8 GB VRAM może być dużym problemem w przyszłości; już teraz gry na tym cierpią

W sieci pojawiły się testy RX-ów 7600 i 7600 XT, które różnią się tylko pojemnością VRAM-u. Jak się okazało, zbyt mała ilość pamięci może powodować olbrzymie spadki wydajności.

tech
Kamil Cuber15 stycznia 2025
Źrodło fot. Unsplash | Brandon.
i

W ciągu kilku ostatnich miesięcy w sieci pojawiło się wiele dyskusji na temat optymalnej ilości pamięci jaką powinny posiadać karty graficzne. Wcześniej nie była to tak istotna kwestia, gdyż gry uruchamiane w 1080p, nie wymagały jej dużej ilości. Większość tytułów można było ogrywać nawet na układach z małą ilością VRAM-u. To jednak się zmieniło. Najnowsze produkcje wymagają coraz więcej pamięci, a gdy jej brakuje to może doprowadzić do znacznych spadków wydajności. W niektórych przypadkach gry mogą się w ogóle nie uruchomić. Potwierdziły to testy przeprowadzone przez portal PC Games Hardware na RX-ach 7600 i 7600 XT. Wynika z nich, że w niektórych tytułach wydajność może spadać nawet 77 procent.

Testowane RX-y

Zgodnie z dostępnymi informacjami, wymienione karty zostały wybrane do testu przez ich specyfikację. RX 7600 i 7600 XT, różnią się jedynie pojemnością VRAM-u. Pozostałe parametry są prawie identyczne. Pierwsza z wymienionych kart została wyposażona w 8 GB pamięci, druga zaś w 16 GB.

Porównanie wydajności

Tabela porównująca wydajność obu omawianych RX-ów.Źródło: PC Games Hardware.

Jak możemy odczytać z powyższej tabeli, wydajność obu układów różni się w mocno w zależności od ogrywanego tytułu. W przypadku gier nie wymagających dużej ilości VRAM-u takich jak Space Marine 2, Assassin's Creed: Mirage czy Baldur's Gate 3 wyniki są bardzo podobne. Jeśli jednak zapotrzebowanie na pamięć jest wyższe, to wydajność może spaść o ponad 50%. Tytułami, które najlepiej to pokazują są S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Indiana Jones and the Great Circle czy Horizon: Forbidden West. Warto też zauważyć, że niektóre produkcje same wykrywały, gdy zaczynało brakować pamięci i automatycznie obniżały jakość grafiki.

Tabela porównująca wydajność obu omawianych RX-ów.Źródło: PC Games Hardware.

Skąd takie różnice?

Omawiane testy jasno wskazują, że 8 GB pamięci VRAM w kartach graficznych powoli staje się niewystarczające. Oczywiście nie oznacza to, że gracze powinni już teraz wymieniać posiadane układy. Jednak sugeruje, że do grania w nadchodzące produkcje przy wysokich ustawieniach, konieczne będzie zainwestowanie w układ posiadający znacznie więcej VRAM-u. Czynników, które wpłynęły na zwiększone zapotrzebowanie na pamięć jest kilka. Jednym z najważniejszych jest fakt, że gracze coraz chętniej decydują się ogrywać tytuły w wyższych rozdzielczościach. Potwierdzają to wyniki sprzętowej ankiety Steam. Dodatkowo, nowe karty oferują funkcje i technologie, które wcześniej nie były dostępne. Do najważniejszych można zaliczyć Ray Tracing, skalowanie obrazu czy generatory klatek.

Ilość pamięci w nadchodzących kartach graficznych

Na szczęście producenci sprzętu zauważyli omawiany problem. Prawie wszystkie zapowiedziane do tej pory układy mają posiadać więcej niż 8 GB VRAM-u. Intel w przypadku Arc B580 i B570 zdecydował się na odpowiednio 12 GB i 10 GB pamięci. AMD potwierdziło, że nadchodzący RX 9070 będzie mógł korzystać z 16 GB. A Nvidia zaprezentowała potwora wyposażonego w 32 GB VRAM-u. Jedynym wyjątkiem jest mobilny RTX 5070, który otrzymał tylko 8 GB pamięci. Niestety nie jest to dobra informacja, gdy może wskazywać na to, że nadchodzące budżetowe RTX-y otrzymają tyle samo pamięci co ich poprzednicy.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Ta gra była prawdziwym pokazem możliwości Xboksa 360. Gears of War wprowadzało nową jakość

Ta gra była prawdziwym pokazem możliwości Xboksa 360. Gears of War wprowadzało nową jakość

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu