To będzie tajna broń Xboksa? Microsoft ujawnia model AI, który może odmienić gaming

Muse to sztuczna inteligencja wytrenowana na grach i potrafiąca tworzyć gameplaye. Ma być pomocna dla twórców przyszłych tytułów, stanowić dla nich inspirację.

gaming
Arkadiusz Strzała20 lutego 2025
Źrodło fot. Ninja Theory
i

Microsoft zaprezentował jeden z pierwszych modeli sztucznej inteligencji przeznaczonej dla rozwoju interaktywnej rozgrywki. World and Human Action Model, czyli w skrócie WHAM, został nazwany „Muse”. Jego zadaniem jest analizowanie do tej pory wydanych gier pod wieloma aspektami i wspomaganie twórców w tworzeniu nowych tytułów. Zdaniem Phila Spencera, ma być również używany do ulepszania klasycznych gier i przenoszenia ich na nowoczesne konsole.

WHAM, czyli Muse

Oficjalna informacja podana przez Microsoft opowiada o procesie tworzenia Muse i o zakresie możliwości, jakie posiada. Sztuczna inteligencja została wytrenowana na podstawie zebranych danych z gry Bleeding Edge stworzonej przez studio Ninja Theory. Do nauki model potrzebował ponad miliard obrazów i akcji kontrolera, co odpowiada ponad 7 latom ciągłej rozgrywki człowieka.

Artykuł Microsoftu pokazuje, jak zmieniała się efektywność AI podczas procesu treningu. Na przykładzie odrobiny danych rozgrywki (tzw. metoda ground thruth), czyli sekundy gameplayu i 8 sekund danych wejściowych z kontrolera, Muse miał za zadanie wykreować dłuższy fragment. Na początku nauki efekty były mizerne, a animacja niestabilna – obraz po chwili rozmywał się.

Po dostarczeniu znacznie większej ilości danych, AI potrafiło wygenerować całkiem przyzwoity film. Patrząc na niego, można uwierzyć, że przedstawia kilka sekund rozgrywki prawdziwego gracza. To właśnie ma być jedno z głównych zadań Muse – tworzenie nowych elementów gier, fragmentów rozgrywki, co ma być inspiracją dla grafików i animatorów.

Przed sztuczną inteligencją jest jeszcze długa droga, ponieważ póki co może tworzyć nagrania o rozdzielczości zaledwie 300 x 180 pikseli. Jednakże, w planach jest dalsze zwiększanie jakości, a także rozszerzenie działania na pozostałą zawartość gry Bleeding Edge. Aby wspomóc projekt w rozwoju, Microsoft udostępnia próbki danych i pliki wykonawcze WHAM innym twórcom.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Na RTX 5060 i 5070 możemy jeszcze poczekać; NVIDIA zmaga się z problemami, które mogą opóźnić premierę

Na RTX 5060 i 5070 możemy jeszcze poczekać; NVIDIA zmaga się z problemami, które mogą opóźnić premierę

„Świetna alternatywa dla dużych marek"? Motorola! Ten smartfon nie kosztuje nawet 1000 zł, ma 12 GB RAM-u i Snapdragona 6s Gen 3

„Świetna alternatywa dla dużych marek"? Motorola! Ten smartfon nie kosztuje nawet 1000 zł, ma 12 GB RAM-u i Snapdragona 6s Gen 3

Witamy w odświeżonej Górniczej Kolonii! Pierwsze spojrzenie na aspekty techniczne Gothic Remake

Witamy w odświeżonej Górniczej Kolonii! Pierwsze spojrzenie na aspekty techniczne Gothic Remake

"Unreal Engine 5 może być pułapką”: Twórcy nadchodzącej gry RPG z mieszanymi odczuciami wobec UE5

"Unreal Engine 5 może być pułapką”: Twórcy nadchodzącej gry RPG z mieszanymi odczuciami wobec UE5

GeForce RTX 5070 Ti zniknęły ze sklepów; kolejne dostawy mogą zająć nawet 6 tygodni

GeForce RTX 5070 Ti zniknęły ze sklepów; kolejne dostawy mogą zająć nawet 6 tygodni