futurebeat.pl NEWSROOM DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang DLSS 4 ma być technologią zarezerwowaną dla nowych układów RTX 50. Zapewni im znaczny przypływ liczby klatek na sekundę, a być może także poprawi płynność. techArkadiusz Strzała8 stycznia 2025 1 Źrodło fot. Nvidia, IGNi Prezentacja Nvidii na CES 2025 to nie tylko premiera nowych kart graficznych GeForce RTX 5000, Jensen Huang mówił też o sztucznej inteligencji oraz ujawnił kilka ważnych dla tej technologii rzeczy. Warto wspomnieć o fizycznym modelu AI, układach Nvidia Thor przeznaczonych dla autonomicznych aut i robotów, oraz platformy Isaac GROOT. Prowadzący prezentację wspomniał też o DLSS 4, mówiąc o „przewidywaniu przyszłości” dzięki wykorzystaniu AI. Wzbudziło to zainteresowanie, nie dziwi więc, że po konferencji zapytano m.in. o to Jensena Huanga. DLSS 4 i nowe podejście do generowanych klatekJedna z funkcji DLSS, czy Frame Generation, polega na wstawianiu stworzonych sztucznie klatek pomiędzy te wyrenderowane. Te obrazy są interpolowane z danych klatki poprzedzającej i następnej, a więc obie muszą już istnieć przed wysłaniem obrazu dla monitora. To oczywiście powoduje pewne opóźnienie, które może być niewielkie przy dużej liczbie FPS, ale zawsze będzie występować. Powiązane:AMD Radeon RX 9070 XT i RX 9070 pokazane. Karty zaoferują wsparcie dla FSR4 Jensen Huang podkreślił, że o ile DLSS 3 „interpoluje przeszłość”, DLSS 4 natomiast „przewiduje przyszłość”. To wydaje się bardzo interesujące. Czyżby znaczne intensywniejsze wykorzystanie AI mogło umożliwić generowanie klatek naprzód, jeszcze przed tymi renderowanymi? Wydaje się, że DLSS 4 może oznaczać generowanie kilku klatek na raz. Oznacza to możliwość uzyskania znacznie lepszych wartości fps, ale nie jest jasne, jak wpłynie na opóźnienie. DLSS 4 będzie mógł generować znacznie więcej klatek, dzięki AI. Źródło: Nvidia Na prezentacji pojawiły się też tekstury i materiały generowane przy użyciu kodu neuronowego. To nowa możliwość dostępna dla układów RTX Blackwell – pozwala na zmniejszenie zajmowanego miejsca w pamięci karty przez te elementy, przy zachowaniu ich jakości. „RTX Neural Materials” to raczej zbiór instrukcji dla wygenerowania konkretnej powierzchni niż ona sama zapisana w swojej postaci. Sztuczna inteligencja ma pomóc w tworzeniu schematów i opisów materiałów. Być może jest to pewien sposób, by ograniczyć zapotrzebowanie gier na pamięć VRAM. Czy jest to jednak odpowiedź na dość niezadowalającą jej ilość w przypadku niektórych modeli GeForce? 16 GB VRAM-u w RTX 5080, czy zapewne 8 GB w RTX 5060 wydaje się mało, lecz nie wiemy jeszcze jak dokładnie będą się rozwijać gry. Jeśli deweloperzy skorzystają z tej technologii (a wymaga ona ich współpracy), być może faktycznie duże ilości VRAM nie będą potrzebne, przynajmniej na razie. Karty graficzne w ofercie sklepu RTV Euro AGD Czytaj więcej:DLSS 4 i Generator wielu klatek DLSS; jeśli chcesz nowego skalowania Nvidii, to zakup RTX 50 jest obowiązkowy Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy! POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne CES 2025 Nvidia DLSS GeForce CES (targi) Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. Firma zajmująca się sztuczną inteligencją kupiła miliony drukowanych książek, a następnie zniszczyła je tylko po to, by wytrenować swój model sztucznej inteligencji Firma zajmująca się sztuczną inteligencją kupiła miliony drukowanych książek, a następnie zniszczyła je tylko po to, by wytrenować swój model sztucznej inteligencji Nowa wersja Siri, czyli asystenta Apple, może działać z wykorzystaniem technologii OpenAI Nowa wersja Siri, czyli asystenta Apple, może działać z wykorzystaniem technologii OpenAI Szanse na sukces to 1 do 210 bilionów. Koparka USB do Bitcoina to zwykły scam, ale ludzie wciąż ją kupują Szanse na sukces to 1 do 210 bilionów. Koparka USB do Bitcoina to zwykły scam, ale ludzie wciąż ją kupują Zamieszanie o wykorzystanie AI w The Alters. 11 bit Studios twierdzi, że doszło do tego przez przypadek Zamieszanie o wykorzystanie AI w The Alters. 11 bit Studios twierdzi, że doszło do tego przez przypadek W ciągu ostatnich trzech lat Windows stracił 400 milionów użytkowników. Czyżby pokłosie braku wsparcia dla Windowsa 10? W ciągu ostatnich trzech lat Windows stracił 400 milionów użytkowników. Czyżby pokłosie braku wsparcia dla Windowsa 10?