Nowa technologia Nvidii redukuje użycie VRAM o 96%; a to dopiero beta

Zarządzanie pamięcią graficzną w grach i aplikacjach może wkroczyć na nowy poziom dzięki technologii Neural Texture Compression od Nvidii. W sieci pojawił się pierwszy test sprawdzający działanie tego rozwiązania.

gaming
Krystian Łukasik10 lutego 2025
1
Źrodło fot. Nvidia | YouTube
i

Rewolucja w zarządzaniu pamięcią graficzną, o której wspominaliśmy już w maju 2023 roku, jest bliżej, niż myślimy. Nvidia wreszcie oficjalnie zaprezentowała wczesną wersję technologii Neural Texture Compression (NTC), która potrafi zredukować zużycie pamięci VRAM aż o 96% – i to bez widocznej utraty jakości obrazu.

Imponujące wyniki testów

Pierwsze testy, przeprowadzone przez kanał Compusemble na karcie RTX 4090, są wręcz oszałamiające. W jednym z trybów działania NTC, zwanym „Inference on Sample”, udało się zredukować rozmiar tekstur w testowej aplikacji z 272 MB do zaledwie 11,37 MB. To redukcja o blisko 96%.

Inny tryb, „NTC transcoded to BCn”, który przekształca tekstury do formatu BCn, również przyniósł znakomite rezultaty, zmniejszając użycie VRAM o 64%. Widać zatem znaczącą różnicę.

Trzeba jednak zaznaczyć, że NTC jest wciąż w fazie beta testów.

Wpływ na wydajność – są pewne kompromisy

Testy Compusemble wykazały niewielki spadek wydajności po włączeniu kompresji, szczególnie w trybie „Inference on Sample”. Przykładowo, liczba klatek na sekundę mogła spaść z około 1600 do 1500. Warto jednak uwzględnić że użyli do tego celu kartę poprzedniej generacji (RTX 4090), a nie najnowszy model.

Analizy pokazały również, że NTC może lepiej współpracować z natywną rozdzielczością niż z technologią DLSS. Sugeruje to, że rdzenie Tensor, odpowiedzialne za działanie NTC, są podczas stosowania tej techniki mocno obciążone, co może wpływać na wydajność DLSS.

Znaczenie dla graczy i nie tylko

Nawet jeśli NTC jest jeszcze w fazie rozwoju, potencjalne korzyści są ogromne. Mniejsze zużycie VRAM oznacza:

  1. Płynniejszą rozgrywkę: Gry, które do tej pory „dławiły się” z powodu braku pamięci, będą mogły działać znacznie sprawniej.
  2. Wyższa jakość grafiki: Twórcy gier zyskają możliwość stosowania tekstur o wyższej rozdzielczości bez obawy o przekroczenie limitu VRAM.
  3. Lepsza dostępność: Gracze z mniej wydajnymi kartami graficznymi będą mogli cieszyć się lepszą grafiką bez konieczności wymiany sprzętu.

Technologia ta może również pomóc rozwiązać jeden z popularnych problemów wspominanych przez nas już parę razy – spadek wydajności na kartach z małą ilością VRAM. W ciągu kilku ostatnich miesięcy w sieci pojawiło się wiele dyskusji na temat optymalnej ilości pamięci, jaką powinny posiadać karty graficzne. Rosnące wymagania nowych tytułów, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach i przy włączonych zaawansowanych efektach graficznych, sprawiają, że karty z 8 GB, a niekiedy nawet 12 GB pamięci, zaczynają się „dławić”.

Co ciekawe, minimalne wymagania dla NTC są zaskakująco niskie i obejmują karty z serii RTX 20. Technologia została przetestowana nawet na GTXie 10, AMD Radeon RX 6000 i Arc A, co sugeruje, że może stać się bardziej powszechna (via GitHub).

Przyszłość NTC

NTC to bez wątpienia technologia, którą warto obserwować. Jeśli Nvidia dopracuje ją i zoptymalizuje, a deweloperzy gier zaczną ją powszechnie stosować, możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w grafice komputerowej. Fakt, że mówimy tutaj o technologii będącej wciąż w fazie testowej, która już teraz osiąga ona tak imponujące wyniki, napawa optymizmem. Można rzec, że jest to odpowiedź „zielonych” na dyskusje wśród graczy na temat zapotrzebowania na pamięć VRAM i jej wpływu na wydajność.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Wydajność kart graficznych Arc spada po zestawieniu go ze starszym procesorem. Intel potwierdza istnienie problemu

Wydajność kart graficznych Arc spada po zestawieniu go ze starszym procesorem. Intel potwierdza istnienie problemu

„Polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści” - rozmawiamy z Guyem Richardsem z ID@Xbox

„Polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści” - rozmawiamy z Guyem Richardsem z ID@Xbox

Świetna myszka zamknięta w drogiej skórce dla kolekcjonerów. Recenzja Razer Viper V3 Pro Faker Edition

Świetna myszka zamknięta w drogiej skórce dla kolekcjonerów. Recenzja Razer Viper V3 Pro Faker Edition

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy