Elektryki i hybrydy nie sprawdzają się w chronieniu klimatu w USA

Z najnowszych danych wynika, że samochody elektryczne, mające zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, nie są na tym polu aż tak efektywne. W USA tego typu pojazdy ograniczyły zużycie paliwa zaledwie o 0,54%.

moto
Marek Pluta30 listopada 2022
11
Źrodło fot. Tesla
i

Od lat eksperci próbują nas przekonać, że samochody elektryczne są ratunkiem dla naszej planety, gdyż pomagają zmniejszyć uzależnienie od paliw kopalnych, a przy okazji redukują ilość CO2 trafiającego do atmosfery. Nie wygląda to jednak tak dobrze, jak można by sądzić, a wskazuje na to raport przygotowany przez Laboratorium Narodowe Argonne, dotyczący rynku amerykańskiego.

Wynika z niego, że w latach 2010-2021 zakupiono w USA ponad 2,1 mln hybryd plug-in oraz 1,3 mln samochodów elektrycznych. Wydaje się to niezłym wynikiem, lecz sytuacja wygląda inaczej, gdy spojrzymy na niego przez pryzmat pojazdów z silnikami spalinowymi, których w tym kraju jest aż 276 mln. Eksperci szacują więc, że pomimo kilku milionów aut hybrydowych oraz elektrycznych jeżdżących po drogach, w 2021 roku zużycie paliwa w tym kraju zmniejszyło się jedynie o 0,54%.

Specjaliści obliczyli, że od 2010 roku elektryki oraz hybrydy pokonały w USA 112 mld km, zużywając podczas jazdy 22 TWh energii. Przekłada się to na oszczędność niemal 9,5 mld litrów paliwa oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 19 mln ton. To stosunkowo niewiele, ale musimy pamiętać, że dopiero w ostatnim czasie zaczyna wzrastać sprzedaż aut z takim napędem. Dlatego już w 2021 roku pojazdy typu plug-in zaoszczędziły 2,6 mld litrów paliwa i zmniejszyły emisję CO2 o 5,4 mln ton, zużywając przy tym 6,1 TWh energii.

Elektryki nie są receptą na zmiany klimatu

Gdy jednak spojrzymy na dzienne zużycie paliwa w USA, które w 2021 roku wynosiło 1,4 mld litrów, mit przyjaznych środowisku samochodów elektrycznych może prysnąć niczym bańka mydlana. Zapewniane przez nie oszczędności odpowiadają bowiem zaledwie dwudniowemu zużyciu paliwa w skali całego kraju. Zważywszy na to, iż takie samochody to około 1% wszystkich aut jeżdżących po amerykańskich drogach, to oszczędność paliwa wynosząca nieznacznie powyżej pół procenta w ciągu całego roku mocno rozczarowuje.

Według Argonne może to wynikać z tego, iż kierowcy traktują auta plug-in jak pojazdy spalinowe i ładują baterie za pomocą silnika, zamiast z gniazdka, co oczywiście zwiększa spalanie. Problemem może być również to, iż auta elektryczne stają się większe i cięższe, gdyż tego typu napędy coraz częściej trafiają do potężnych SUV-ów. Ogranicza to ich zasięg, przez co wymagają częstego ładowania, a to zwiększa zużycie energii.

Elektryki i hybrydy nie sprawdzają się w chronieniu klimatu w USA - ilustracja #1
Źródło: Tesla

Powyższy raport jasno pokazuje, że samochody elektryczne i hybrydowe nie są rozwiązaniem problemów klimatycznych związanych z transportem. Trzeba więc poszukać innych pomysłów na redukcję emisji CO2. Być może takich, jak zmniejszenie liczby aut i położenie większego nacisku na transport publiczny, a także zachęcenie ludzi to częstszego korzystania z rowerów. Można też spodziewać się zakazów sprzedaży aut spalinowych na kolejnych rynkach.

Marek Pluta

Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić