Nowe zdjęcie z teleskopu Webba - Jowisz jak żywy

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba wykonał szczegółowe zdjęcia Jowisza. Można na nich zaobserwować księżyce gazowego olbrzyma.

Adam Adamczyk15 lipca 2022

źródło: blog.nasa.gov

Niedawno opublikowano zdjęcie wykonane z teleskopu Jamesa Webba, które ukazuje fragment kosmosu z wieloma odległymi galaktykami. Obraz ten zachwyca swoją dokładnością i dowodzi, że ten niezwykle zaawansowany sprzęt wyposażony w czułe i delikatne instrumenty pozwoli znacznie lepiej zbadać i zrozumieć otaczający nas wszechświat. Teleskop skupia się co prawda na dalekich galaktykach i gwiazdach, jednak wykonał także zdjęcie obiektu znajdującego się w sąsiedztwie naszej planety, a mianowicie Jowisza.

Jowisz widziany okiem teleskopu Jamesa Webba

Nowe zdjęcie z teleskopu Webba - Jowisz jak żywy - ilustracja #1
Po lewej: Jowisz w centrum oraz jego księżyce Europa, Thebe i Metis widziane przez filtr 2,12 mikrona instrumentu NIRCam Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Po prawej: Jowisz oraz Europa, Thebe i Metis widziane są przez filtr 3,23 mikrona instrumentu NIRCam. Źródło: blog.nasa.gov
Nowe zdjęcie z teleskopu Webba - Jowisz jak żywy - ilustracja #2
Jowisz i niektóre z jego księżyców widoczne przez filtr NIRCam 3,23 mikrona. Źródło: blog.nasa.gov

NASA opublikowała kilka intrygujących zdjęć Jowisza, podkreślając zdolność teleskopu Jamesa Webba do badania celów znajdujących się znacznie bliżej domu. Fotografie największej planety w Układzie Słonecznym zostały wykonane podczas okresu uruchamiania Webba, kiedy to członkowie zespołu misji kalibrowali i sprawdzali cztery instrumenty naukowe obserwatorium oraz inne systemy. Zdjęcia te są bardzo szczegółowe i uchwyciły pasma chmur olbrzymiej planety, jej słynną Wielką Czerwoną Plamę, a nawet niektóre z jej mniej widocznych pierścieni. Na zdjęciach można zaobserwować również kilka księżyców, w tym Europę, która pod swoją lodową powłoką skrywa ogromny ocean.

Przyszłe badania

Webb, który wystartował 25 grudnia 2021 roku, został zaprojektowany, aby zagłębić się w przeszłość wszechświata, badając pierwsze gwiazdy i galaktyki. Astronomowie będą go jednak używać także do obserwowania różnych kosmicznych obiektów i zjawisk – w tym niektórych w naszym Układzie Słonecznym. Na temat zdjęcia Jowisza wypowiedziała się Stefanie Milam, zastępca naukowca projektu Webb ds. nauki planetarnej:

Nie mogłam uwierzyć, że widzieliśmy wszystko tak wyraźnie i jak bardzo te zdjęcia były jasne. To naprawdę ekscytujące myśleć o możliwościach i szansach, jakie mamy na obserwację tego typu obiektów w naszym Układzie Słonecznym.

POWIĄZANE TEMATY: nauka kosmos NASA

Adam Adamczyk

Pisaniem zajmuje się zawodowo od 2013 roku. W 2021 roku dołączył do GRYOnline.pl, gdzie poza tematyką gamingową zajmuje się informacjami stricte technologicznymi. Współpracował z największymi sklepami muzycznymi w Polsce, tworząc artykuły związane z instrumentami i ogólnie pojętym udźwiękowieniem. Grami komputerowymi interesuje się od dziecka. Poza tym jego zainteresowania obejmują grę na gitarze, komponowanie muzyki oraz sporty siłowe.

Niecodzienny projekt YouTubera. Stworzył grę inspirowaną Falloutem, która działa w Excelu