Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję

Nowe badania wskazują, iż baterie w autach elektrycznych potrafią działać jeszcze przez długi okres po zakończeniu okresu gwarancji. Przy czym nie wiąże się to ze znacznym obniżeniem ich sprawności.

moto
Damian Miśta29 marca 2023
3
Źrodło fot. Tesla.
i

Zakup „elektryka” wiąże się często z obawą o konieczność wymiany drogiej baterii, która często kosztuje tyle, ile wynosi wartość auta. Nowe dane pokazują jednak, że niekoniecznie jest się czego obawiać.

Baterie w EV są wytrzymałe

Przedsiębiorstwo Recurrent Auto przeprowadziło badanie na grupie 15 tysięcy aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych w celu oszacowania żywotności zastosowanych baterii u szeregu marek takich jak Tesla, Hyundai, Nissan i innych.

Uzyskane wyniki pokazały, że do konieczności wymiany baterii w okresie życia auta dochodziło w zaledwie 1,5% przypadków. Jeśli już było to konieczne, to z reguły odbywało się w okresie gwarancji.

Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję - ilustracja #1
Nie dziwi fakt, że kierowcy obawiają się wymiany baterii w aucie elektrycznym. Źródło: Unsplash | Robert Linder.

Kolejna dokonana obserwacja dotyczy zmniejszenia możliwego do pokonania zasięgu wraz z postępującym zużyciem baterii. Pogorszenie następowało po przejechaniu określonej odległości, jednak później wydajność baterii stabilizowała się i nie ulegała znacznemu pogorszeniu nawet po okresie ujętym przez producenta w gwarancji.

W przypadku BMW i3 w czasie ośmiu lat użytkowania lub przy przebiegu rzędu 160 tysięcy km, bateria traciła 20% fabrycznej pojemności. Ponadto wskazano, iż żywotność akumulatorów jest wyższa w coraz to nowszych autach, gdzie wykorzystuje się aktywne chłodzenie.

Autorzy raportu wskazują, iż baterie stosowane w autach elektrycznych nie muszą być problemem dla środowiska. Wymieniają dla nich szereg zastosowań. Stare akumulatory znajdują nowe życie w celu zasilania latarni ulicznych, centrów danych czy posłużą jako awaryjne źródło zasilania.

Temat ten poruszył Arek w swoim tekście o recyklingu baterii samochodowych.

Oczywiście część modeli (np. Chevrolet Bolt EV bądź Hyundai Kona) zauważalnie odbiegało od normy i częściej wymagało wymiany baterii, jednak w zasadzie normalną sprawą są pojedyncze „gorsze” przypadki. Przykładowo Nissan LEAF z wczesnych lat produkcji borykał się z kłopotami w kwestii funkcjonowania zasobnika energii w gorętszych środowiskach, jednak z czasem ten problem wyeliminowano. W przeszłości przekazano że akumulatory w tych autach pozostają sprawne od 12 lat, a nawet oszacowano całkowitą ich trwałość w „elektrykach” na nawet 22 lata.

Damian Miśta

Damian Miśta

Na GRYOnline.pl udziela się od lipca 2022 roku. Najczęściej publikuje artykuły o nowinkach w świecie technologii ze względu na zainteresowanie sprzętem elektronicznym i zmieniającą się rzeczywistością, jednak zdarza mu się również podejmować tematy związane z grami i filmami. Poza tym chętnie wybiera się w podróż do minionych epok. Do gier i pisania ciągnęło go od młodych lat, więc kończył różne tytuły, żeby je później amatorsko recenzować. Zna wszystkie zakamarki Khorinis, a serię przygód Indiany Jonesa powtarzał wiele razy.

Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system

Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system

Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3

Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3

Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach

Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać