmian w zakresie prawa i życia społeczeństwa. Jednym z takich wątków jest sprawa szkodliwości pojazdów spalinowych. UE jest przeciwne pojazdom spalinowymParlament Europejski zadecydował o zakazie produkcji i sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi oraz diesla od 2035 r. Prawo wejdzie w życie w marcu tego roku i obejmie wszystkie 27 państw należących do Wspólnoty Europejskiej w ramach dążenia do jej celu stania się do 2050 r. rejonem gospodarki „neutralnej dla klimatu”, z zerową emisją gazów cieplarnianych. Natomiast u producentów motoryzacyjnych ustanowienie tego aktu ma pobudzić inwestycje w kierunku wytwarzania pojazdów bezemisyjnych i wyznaczyć im konkretne ramy czasowe. Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne? Źródło: Unsplash | CHUTTERSNAP. Przepisy zakładają też ograniczenie do 2030 r. emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody do poziomu 50% z aktualnie obowiązującego limitu 37,5%. Zaproponowano również kamienie milowe dla samochodów ciężarowych, autobusów dalekobieżnych i miejskich – te ostatnie od 2030 r. w ramach omawianych założeń mają stać się całkowicie bezemisyjne. Natomiast ogólny plan dla pojazdów ciężkich przewiduje redukcję emisji CO2 o 90% do 2040 r. Zakaz aut spalinowych wywołał spór w UENowe prawo wywołało dyskusję w Parlamencie Europejskim. 340 europosłów zagłosowało „za”, 279 było „przeciw”, a 21 wstrzymało się od głosu. Przeciwnicy stoją przy stanowisku, iż to rynek powinien samodzielnie decydować o tego typu sprawach. Przykładowo Jens Gieseke (Europejska Partia Ludowa) twierdził, że zarówno przemysł europejski, jak i wielu zwykłych kierowców nie jest gotowych na postanowione ograniczenia ze względów m.in. finansowych. Wskazał też na rosnące koszty energii, które mają zmniejszyć opłacalność aut elektrycznych. Decyzji sprzeciwia się również polski rząd, o czym poinformowała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Polska zawsze była przeciwna zakazowi rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku. Patrząc na rozwój stacji ładowania i elektromobilności w Europie, uważam, że ten termin jest nierealny – powiedziała w wywiadzie dla TVP Info. Tymczasem Jan Huitema (Odnówmy Europę) ocenił, że koszty operacyjne aut elektrycznych są już teraz niższe względem ich spalinowych odpowiedników. Zaznacza, że należy dać konsumentom warunki do zakupu tych pojazdów. Zmiany prawne wymuszą rozwój w tym kierunku, a więc będzie dochodziło do stopniowego spadku cen samochodów bezemisyjnych i szybszego rozprzestrzeniania się ich na rynku wtórnym. […] motoryzacja przyjazna dla środowiska stanie się dostępna dla wszystkich – mówi Jan Huitema. Europoseł i były premier Belgii Guy Verhofstadt ogłosił tę historyczną decyzję. Źródło: Twitter | Guy Verhofstadt. W kwestii ochrony środowiska wypowiedziała się z kolei Karima Delli, przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki, która wyraża nadzieję, iż do 2050 r. „na drogach nie będzie […] samochodów z silnikami benzynowymi i diesla”, a to ma oznaczać według niej „zwycięstwo dla naszej planety i populacji”. Europejska Agencja Środowiska szacuje, iż sektor transportu odpowiada za 1/4 całkowitej emisji CO2, a niektórzy producenci samochodów, jak np. Volkswagen, zdecydowali już o przestawieniu się na produkcję wyłącznie pojazdów elektrycznych jeszcze przed 2035 r. Strona internetowa Parlamentu EuropejskiegoMoże Cię zainteresować: Samochód elektryczny potrzebuje alternatywyElektryki i hybrydy nie sprawdzają się w chronieniu klimatu w USAZakaz sprzedaży pojazdów spalinowych już niedługo w Kalifornii POWIĄZANE TEMATY: moto nowości nowe technologie samochody ekologia prawo Unia Europejska technika Damian Miśta Damian Miśta Na GRYOnline.pl udziela się od lipca 2022 roku. Najczęściej publikuje artykuły o nowinkach w świecie technologii ze względu na zainteresowanie sprzętem elektronicznym i zmieniającą się rzeczywistością, jednak zdarza mu się również podejmować tematy związane z grami i filmami. Poza tym chętnie wybiera się w podróż do minionych epok. Do gier i pisania ciągnęło go od młodych lat, więc kończył różne tytuły, żeby je później amatorsko recenzować. Zna wszystkie zakamarki Khorinis, a serię przygód Indiany Jonesa powtarzał wiele razy. 7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać 7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić