To najładniejsza gra wyścigowa na PS5. Recenzja technologiczna Forza Horizon 5

Obecność Forza Horizon 5 na PlayStation 5 jest sporym zaskoczeniem, ale fani konsol Sony mają powody do zadowolenia. To prawdopodobnie najładniejsza gra wyścigowa na PS5 i to nawet w trybie 60 fps.

gaming
Mikołaj Łaszkiewicz29 kwietnia 2025
2

Forza to marka nieodłącznie kojarząca się z Xboksem, no a przynajmniej tak było do 25 kwietnia 2025 roku. Wtedy to właśnie Forza Horizon 5 trafiła we wczesnym dostępie na PlayStation 5 i zakończyła pewną erę. Choć jestem ogromnym fanem gier wyścigowych, to od dawna nie grałem w nie na PS5.

Widzicie, od czasu wydania Drivecluba na PS4, w mojej opinii żadna „ścigałka” dostępna na konsoli Sony nie przebiła jej pod kątem jakości oprawy graficznej. Nie mówię tu o rozdzielczości, ray tracingu czy zaawansowanych cieniach, ale ogólnie, o kierunku artystycznym, ilości małych detali, które sprawiają, że Driveclub wygląda pięknie aż do dzisiaj. Z tym, że Forza Horizon 5 jest dla mnie „tą grą”, która sprawia, że mogę przestać grać w Drivecluba. Na PS5 Pro wygląda zjawiskowo i działa bez żadnych problemów – od strony technicznej, to w zasadzie ideał.

PLUSY:
  1. Znakomita wydajność, nie zaobserwowałem żadnych spadków wydajności;
  2. rozdzielczość nawet w trybie wydajności jest bardzo wysoka;
  3. żadnych błędów, glitche i bugów;
  4. na PS5 Pro gra wygląda obłędnie, ma nawet szczątkowy ray tracing.
MINUSY:
  1. Zmiana trybu graficznego wymaga załadowania gry od nowa;
  2. czasy ładowania mogłyby być jeszcze krótsze.

Forza Horizon 5 na PlayStation wygląda i działa świetnie

Forza Horizon 5 na PlayStation 5 wygląda w zasadzie identycznie, jak na Xboksie Series X i to jest dobra wiadomość, bo na swojej macierzystej platformie działała ona znakomicie. Te podobieństwa przechodzą rzecz jasna też do opcji graficznych. Forza Horizon 5 na PS5 i PS5 Pro oferuje dwa tryby: wydajności (w 60 fps) i jakości (w 30 fps).

Ten pierwszy stara się utrzymać, jak najwyższą rozdzielczość przy zachowaniu sztywnych 60 klatek na sekundę, czasami dobijając nawet do natywnego 4K. Zdecydowanie polecam ten tryb w zasadzie każdemu z Was, bo dodatkowa płynność w grach wyścigowych jest na wagę złota, a rozdzielczość gry i tak stoi na bardzo dobrym poziomie.

Forza Horizon 5, Playground Games, 2021

Jeśli jednak chcecie się uprzeć, żeby grać w natywnym 4K, to tak właśnie działa tryb jakości. Forza Horizon 5 działa wtedy w zablokowanych 30 klatkach na sekundę, wygląda jeszcze ładniej, bo poza dodatkową rozdzielczością dostajecie także większe zagęszczenie roślin i bardziej bogate w detale podłoże. Sporo lepiej prezentują się za to cienie, które są wyraźnie bardziej miękkie i naturalnie niż w trybie wydajności.

Forza Horizon 5, Playground Games, 2021

Lekką poprawę widać też w teselacji oraz jakości geometrii. Zwiększa się też zasięg rysowania, ale nie jest to, jakaś kosmiczna różnica. Generalnie rzecz biorąc tryb jakości wygląda sporo lepiej, ale można to docenić w zasadzie wyłącznie w statycznych monetach. Gdy gracie w Forzę Horizon 5, to w ruchu bardzo ciężko dostrzec te różnice.

W obu trybach czasy ładowania są dość długie, jak na współczesne standardy, co może niektórym przeszkadzać. Nie jest to jakaś ogromna wada, ale czasami po prostu czuć, że gra się ładuje.

PS5 Pro znowu błyszczy

Podobnie, jak w przypadku Assassin’s Creed Shadows, Forza Horizon 5 najlepiej wygląda i działa na PlayStation 5 Pro. W Forzie objawia się to przede wszystkim tym, że w trybie wydajności gra prezentuje się niemal identycznie, jak w trybie jakości na bazowym PS5.

