Czy RTX 5070 naprawdę dorówna RTX 4090? Tak, ale tylko w ściśle kontrolowanych warunkach

RTX-y 50 mają być zaskakująco wydajne. Dla przykładu RTX 5070 miałby oferować możliwości podobne do tego, co leży w zasięgu RTX-a 4090. Za skok ten odpowiada jednak wyłącznie generowanie klatek.

tech
Zbigniew Woźnicki10 stycznia 2025
Źrodło fot. Sadshah.; Unsplash.com; 2019
i

Po zapowiedzi RTX-ów 50 głośnym echem odbiło się porównanie RTX-a 5070 do RTX-a 4090, jako zdolnego do osiągnięcia podobnych wyników w grach. Oczywiście stwierdzenie wywołało poruszenie w sieci, bo kto nie chciałby mieć karty graficznej za 2849 zł (według polskich cen sugerowanych), która radzi sobie tak sobie dobrze, co GPU za grubo ponad 10 tysięcy złotych. Za wszystkim stoją jednak nowoczesne technologie.

Za wydajnością RTX-ów 50 stoi AI

Wraz z całą serią Blackwelli, w tym z RTX-em 5070, nadchodzi nowa wersja upscalera Nvidii. DLSS 4 ma radzić sobie znacznie lepiej od swoich poprzedników. Wszystko za sprawą funkcji multigenerowania klatek, które będzie dostępna wyłącznie na RTX-ach 50, co może być złą wiadomością dla osób, które niedawno przesiadły się na serię 40.

Otóż multigenerowanie klatek ma być lepszą wersją dotychczasowej technologii Nvidii. Według Jensena Huanga, CEO Nvidii, funkcja „przewiduje przyszłość i nie będzie aż tak zależna od Nvidii Reflex, która zmniejsza opóźnienie w wyświetlanym obrazie.

Na prezentacji RTX-ów 50 pokazano, jak znacząco wzrasta klatkaż w grach i różnica wynosi nawet około 100 fpsów pomiędzy DLSS-em 3.5, a DLSS-em 4:

Nvidia; materiały promocyjne

I to właśnie pod pojęciem klatkażu stoi hasło wydajności. Dzięki DLSS-owi 4 i multigenerowaniu klatek RTX 5070 będzie w stanie wyświetlić obraz w takim z taką samą wartością FPS-ów, co RTX 4090. Właśnie dla takich osiągnięć powstały technologie upscalingu: by słabsze karty graficzne były w stanie wyświetlić obraz w lepszej jakości, niż jest to dla nich dostępne przy standardowej rasteryzacji.

Z wyłączonym DLSS-em 4 RTX-owi 5070 daleko do RTX-a 4090 i pod tym względem karty graficzne nie są w stanie ze sobą w ogóle konkurować. Rozwój AI i upscalerów staje się jednak coraz bardziej kontrowersyjnym tematem. Wśród społeczności graczy głośniejsze są opinie oskarżające nowe technologie o rozleniwianie deweloperów. DLSS zamiast pomagać starszym GPU miałby być wymogiem dla najnowszych kart graficznych, by gra w ogóle się uruchomiła. Kolejne miesiące pokażą, jaka jest rzeczywista wydajność RTX-ów 50 i czy one także bez DLSS-a nie będą domagały nawet w 60 klatkach w nowych grach.

POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne Nvidia RTX DLSS

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Ta gra była prawdziwym pokazem możliwości Xboksa 360. Gears of War wprowadzało nową jakość

Ta gra była prawdziwym pokazem możliwości Xboksa 360. Gears of War wprowadzało nową jakość

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu