futurebeat.pl NEWSROOM DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang DLSS 4 ma być technologią zarezerwowaną dla nowych układów RTX 50. Zapewni im znaczny przypływ liczby klatek na sekundę, a być może także poprawi płynność. techArkadiusz Strzała8 stycznia 2025 1 Źrodło fot. Nvidia, IGNi Prezentacja Nvidii na CES 2025 to nie tylko premiera nowych kart graficznych GeForce RTX 5000, Jensen Huang mówił też o sztucznej inteligencji oraz ujawnił kilka ważnych dla tej technologii rzeczy. Warto wspomnieć o fizycznym modelu AI, układach Nvidia Thor przeznaczonych dla autonomicznych aut i robotów, oraz platformy Isaac GROOT. Prowadzący prezentację wspomniał też o DLSS 4, mówiąc o „przewidywaniu przyszłości” dzięki wykorzystaniu AI. Wzbudziło to zainteresowanie, nie dziwi więc, że po konferencji zapytano m.in. o to Jensena Huanga. DLSS 4 i nowe podejście do generowanych klatekJedna z funkcji DLSS, czy Frame Generation, polega na wstawianiu stworzonych sztucznie klatek pomiędzy te wyrenderowane. Te obrazy są interpolowane z danych klatki poprzedzającej i następnej, a więc obie muszą już istnieć przed wysłaniem obrazu dla monitora. To oczywiście powoduje pewne opóźnienie, które może być niewielkie przy dużej liczbie FPS, ale zawsze będzie występować. Powiązane:DLSS 4 i Generator wielu klatek DLSS; jeśli chcesz nowego skalowania Nvidii, to zakup RTX 50 jest obowiązkowy Jensen Huang podkreślił, że o ile DLSS 3 „interpoluje przeszłość”, DLSS 4 natomiast „przewiduje przyszłość”. To wydaje się bardzo interesujące. Czyżby znaczne intensywniejsze wykorzystanie AI mogło umożliwić generowanie klatek naprzód, jeszcze przed tymi renderowanymi? Wydaje się, że DLSS 4 może oznaczać generowanie kilku klatek na raz. Oznacza to możliwość uzyskania znacznie lepszych wartości fps, ale nie jest jasne, jak wpłynie na opóźnienie. DLSS 4 będzie mógł generować znacznie więcej klatek, dzięki AI. Źródło: Nvidia Na prezentacji pojawiły się też tekstury i materiały generowane przy użyciu kodu neuronowego. To nowa możliwość dostępna dla układów RTX Blackwell – pozwala na zmniejszenie zajmowanego miejsca w pamięci karty przez te elementy, przy zachowaniu ich jakości. „RTX Neural Materials” to raczej zbiór instrukcji dla wygenerowania konkretnej powierzchni niż ona sama zapisana w swojej postaci. Sztuczna inteligencja ma pomóc w tworzeniu schematów i opisów materiałów. Być może jest to pewien sposób, by ograniczyć zapotrzebowanie gier na pamięć VRAM. Czy jest to jednak odpowiedź na dość niezadowalającą jej ilość w przypadku niektórych modeli GeForce? 16 GB VRAM-u w RTX 5080, czy zapewne 8 GB w RTX 5060 wydaje się mało, lecz nie wiemy jeszcze jak dokładnie będą się rozwijać gry. Jeśli deweloperzy skorzystają z tej technologii (a wymaga ona ich współpracy), być może faktycznie duże ilości VRAM nie będą potrzebne, przynajmniej na razie. Karty graficzne w ofercie sklepu RTV Euro AGD Czytaj więcej:Intel stawia na karty graficzne i wbrew pogłoskom nie planuje ich porzucać w przyszłości Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy! POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne CES 2025 Nvidia DLSS GeForce CES (targi) Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. Jaki telewizor do Nintendo Switch 2? 5 funkcji, bez których lepiej nie zaczynać gry Jaki telewizor do Nintendo Switch 2? 5 funkcji, bez których lepiej nie zaczynać gry Nvidia ruszy na podbój rynku procesorów? Pomóc ma w tym MediaTek Nvidia ruszy na podbój rynku procesorów? Pomóc ma w tym MediaTek Cyberpunk 2077 na Nintendo Switch 2 zadziała lepiej niż na PS4. Dużą zasługę ma w tym DLSS oraz RAM Cyberpunk 2077 na Nintendo Switch 2 zadziała lepiej niż na PS4. Dużą zasługę ma w tym DLSS oraz RAM Switch 2 i brutalne zderzenie z optymalizacją. Gra, która nie „pali” kart na PC, zadziała tylko w 1080p przy 30 FPS Switch 2 i brutalne zderzenie z optymalizacją. Gra, która nie „pali” kart na PC, zadziała tylko w 1080p przy 30 FPS 10% więcej FPS w laptopach, ale tylko dla właścicieli Inteli Lunar Lake 10% więcej FPS w laptopach, ale tylko dla właścicieli Inteli Lunar Lake