futurebeat.pl NEWSROOM Steam Deck już nie wyrabia, sprzęt ledwo radzi sobie z nowymi grami Steam Deck już nie wyrabia, sprzęt ledwo radzi sobie z nowymi grami Wiele osób chwali Steam Decka za świetną wydajność w „kieszonkowym” rozmiarze, jednak ostatnie testy przeprowadzone na urządzeniu Valve pokazują, że przyszłość może być dla niego trudna. gamingKamil Sulej23 stycznia 2023 9 Źrodło fot. Unsplash | Edgar Almeidai Czy Steam Deck dysponuje odpowiednią mocą, by odpalać najnowsze tytuły? Odpowiedzi na to pytanie szuka zapewne wielu graczy. Stosowne testy przeprowadził niedawno Oliver Mackenzie z Digital Foundry. Postanowił on odpalić na „kieszonkowym” PC topowe gry AAA wydane w ostatnim czasie. Priorytetem było uzyskanie 30 klatek na sekundę w szczególnie wymagających tytułach, np. A Plague Tale: Requiem, The Callisto Protocol czy Need For Speed Unbound. Dla przypomnienia – Steam Deck na papierze nie imponuje mocą obliczeniową. Zbudowany jest w oparciu o czterordzeniowy, ośmiowątkowy procesor Zen 2, rozpędzający się do 3,5 GHz, połączony z iGPU RDNA 2 z ośmioma jednostkami CU o zegarze do 1,6 GHz w trybie boost. Pomimo tego urządzenie sprzedaje się naprawdę nieźle, a jego posiadacze zachwycają się możliwościami przenośnego sprzętu od Valve. No tak średnio bym powiedziałTym słynnym w polskim Internecie cytatem można chyba podsumować test właściwie wszystkich gier w zestawieniu. The Callisto Protocol postawiło poprzeczkę wyjątkowo wysoko. Wybranie mieszanki ustawień niskich i średnich zapewniło na Steam Decku przyzwoitą jakość obrazu, plasującą oprawę graficzną gdzieś pomiędzy konsolami poprzedniej i obecnej generacji. Przenośny pecet starał się trzymać 30 fps-ów, jednak z powodu nie najszybszego procesora wyraźnie widoczne były spadki nawet do 20 klatek na sekundę. Rozgrywka na Decku może być więc problematyczna. Zaskakująco dobrze poradziło sobie na Decku świeżutkie Need For Speed Unbound. Ustawienia średnie w rozdzielczości 720p dają możliwość względnie wygodnej rozgrywki w 30 fps. Żeby nie było za dobrze, to raz na jakiś czas (choć naprawdę rzadko) natkniecie się na podobny problem, co w przypadku Callisto – spadki płynności z winy CPU. A Plague Tale: Requiem wycisnęło z niewielkiej konsoli wszystkie soki. W tym przypadku konieczne było posiłkowanie się technologią skalowania rozdzielczości w trybie wydajności oraz ustawieniami niskimi, z wyjątkiem tekstur, które były na poziomie średnim. Okazało się, że poza drobnymi spadkami klatek w wymagających obszarach daje to stabilne 30 fps, choć rozdzielczość może niektórych kłuć w oczy. Prawdopodobnie najgorzej wypadło na Decku niesławne Gotham Knights, które nawet na mocnych pecetach łapało zadyszkę. Kiepska optymalizacja gry o przyjaciołach Batmana połączona z niezbyt mocnym procesorem Steam Decka dały koszmarne rezultaty w otwartym świecie – gra działała tam mniej więcej w „kinowych” 24 fps-ach. Zupełnie inaczej wyglądało to w zamkniętych obszarach – tam 30 fps trzymało się solidnie, nawet w natywnej rozdzielczości urządzenia. Honor Steam Decka ratował Wiedźmin 3: Edycja Kompletna. Przy użyciu miksu średnich i wysokich ustawień graficznych, do tego przy natywnej rozdzielczości (800p), gra trzymała się twardo 30 fps przez prawie całą rozgrywkę. Uncharted 4 dostarczyło najlepszych wrażeń ze wszystkich testowanych gier, w zasadzie bez spadków poniżej 30 klatek. To wszystko osiągnięto używając średnich ustawień oraz upscalera FSR 2 w trybie jakości. Warto pamiętać, że to jednak tytuł liczący sobie już 7 lat, a dopiero w zeszłym roku trafił na PC. Źródło: Youtube - Digital Foundry OgraniczeniaTest wypadł dość niejednoznacznie, ale ewidentnie obnażył ograniczenia sprzętowe urządzenia Valve, w szczególności dość słaby procesor. Używanie skalera rozdzielczości nic nie da w przypadku, gdy jesteście ograniczani przez CPU. Skromna liczba rdzeni powoduje najwięcej problemów w grach z dużym, otwartym światem. Problemem jest wtedy nawet utrzymanie stałych 30 fps. Trzeba jednak oddać Steam Deckowi, że w większości udaje mu się zapewnić odpowiedni poziom rozgrywki w tytułach, w których teoretycznie nie powinien tego zrobić. Na razie takich przypadków. jak Gotham Knights, jest względnie niewiele. Wynik testu może jednak pokazywać, że pierwsza konsola Valve nie będzie idealnym sprzętem do gry w nowe tytuły w następnych latach. Dodatkowo firma nie jest szczególnie zainteresowana znaczną poprawą wydajności w next-genowym Steam Decku. Nowsze silniki graficzne i rezygnacja z konsol poprzedniej generacji mogą stanowić poważny problem dla będącej dopiero niecały rok na rynku platformy. No chyba, że deweloperzy zaczną optymalizować swoje gry pod ciągle rosnącą społeczność „deckowców”. Może Cię zainteresować: Chiński konkurent Steam Decka jest mniejszy, ale kosztuje nawet 6500 złRośnie konkurencja dla Steam Decka, Razer szykuje własną „konsolę” POWIĄZANE TEMATY: gaming Steam konsole rankingi Valve konsole przenośne testy wydajności Steam Deck Kamil Sulej Kamil Sulej Student dziennikarstwa, któremu od najmłodszych lat towarzyszą gry komputerowe. Jego zamiłowanie do technologii pozwoliło mu odnaleźć się w GRYOnline.pl, gdzie zajmuje się tematyką technologiczną, a za sprawą pisania dla Cooldown.pl coraz bardziej zagłębia się w świat influencerów, Minecrafta oraz e-sportu. Przygodę z grami wideo zaczął od PS1 oraz taniego klona Pegasusa. Od tamtej pory nie wyobraża sobie życia bez gier, a jego szczególnymi ulubieńcami są seria Metro (w tym także książkowa), stare Need For Speedy oraz GTA 4. Jego największą pasją jest Formuła 1. Ponadto w czasie wolnym uwielbia wsłuchiwać się w brzmienia rosyjskiego rocka, który według niego emanuje wyjątkowym klimatem i energią. Bluesky - starter packi. Czym są i jak je tworzyć? Podpowiadamy Bluesky - starter packi. Czym są i jak je tworzyć? Podpowiadamy Intel XeSS coraz częściej pojawia się w grach. Możemy go znaleźć już w ponad 200 produkcjach Intel XeSS coraz częściej pojawia się w grach. Możemy go znaleźć już w ponad 200 produkcjach Nowy przeciek daje nam wgląd w specyfikację jednej z kart graficznych Intel Arc Battlemage Nowy przeciek daje nam wgląd w specyfikację jednej z kart graficznych Intel Arc Battlemage Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3 Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3