Sprawdziliśmy, jakie samochody elektryczne kupują Polacy, oto liderzy

Nowych elektrycznych samochodów w Polsce przybywa – od początku roku zarejestrowano ich niemal 8,5 tysiąca. To nie tylko auta osobowe, popularne stają się też elektryczne „dostawczaki”.

moto
Arkadiusz Strzała14 października 2022
15
Źrodło fot. Mitch Kemp / Unsplash
i

Auta elektryczne mają w Polsce coraz więcej zwolenników – powoli, ale sukcesywnie ich liczba rośnie. Według danych CEPiK-u (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) w naszym kraju od początku roku 2022 zarejestrowano 8444 „elektryki”. Mowa tutaj o autach wszelkich typów, zarówno osobowych, jak i dostawczych. Którego producenta Polacy wybierają najczęściej? Które województwo przewodzi pod względem liczby aut elektrycznych? Zapraszam na krótki przegląd danych na temat polskiej elektromobilności.

Sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w Polsce

Chyba nikt nie będzie zaskoczony zwycięstwem Tesli – 887 egzemplarzy aut elektrycznych zarejestrowanych od początku roku nosi znaczek tej firmy. Czy Elon Musk może być spokojny o nasz rynek? Moim zdaniem nie, ponieważ dosłownie po piętach depcze mu Kia. W Polsce od początku roku przybyło 885 „elektryków” tego koreańskiego producenta. Choć warto dodać, że w samym wrześniu Modelu 3 Tesli zarejestrowano dwukrotnie więcej niż EV6 Kii.

Sprawdziliśmy, jakie samochody elektryczne kupują Polacy, oto liderzy - ilustracja #1

Liczba rejestracji aut elektrycznych w poszczególnych województwach.

Na trzecim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, głównie dzięki dużej popularności dostawczych eSprinterów. A jak już mówimy o konkretnych modelach – najpopularniejszym autem elektrycznym w Polsce jest Tesla Model 3 (572 zarejestrowane sztuki). To nieco odróżnia nasz kraj od reszty świata, gdzie najpopularniejszą Teslą jest Model Y.

Zaraz za nią plasuje się Mustang Mach-E (555 rejestracji). To pokazuje, że Polakom nie przeszkadza elektryfikacja nazwy z krainy wielkich silników V8 (z czego słyną spalinowe Mustangi). Trzecie miejsce zdobyła Kia EV6 z wynikiem 421 zarejestrowanych aut. Wspomniany wyżej SUV Tesli (Model Y) zajmuje 6. miejsce (321 egzemplarzy). Segment elektrycznych aut sportowych jest w Polsce reprezentowany w zasadzie tylko przez Audi e-tron GT i Porsche Taycana. Ten drugi ma przewagę z liczbą 187 sztuk, względem 116, choć należy pamiętać, że oba auta należą do koncernu Volkswagen AG.

Sprawdziliśmy, jakie samochody elektryczne kupują Polacy, oto liderzy - ilustracja #2
Polacy, kupując elektryczne auto, najchętniej wybierają Teslę. Źródło: Bram Van Oost / Unsplash.

Koncerny zwyciężają

Wśród koncernów motoryzacyjnych skład podium jest nieco inny. Tesla znajduje się dopiero na czwartym miejscu. Prym wiedzie grupa VAG (Volkswagen AG – 1488 zarej. elektrycznych aut), na drugim miejscu jest Stellantis (1205 zarej. aut), a na trzecim Renault-Nissan-Mitsubishi (974 auta).

Dzieje się tak dlatego, że VAG i Stellantis to podmioty zawierające wiele firm, np. do Volkswagena należą m.in. Audi, Seat, Skoda, Lamborghini i Porsche, a Stellantis to np. Fiat czy Chrysler. Firma należąca do Elona Muska stworzyła jak na razie tylko jedną markę motoryzacyjną.