Oznacza to dużo większą gęstość roślinności, wyższą jakość geometrii, lepsze cienie i wszystkie wymienione przeze mnie wyżej usprawniania, które tryb jakości przynosi względem wydajności. Co więcej, mam wrażenie, że zasięg rysowania na PS5 Pro jest jeszcze większy niż na zwykłym PS5, a obiekty znajdujące się w oddali mają więcej szczegółów.

Forza Horizon 5, Playground Games, 2021

Muszę przyznać, że na PS5 Pro grało mi się w zasadzie tak samo dobrze, jak na moim pececie z RTX-em 4080 Super. Co więcej, PS5 Pro dostało też funkcję znaną do tej pory wyłącznie z pecetów, czyli ray tracing w trakcie rozgrywki. Bazowe wersje konsol wykorzystują śledzenie promieni wyłącznie w trybie podglądu aut w garażu, ale wyłączają je podczas rozgrywki.

Co prawda nie jest to globalne oświetlenie wykorzystujące ray tracing, bo w Forza Horizon 5 ray tracing dotyczy wyłącznie odbić samochodu, czyli np. tłumiki, lusterka i inne elementy karoserii odbijają światło na siebie nawzajem. Nie dotyczy to innych samochodów, tylko pojazdu gracza, choć nie jest to szczególnie widoczne podczas rozgrywki, to jednak jest przyjemne i czasem rzuca się w oczy.

Forza Horizon 5, Playground Games, 2021

Nie graliście w Forzę Horizon 5? Zagrajcie na PS5

Jeżeli lubicie gry wyścigowe, to moim zdaniem naprawdę ciężko pominąć Forzę Horizon 5, zwłaszcza teraz, gdy trafiła na PlayStation 5. Port na konsole Sony jest bardzo udany i decydowanie polecam się nim zainteresować. Bardzo ważnym jest też dla mnie fakt, że przez mniej więcej 15 godzin zabawy nie uświadczyłem żadnych większych bugów czy glitchy.

Rozgrywka jest bardzo stabilna, nie zawiesza się, nie powoduje żadnych crashy. Studio Panic Button wykonało naprawdę kawał dobrej roboty. Wersja na PS5 nie ustępuje w niczym tej na Xboksa i nie ma tu mowy o gorszym doświadczeniu niż na konsoli Microsoftu.

Podoba mi się też fakt, że wersja na PS5 Pro wygląda zdecydowanie lepiej niż na bazowych konsolach i mamy tutaj możliwość grania w 60 klatkach na sekundę z jakością, która odpowiada trybowi wydajności na PlayStation 5, bo niestety nie zawsze jest to regułą.

Mikołaj Łaszkiewicz

Mikołaj Łaszkiewicz

W GRYOnline.pl pracuje od maja 2020 roku. Najpierw był newsmanem w dziale technologii, z czasem zaczął udzielać się w grach i publicystyce, a także redagować oraz nadzorować działanie newsroomu technologicznego. Obecnie jest redaktorem naczelnym serwisu Futurebeat.pl. Wcześniej swoimi przemyśleniami na temat gier wideo dzielił się m.in. na różnych grupach tematycznych. Z wykształcenia prawnik. Gra na wszystkim i we wszystko, co widać czasem w recenzjach. Jego ulubioną konsolą jest Nintendo 3DS, co roku gra w nową część serii FIFA i stara się poszerzać gamingowe horyzonty. Uwielbia szeroko pojęty sprzęt komputerowy i rozkręca wszystko, co wpadnie mu w ręce.

„Twórcy oszukali wszystkich, by uwierzyli, że ich praca jest oryginalna”. Nieoficjalne gry na Wii działały dzięki skradzionemu kodowi od Nintendo

„Twórcy oszukali wszystkich, by uwierzyli, że ich praca jest oryginalna”. Nieoficjalne gry na Wii działały dzięki skradzionemu kodowi od Nintendo

Ryzen 9800X3D znów ma problemy i pada na płycie ASRocka. Sprzęt wytrzymał ledwo dwa miesiące

Ryzen 9800X3D znów ma problemy i pada na płycie ASRocka. Sprzęt wytrzymał ledwo dwa miesiące

Nvidia wypuściła hotfix do sterowników Game Ready 576.26, ale użytkownicy dalej skarżą się na problemy

Nvidia wypuściła hotfix do sterowników Game Ready 576.26, ale użytkownicy dalej skarżą się na problemy

Microsoft ma pracować nad trzema nowymi kontrolerami Xbox. Przez WiFi połączą się z routerem

Microsoft ma pracować nad trzema nowymi kontrolerami Xbox. Przez WiFi połączą się z routerem

Switch 2 może doczekać się personalizacji ekranu głównego - mowa o „darmowych” i płatnych motywach [plotka]

Switch 2 może doczekać się personalizacji ekranu głównego - mowa o „darmowych” i płatnych motywach [plotka]