Nowa technologia Nvidii redukuje użycie VRAM o 96%; a to dopiero beta

Zarządzanie pamięcią graficzną w grach i aplikacjach może wkroczyć na nowy poziom dzięki technologii Neural Texture Compression od Nvidii. W sieci pojawił się pierwszy test sprawdzający działanie tego rozwiązania.

gaming
Krystian Łukasik10 lutego 2025
Źrodło fot. Nvidia | YouTube
i

Rewolucja w zarządzaniu pamięcią graficzną, o której wspominaliśmy już w maju 2023 roku, jest bliżej, niż myślimy. Nvidia wreszcie oficjalnie zaprezentowała wczesną wersję technologii Neural Texture Compression (NTC), która potrafi zredukować zużycie pamięci VRAM aż o 96% – i to bez widocznej utraty jakości obrazu.

Imponujące wyniki testów

Pierwsze testy, przeprowadzone przez kanał Compusemble na karcie RTX 4090, są wręcz oszałamiające. W jednym z trybów działania NTC, zwanym „Inference on Sample”, udało się zredukować rozmiar tekstur w testowej aplikacji z 272 MB do zaledwie 11,37 MB. To redukcja o blisko 96%.

Inny tryb, „NTC transcoded to BCn”, który przekształca tekstury do formatu BCn, również przyniósł znakomite rezultaty, zmniejszając użycie VRAM o 64%. Widać zatem znaczącą różnicę.

Trzeba jednak zaznaczyć, że NTC jest wciąż w fazie beta testów.

Wpływ na wydajność – są pewne kompromisy

Testy Compusemble wykazały niewielki spadek wydajności po włączeniu kompresji, szczególnie w trybie „Inference on Sample”. Przykładowo, liczba klatek na sekundę mogła spaść z około 1600 do 1500. Warto jednak uwzględnić że użyli do tego celu kartę poprzedniej generacji (RTX 4090), a nie najnowszy model.

Analizy pokazały również, że NTC może lepiej współpracować z natywną rozdzielczością niż z technologią DLSS. Sugeruje to, że rdzenie Tensor, odpowiedzialne za działanie NTC, są podczas stosowania tej techniki mocno obciążone, co może wpływać na wydajność DLSS.

Znaczenie dla graczy i nie tylko

Nawet jeśli NTC jest jeszcze w fazie rozwoju, potencjalne korzyści są ogromne. Mniejsze zużycie VRAM oznacza:

  1. Płynniejszą rozgrywkę: Gry, które do tej pory „dławiły się” z powodu braku pamięci, będą mogły działać znacznie sprawniej.
  2. Wyższa jakość grafiki: Twórcy gier zyskają możliwość stosowania tekstur o wyższej rozdzielczości bez obawy o przekroczenie limitu VRAM.
  3. Lepsza dostępność: Gracze z mniej wydajnymi kartami graficznymi będą mogli cieszyć się lepszą grafiką bez konieczności wymiany sprzętu.

Technologia ta może również pomóc rozwiązać jeden z popularnych problemów wspominanych przez nas już parę razy – spadek wydajności na kartach z małą ilością VRAM. W ciągu kilku ostatnich miesięcy w sieci pojawiło się wiele dyskusji na temat optymalnej ilości pamięci, jaką powinny posiadać karty graficzne. Rosnące wymagania nowych tytułów, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach i przy włączonych zaawansowanych efektach graficznych, sprawiają, że karty z 8 GB, a niekiedy nawet 12 GB pamięci, zaczynają się „dławić”.

Co ciekawe, minimalne wymagania dla NTC są zaskakująco niskie i obejmują karty z serii RTX 20. Technologia została przetestowana nawet na GTXie 10, AMD Radeon RX 6000 i Arc A, co sugeruje, że może stać się bardziej powszechna (via GitHub).

Przyszłość NTC

NTC to bez wątpienia technologia, którą warto obserwować. Jeśli Nvidia dopracuje ją i zoptymalizuje, a deweloperzy gier zaczną ją powszechnie stosować, możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w grafice komputerowej. Fakt, że mówimy tutaj o technologii będącej wciąż w fazie testowej, która już teraz osiąga ona tak imponujące wyniki, napawa optymizmem. Można rzec, że jest to odpowiedź „zielonych” na dyskusje wśród graczy na temat zapotrzebowania na pamięć VRAM i jej wpływu na wydajność.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

RTX-a 5070 Ti zobaczymy już w przyszłym tygodniu? MSI zdradziło datę premiery karty

RTX-a 5070 Ti zobaczymy już w przyszłym tygodniu? MSI zdradziło datę premiery karty

Xiaomi, Redmi i Poco posiadają funkcję umożliwiającą powiększenie przyciętych zdjęć - oto jak z niej korzystać

Xiaomi, Redmi i Poco posiadają funkcję umożliwiającą powiększenie przyciętych zdjęć - oto jak z niej korzystać

Jeśli masz wersję na PS5, to nie warto grać na PC; pająki wymęczą procesor do oporu. Recenzja techniczna Marvel’s Spider-Man 2

Jeśli masz wersję na PS5, to nie warto grać na PC; pająki wymęczą procesor do oporu. Recenzja techniczna Marvel’s Spider-Man 2

AMD Ryzen 9 9950X3D i 9900X3D: wyciekły ceny procesorów od AMD

AMD Ryzen 9 9950X3D i 9900X3D: wyciekły ceny procesorów od AMD

„Przyszłość kart graficznych widzę w czarnych barwach” - ekspert jest rozczarowany premierą RTX 50 i nie uważa, że będzie lepiej

„Przyszłość kart graficznych widzę w czarnych barwach” - ekspert jest rozczarowany premierą RTX 50 i nie uważa, że będzie lepiej