futurebeat.pl NEWSROOM Misja Artemis 3 z problemami. Załogowy lot na Księżyc może się opóźnić Misja Artemis 3 z problemami. Załogowy lot na Księżyc może się opóźnić Powrót człowieka na Księżyc może się znacząco opóźnić. Misja Artemis 3 napotkała problemy. newsRemigiusz Różański3 grudnia 2023 Źrodło fot. SpaceXi W 2020 roku oczy całego świata były skierowane na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Udane dokowanie kapsuły Crew Dragon było symbolem nowego początku. Oto NASA po dziewięciu latach przerwy wznowiło program załogowych lotów kosmicznych na terenie USA. Ogromną rolę odegrało przedsiębiorstwo SpaceX, którego technologia umożliwiła wyniesienie kosmonautów na okołoziemską orbitę. Jak się jednak okazuje, ambitne plany podboju Wszechświata, mogą być bardziej odległe niż pierwotnie zakładano. Powiązane:Ile trwa podróż na Jowisza? Misja Dragona rozpaliła wyobraźnię miłośników kosmosu. Niestety, jego eksploracja nie będzie tak łatwa, jak się wówczas wydawało. 30 listopada Government Accountability Office (GOA), instytucja kontrolna Kongresu USA, opublikowało raport, z którego możemy się dowiedzieć, że program Artemis boryka się z licznymi problemami. GOA przyznało, że progres jest widoczny, lecz projekt NASA trawiony jest przez opóźnienia. Inżynierowie wciąż pracują nad lądownikiem Starship oraz skafandrami, co uniemożliwiło dotrzymanie terminów lotów próbnych. W związku z tym, mało prawdopodobne wydaje się, aby lądowanie na Księżycu nastąpiło w 2025 roku. Amerykańska agencja kosmiczna postanowiła w lipcu tego roku zrewidować terminarz programu Human Landing System (HLS). Źródło fot. SpaceX GOA zauważyło, że NASA oraz jej podwykonawcy porwali się z motyką na słońce. Program HLS miał być gotowy po 79 miesiącach. Standardowo prace nad największymi projektami amerykańskiej agencji kosmicznej trwają ponad rok dłużej. Warto podkreślić, że większość z nich to loty bezzałogowe. Artemis 3 to misja obarczona znacznie większą odpowiedzialnością, stąd wymaga ona zauważalnie więcej pracy i uwagi. Instytucja kontrolna wyliczyła, że HLS boryka się z poważnymi opóźnieniami. Stan na wrzesień był naprawdę niepokojący. Realizacja aż 8 z 13 kluczowych wydarzeń odroczona zostało o co najmniej pół roku. Dwa z nich przesunięte zostały na 2025 rok, czyli planowany termin wyniesienia modułu w kosmos. GOA wspomina o nieudanym locie próbnym. Należy przypomnieć, że raport nie obejmuje listopada tego roku, w którym Starship/Super Heavy przekroczyło linię Karmana, umowną granicę z kosmosem. Mimo to wiele rzeczy nie poszło zgodnie z planem. Axiom wciąż pracuje nad projektem skafandrów, które zapewnią kosmonautom bezpieczeństwo oraz będą wyposażone w wydajny i efektywny system podtrzymywania życia. Wiele wzywań stoi przed SpaceX, które w niepokojący sposób nie wywiązuje się z terminów. Z dokumentacji NASA wynika, że przedsiębiorstwo zaliczyło niewielki progres w kwestii opracowania systemu przechowywania oraz przesyłania paliwa na orbicie. Niewiadomą pozostaje także wydajność silnika Raptor. Kiedy ponownie człowiek postawi stopę na Księżycu? Zdaniem GOA realistycznym terminem jest początek 2027 roku. Czytaj więcej:2 lata pracował nad zdjęciem Galaktyki Andromedy, efekt zachwyca POWIĄZANE TEMATY: nauka kosmos NASA SpaceX Autor: Remigiusz Różański Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 najważniejszych GPU Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 najważniejszych GPU Wszystko o Radeon RX 9070. Baza danych kart graficznych Wszystko o Radeon RX 9070. Baza danych kart graficznych Kolejne plotki o iPhone 17 Air sugerują, że otrzymamy jeszcze mniejsza baterię niż w Samsungu Galaxy S25 Edge Kolejne plotki o iPhone 17 Air sugerują, że otrzymamy jeszcze mniejsza baterię niż w Samsungu Galaxy S25 Edge Wielu uważa, że Rockstar pracuje nad GTA 6 ponad 10 lat, ale jego rozwój rozpoczął się „na poważnie” po RDR 2 Wielu uważa, że Rockstar pracuje nad GTA 6 ponad 10 lat, ale jego rozwój rozpoczął się „na poważnie” po RDR 2 Steve Jobs wprowadził emulator w 1999 roku, aby zmienić dowolnego Maca w PlayStation. Sony nie było tym rozbawione Steve Jobs wprowadził emulator w 1999 roku, aby zmienić dowolnego Maca w PlayStation. Sony nie było tym rozbawione