AI wymyśliło 40 tysięcy nowych rodzajów broni chemicznej w 6 godzin

Oto kolejny przykład, jak niebezpieczne może być niewłaściwe wykorzystanie AI. Odpowiednio przeprogramowane algorytmy używane w pracy nad lekami stworzyły 40 tys. potencjalnych trucizn w 6 godzin.

news
Arkadiusz Strzała18 marca 2022
9
W SKRÓCIE:
  • sztuczna inteligencja potrafi stworzyć potencjalnie niebezpieczne trucizny – udowodniła to grupa naukowców.

Pracownicy naukowi z firmy farmaceutycznej Collaborations Pharmaceuticals użyli sztucznej inteligencji i w 6 godzin opracowali 40 tys. potencjalnie niebezpiecznych związków chemicznych. Niektóre z nich teoretycznie wykazują większą toksyczność od „najmocniejszej” znanej obecnie neurotoksyny VX.

Oczywiście celem grupy naukowców (którym przewodzi Fabio Urbina) nie jest zniszczenie świata. Zostali oni zaproszeni przez szwajcarski Federalny Instytut Ochrony NBC (tj. jądrowej, biologicznej i chemicznej) na serię konferencji o nazwie „Konwergencja”. To inicjatywa, która ma na celu poznanie obecnych możliwości w dziedzinie konstruowania broni chemicznych i biologicznych.

To tylko eksperyment

Efekty ich pracy to tylko skutek doświadczenia. AI, która w tym celu została wykorzystana, na co dzień pomaga w pracy nad lekami, ograniczając ich toksyczność. Przestawili oni tylko priorytety, by zamiast szukać cząstek jak najmniej toksycznych, skrypty pracowały odwrotnie.

Oczywiście związki, które otrzymali naukowcy, są czysto teoretyczne. Nie wiadomo nawet, czy rzeczywiście można je uzyskać i czy w ogóle są tak toksyczne, jak widoczne jest to „na papierze”. Poprzez eksperyment chciano tylko pokazać, jak łatwe jest obecnie tworzenie nowych, potencjalnie niebezpiecznych molekuł.

Chcemy tylko, aby więcej badaczy było świadomych potencjalnych nadużyć. Kiedy zaczyna się pracę w chemii, otrzymuje się informacje o jej niewłaściwym wykorzystaniu i jest się w pewnym sensie odpowiedzialnym za unikanie tego w jak największym stopniu. W przypadku uczenia maszynowego nie ma nic podobnego. Nie ma żadnych wskazówek dotyczących niewłaściwego wykorzystania technologii.

– Fabio Urbina w rozmowie z TheVerge

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS