SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

W fabryce rakiet Elona Muska notowane są wysokie wskaźniki wypadków w pracy. Nawet sześciokrotnie więcej urazów pracowników niż w przemyśle lotniczym i 3-krotnie więcej niż u konkurencji.

tech
Arkadiusz Strzała26 sierpnia 2025
Źrodło fot. SpaceX
i

SpaceX na pewno przyczynił się w znacznym stopniu do postępu kosmicznego. Sukcesy w odzyskiwaniu członów rakiet utorowały drogę do obniżenia kosztów wycieczek na orbitę. Niestety nie wszystko udaje się firmie Elona Muska. Rozwój Starshipa idzie do przodu powoli i w bólach, wśród huku licznych eksplozji. Wielka rakieta Super Heavy, która ma go wynosić i wracać na Ziemię w jednym kawałku, jest równie ambitnym przedsięwzięciem jak sam statek kosmiczny.

Droga rozwoju SpaceX oprócz sukcesów najeżona jest też porażkami i wypadkami. Czasami można odnieść wrażenie, że Elon Musk próbuje wyprzedzić swoją epokę, ale brakuje mu jeszcze potrzebnych technologii. Cenę tej podróży w przyszłość ponoszą także pracownicy, również na swoim zdrowiu. OSHA (Occupational Safety and Health Administration – Administracja ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy) informuje o wysokich współczynnikach wypadków pracowniczych.

Złe warunki pracy w SpaceX?

Poniższe dane są wynikiem obliczeń serwisu TechCrunch, a te z kolei opierają się na danych udostępnianych przez OSHA. Podawane one są w formie wskaźnika TRIR (Wskaźnik Incydentów Podlegających Odnotowaniu) i oznaczają ilość zgłoszonych wypadków na 100 pracowników w ciągu danego roku. W przypadku placówki SpaceX, fabryki Starbase w Teksasie w 2023 roku wskaźnik ten wyniósł aż 5,9, co jest dość sporą wartością nawet w przemyśle kosmicznym.

W 2024 roku wyniósł on 4,27 – wydaje się więc, że zmierza to ku poprawie. Nadal jednak jest źle, dla porównania fabryka United Launch Alliance legitymuje się wynikiem 1,12 (urazów na 100 pracowników), a dla Blue Origin wynosi 1,09. Można powiedzieć, że konkurencja tworzy 3-4 krotnie bezpieczniejsze miejsca pracy przy produkcji rakiet i maszyn, niż SpaceX. Najgorzej wypada praca przy odzyskiwaniu boosterów rakiet. W tych miejscach wskaźnik sięga nawet 7,6.

Co wydaje się ważne w tym przypadku – OSHA nie podaje jakiego rodzaju były to zgłoszenia, nie wiemy jak poważne urazy. Teoretycznie więc jest możliwe, że w SpaceX funkcjonuje bardziej nadgorliwy system medyczny, zawyżając statystyki poprzez notowanie trywialnych przypadków. Choć biorąc podejście Elona Muska do czasu pracy i spraw z tym związanych, uważam że to mało prawdopodobne.

Już podczas prezydentury Baracka Obamy Debbie Berkowitz, starszy pracownik OHSA powiedziała, że wysokie wartości TRIR w SpaceX są „czerwoną flagą”, a niektóre agencje informacyjne donosiły o poważnych wypadkach, nawet śmiertelnych. Oznacza to istotne problemy z bezpieczeństwem (BHP) w firmie i jej placówkach. SpaceX póki co nie skomentował raportu TechCrunch. Postęp w technologii kosmicznej jest ważny, ale nie za wszelką cenę, może nadszedł czas na skontrolowanie tej sytuacji.

POWIĄZANE TEMATY: tech Elon Musk SpaceX

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM

Badaczka konfrontuje ChatGPT i inne podobne programy z nieprzyzwoitymi pytaniami - jeden z modeli udziela szczególnie dosadnej odpowiedzi

Badaczka konfrontuje ChatGPT i inne podobne programy z nieprzyzwoitymi pytaniami - jeden z modeli udziela szczególnie dosadnej odpowiedzi