Test Radeona RX 9070. Sprawdziliśmy jak nowa karta graficzna radzi sobie w Cyberpunk 2077 i Kingdom Come 2

Początek 2025 roku przyniósł na rynku kart graficznych kilka ważnych premier. Ostatni tydzień miałem okazję spędzić u boku Radeona RX 9070 w wersji od Sapphire. Jak najnowsza propozycja AMD ze średniej półki cenowej wypada w grach?

gaming
Adam Celarek21 marca 2025
3

Od momentu, w którym nowy Radeon RX 9070 trafił do naszej redakcji minął już tydzień. Przez ten czas karta graficzna przebywała w moim domowym komputerze. O pierwszych wrażeniach oraz unboxingu mieliście już okazję przeczytać w tekście na Futurebeatcie.

Dziś natomiast podzielę się z Wami wynikami z serii testów przeprowadzonych przeze mnie w różnych grach. Czy nowej jednostce ze stajni czerwonych udało się tchnąć nowe życie w powoli starzejący się zestaw oparty o platformę AM4? Serdecznie zapraszam do testu Radeon RX 9070 w wersji od Sapphire.

Czy warto?

Przechodząc od razu do głównego pytania postawionego w tekście – tak! RX 9070 okazał się bardzo przyzwoitą jednostką, która dobrze poradziła sobie w trakcie testów. W moim odczuciu nowy Radeon błyszczy zwłaszcza w rozdzielczości 1440p. Przy zachowaniu umiaru w kwestii ustawień graficznych oraz potencjalnej pomocy ze strony upscalera. Z kolei granie w QHD w zadowalającym klatkarzu nie powinno być problemem w żadnej nowej produkcji.

Karta od „czerwonych” sprawdziła się także w roli narzędzia, które odświeżyło mojego kilkuletniego peceta. W czasie testów nie zauważyłem rażącej dysproporcji pomiędzy Radeonem, a kilkuletnim Ryzen 5600X. Pracujące w tandemie podzespoły sprawdziły się w akcji, więc jeżeli Waszym celem jest prosty upgrade kilkuletniego systemu ze średniej półki, to RX 9070 powinien sprawdzić się w tej roli doskonale. W potencjalnej wymianie karty pomogą również jej sensowne rozmiary oraz zastosowanie standardowych złączy 8pin.

Źródło: Fotografia własna.

Cieszy również obecność 16GB pamięci VRAM na pokładzie. Przy stale rosnącym apetycie gier na pamięć, ilość ta powinna zapewnić Wam kilka lat spokoju. Z dostępnych źródeł oraz przeprowadzonych testów wynika, że jedną z największych bolączek kart AMD wciąż pozostaje śledzenie promieni. Niestety RX 9070 wypada nieco gorzej od konkurencji, ale trzeba uczciwie przyznać, że z generacji na generację AMD stale rozwija wsparcie tej technologii, co pozytywnie wpływa na wydajność.

PLUSY:
  1. Satysfakcjonująca wydajność w grach przy kilkuletnim zestawie;
  2. stonowany i elegancki wygląd karty w wydaniu od Sapphire;
  3. standardowe złącza 8pin;
  4. bardzo przyzwoita kultura pracy;
  5. 16GB VRAM-u;
  6. całkiem sensownie ustalona cena sugerowana przez producenta...
MINUSY:
  1. ...która blednie jednak w kontraście do niewiele droższego, a wydajniejszego modelu 9070 XT;
  2. wciąż nieco odbiegająca od konkurencji wydajność w ray tracingu.

Dwa słowa o metodologii

Testując nowego Radeona postarałem się przyjąć perspektywę gracza, dlatego też lwią część materiału stanowią testy wydajności karty w różnorodnych grach. Dobierając produkcje do benchmarkowania starałem się wyłonić zestaw zawierający zarówno nowe, wymagające gry, jak i tytuły starsze, ale wciąż cieszące się dużą popularnością.

Większość benchmarków przeprowadzana była także w najpopularniejszych rozdzielczościach, czyli:

  • FullHD (1920x1080);
  • 1440p (2560x1440);
  • 4K (3840x2160).

By ukazać surową wydajność RX 9070 starałem się także unikać stosowania AMD FSR. Tej technologii poświęciłem nieco osobnej uwagi, ale zrobiłem to już po głównych benchmarkach. Nie zabrakło także opinii związanej z samą kulturą pracy Radeona.