Elektryczne mazowieckie

Jak łatwo można się domyślić, elektryczne auta nie sprzedają się w Polsce równomiernie. To nadal dość droga technologia (ach, te akumulatory), więc popularność „elektryków” jest podyktowana warunkami ekonomicznymi i proporcjami struktur społecznych w danym regionie. Ewentualnie skłonnością władz miejskich do wyznaczania tzw. czystych stref ruchu.

Sprawdziliśmy, jakie samochody elektryczne kupują Polacy, oto liderzy - ilustracja #3
Mercedes eSprinter to przedstawiciel elektrycznych aut dostawczych. Źródło: Mercedes-Benz.

Województwo mazowieckie jest najbardziej elektryczne – od początku roku swój garaż (lub parking) znalazły tutaj 2774 auta elektryczne. W mazowieckim przodują pojazdy z fabryk Elona Muska. Potem długo nic, aż docieramy do woj. wielkopolskiego z wynikiem 1002 zarejestrowanych „elektryków”. Region ten z kolei preferuje markę Mercedes-Benz.

Na trzecim miejscu znajduje się woj. małopolskie (880 rejestracji), tutaj podobnie jak w mazowieckim lubiana jest Tesla. Na samym końcu zaś jest lubuskie – tylko 117 elektrycznych aut zostało w nim zarejestrowanych od początku roku. Być może znaczenie ma w tym przypadku bliskość Niemiec, skąd Polacy masowo sprowadzają używane auta (i to raczej nie elektryczne).

Sprawdziliśmy, jakie samochody elektryczne kupują Polacy, oto liderzy - ilustracja #4
Audi e-tron GT należy do grupy elektrycznych aut o wysokich osiągach. Źródło: Audi / VAG.

Podane tutaj dane dotyczą wszystkich nowych pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w 2022 roku, czyli obejmują zarówno auta zakupione u polskich dilerów, jak i te sprowadzone. Popularność elektrycznych samochodów może wydawać się korzystna z punktu widzenia ekologii, jednak rzeczywistość nie jest tak zielona. W Polsce wciąż produkujemy prąd w elektrowniach węglowych, co musi się zmienić, jeśli chcemy myśleć o masowej elektryfikacji pojazdów na drogach.

Dodatkowe statystyki

Producenci – Top 10

 

Producent

Ilość nowych rejestracji

1.

Tesla

887

2.

KIA

885

3.

Mercedes-benz

838

4.

Ford

573

5.

BMW

539

6.

Audi

494

7.

Skoda

408

8.

Nissan

405

9.

Peugeot

399

10.

Volkswagen

370

Modele – Top 10

 

Producent

Model

Ilość nowych rejestracji

1.

Tesla

Model 3

572

2.

Ford

Mustang Mach-E

555

3.

KIA

EV6

421

4.

KIA

Niro

338

5.

Nissan

Leaf 40 kWh

326

6.

Tesla

Model Y

314

7.

Peugeot

208

258

8.

Skoda

Enyaq 80

237

9.

Mercedes-benz

eSprinter

207

10.

Mini

Cooper SE

205

Wrzesień – Top 10

 

Producent

Model

Ilość nowych rejestracji

1.

Tesla

Model 3

189

2.

Tesla

Model Y

187

3.

KIA

EV6

91

4.

KIA

Niro

77

5.

Ford

Mustang Mach-E

73

6.

Nissan

Leaf 40 kWh

58

7.

Mercedes-benz

eSprinter

47

8.

Fiat

500

45

9.

Hyundai

Kona

35

10.

Volvo

XC40

32

Ciekawostką są również pierwsze egzemplarze (zapewne demo dealerskie) Nissana Ariya, które zaczęły się rejestrować w ostatnim tygodniu września (łącznie 18 sztuk). Warto również zauważyć, że końcówka kwartału zawsze i wszędzie należy do Tesli ze względu na kumulację dostaw z Gigafactory Shanghai, jednakże tu mamy nokaut konkurencji. Model Y prawie przegonił Model 3.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić