Sejm przyjrzał się sprawie tajemniczych awarii pociągów

Sprawa wadliwego oprogramowania firmy Newag trafiła do Sejmu. Tam hakerzy oraz rzecznicy polskiego producenta przedstawili swoje stanowiska. Jak się okazuje, sprawa zostanie rozstrzygnięta w sądzie.

nauka
Agnieszka Adamus20 stycznia 2024
Źrodło fot. Newag
i

W ubiegłym miesiącu pisaliśmy Wam o serii tajemniczych awarii pociągów firmy Newag. Dużą rolę w odkryciu, co stało za problemami, miała grupa hakerów Dragon Sector. Odkryli oni szereg anomalii w oprogramowaniu, które celowo blokowały działanie składów. Teraz jesteśmy świadkami dalszego rozwoju sytuacji. Trzy dni temu odbyło się bowiem posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, na którym obie strony przedstawiły swoje stanowiska.

Prezentacje Dragon Sector oraz Newagu są dostępne na stronie Sejmu. Możecie więc zapoznać się z nimi w całości. Samo posiedzenie można natomiast bez przeszkód obejrzeć.

Dragon Sector ponownie prezentuje problemy z oprogramowaniem

Prezentacja przygotowana przez pracującej na zlecenie Serwis Pojazdów Szynowych (SPS) grupy Dragon Sector, właściwie stanowi podsumowanie wszystkich wydarzeń, jakie miały miejsce w ostatnich latach oraz wyników uzyskanych podczas analiz.

Hakerzy poinformowali, że kod źródłowy udało się pozyskać dzięki inżynierii wstecznej. Zastosowanie tej techniki pozwoliło im odtworzyć mechanizmy odpowiedzialne za działanie pociągów.

W wyniku ekspertyz przeprowadzonych przez hakerów, znaleziono wiele różnych wersji blokad, które uniemożliwiały uruchomienie pociągów po określonym czasie postoju w serwisach lub przekroczeniu określonego przebiegu. Co jednak najciekawsze, pojawiły się również systemy pozwalające na zdalne wyłączenie składu.

Łącznie zbadano 30 pojazdów, wśród których było 7 różnych modeli. Oprogramowanie blokujące udało się znaleźć w 24 w z nich. Pełną listę znajdziecie poniżej.

Dragon Sector udało się znaleźć sposób na odblokowanie pojazdów (często wystarczył kod wprowadzany na panelu maszynisty). Grupa podkreśliła również, że całość odbyła się bez modyfikowania kodu źródłowego zainstalowanego przez Newag.

Newag się pogrąża

Prezentacja Newagu to dość problematyczna sprawa. Firma za wszelką cenę próbuje odpierać zarzuty o celowe blokowanie pociągów. Niestety zamiast jasnego stanowiska w konkretnej sprawie, całość brzmi bardziej jak próba zdyskredytowania wiarygodności strony przeciwnej.

  1. Newag zamieścił listę fałszywych informacji, jakie miały zostać rozpowszechnione w tej sprawie. Wynika z nich, że Dragon Sector miało skłamać w sprawie audytowanego zgrywania kodu. Hakerzy wspomnieli, że udział w tym miała firma Deloitte. Ta jednak zaprzeczyła, że brała udział w czymś takim. Zarzucono również, że teorie wysnute przez grupę zostały z góry uznane za fakt.
  2. Co jednak najważniejsze, Newag przyznał, że nie stworzył problematycznego kodu źródłowego, a jedynie nabył do niego prawa. Jeśli to prawda, to z perspektywy osoby nie związanej ze sprawą, wygląda to bardzo nieodpowiedzialnie. Oznacza to bowiem, że firma instalowała oprogramowanie, które nie zostało w pełni sprawdzone.
  3. W późniejszej części prezentacji Newag stwierdził, że Dragon Sector złamał prawa autorskie, dopuszczając się, między innymi, powielania kodu. Jednocześnie grupa zarobić miała na tym niemałe pieniądze. Radca prawny polskiego producenta poinformował również, że sprawa trafi do sądu.
  4. W prezentacji nie zabrakło również slajdów prezentujących zaniedbania, jakich mieli dopuścić się inne serwisy oraz przewoźnicy kolejowi.

Newag zdecydował się zagrać bardzo agresywnie. Spychanie odpowiedzialności, jednak w tej sytuacji, nie wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Sprawę ostatecznie rozstrzygnie sąd.

POWIĄZANE TEMATY: nauka afery i kontrowersje pociągi

Agnieszka Adamus

Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

Badanie: samochody benzynowe mają średnio 12 lat, samochody elektryczne tylko 3 lata - ale liczby zniekształcają rzeczywistość

Badanie: samochody benzynowe mają średnio 12 lat, samochody elektryczne tylko 3 lata - ale liczby zniekształcają rzeczywistość

Aktualizacja One UI 6.1 trafiła już na najważniejsze urządzenia Samsunga, przyniosła im wiele użytecznych funkcji

Aktualizacja One UI 6.1 trafiła już na najważniejsze urządzenia Samsunga, przyniosła im wiele użytecznych funkcji

Hobbysta stworzył przenośne PS1 z kontrolera, o którego istnieniu nawet nie wiedziałeś

Hobbysta stworzył przenośne PS1 z kontrolera, o którego istnieniu nawet nie wiedziałeś

Kiedyś warto było budować komputery samemu - dziś już nie jest to regułą

Kiedyś warto było budować komputery samemu - dziś już nie jest to regułą

Stany Zjednoczone doświadczają inwazji owadów jakiej nie widziano od 1803 r

Stany Zjednoczone doświadczają inwazji owadów jakiej nie widziano od 1803 r