Platforma testowa

Kończąc ten przydługi wstęp, nie pozostaje mi nic innego jak przypomnieć Wam pozostałe parametry platformy testowej i zaprosić Was do zapoznania się z numerkami i wykresami.

Płyta główna: MSI MAG B550 TOMAHAWK;

Procesor: Procesor AMD Ryzen 5 5600X;

RAM: Crucial Ballistix 3200MHz CL16 (4x8GB);

Dysk: WD Blue SN580 1TB;

Zasilacz: FSP/Fortron HYDRO G PRO 750W;

System operacyjny: Windows 10 Home.

Kingdom Come: Deliverance II

Pierwszy test przeprowadzony został we wciąż świeżym, średniowiecznym cRPG od deweloperów zza naszej południowej granicy. Wyniki testów przeprowadzonych podczas przechadzki po słonecznych Troskowicach prezentują się następująco:

Jakość obrazu: Doświadczalne / Vsync: OFF / Poziome pole widzenia: 100 / Rozmycie w ruchu: OFF / Głębia ostrości: OFF

1920x1080 – Średnia FPS: 81 FPS / 1% Low: 55 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 64 FPS / 1% Low: 45 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 40 FPS / 1% Low: 31 FPS.

Wyniki potwierdzają, że na ustawieniach graficznych rozkręconych do granic, KCD2 utrzymuje przyjemną płynność. Zejście o kilka oczek w niektórych opcjach powinno sprawić, że nawet w rozdzielczości 2K stabilne 60 ramek będzie leżeć w zasięgu ręki. Nie zapominajmy również o obecnym w grze wsparciu dla upscalera AMD FSR, który powinien dodatkowo „wygładzić” nieco wahający się klatkarz.

Źródło: Fotografia własna.

Doom Eternal

Ostatni Doom to nieco starsza produkcja, która ze względu na swoją świetną optymalizację wyśmienicie nadaje się na materiał do testów GPU. W testowej lokacji nasz Radeon osiągnął następujące wyniki:

Ogólna jakość: Ultrakoszmar / Vsync: OFF / Pole widzenia: 100 / Rozmycie w ruchu: OFF / Śledzenie promieni: OFF / DX11

1920x1080 – Średnia FPS: 349 FPS / 1% Low: 245 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 303 FPS / 1% Low: 219 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 181 FPS / 1% Low: 143 FPS.

Ogólna jakość: Ultrakoszmar / Vsync: OFF / Pole widzenia: 100 / Rozmycie w ruchu: OFF / Śledzenie promieni: ON / DX11

1920x1080 – Średnia FPS: 246 FPS / 1% Low: 179 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 202 FPS / 1% Low: 154 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 122 FPS / 1% Low: 89 FPS.

Wyśmienita optymalizacja gry id Software sprawia, że w połączeniu z RX 9070 gra praktycznie nie zniża się do wartości FPS niższych niż wyniki trzycyfrowe, i to nawet przy włączonych efektach śledzenia promieni. W tak dynamicznej grze przekłada się na bardzo przyjemne wrażenia z rozgrywki, co odczują zwłaszcza posiadacze monitorów będących w stanie wyświetlić więcej niż 240 ramek na sekundę.

Źródło: Fotografia własna.

Fortnite

Cieszący się wciąż ogromną popularnością Battle royale sam w sobie nie ma zbyt wysokich wymagań sprzętowych. Jako sztandarowy tytuł wykorzystujący Unreal Engine pozwala jednak na aktywowanie wielu graficznych dodatków (geometria Nanite, oświetlenie Lumen), które razem potrafią przysporzyć problemów nawet mocniejszym komputerom.

Domyślne układy jakości: Epicka / Vsync: OFF / Antyaliasing: TSR - Epickie / Superrozdzielczość czasowa: Natywna / Geometria Nanite: ON / Oświetlenie globalne i odbicia: Lumen - epickie / RT: OFF / DX12

1920x1080 – Średnia FPS: 91 FPS / 1% Low: 48 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 65 FPS / 1% Low: 44 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 32 FPS / 1% Low: 21 FPS.

Na maksymalnych ustawieniach graficznych (bez ray tracingu) Fortnite jest pierwszą testowaną grą, w której RX 9070 zaczyna mieć poważniejsze problemy, zwłaszcza przy wyższych rozdzielczościach. Należy jednak pamiętać, że zaprezentowane, testowe ustawienia to najgorszy możliwy scenariusz. Ograniczenie niektórych ustawień oraz włączenie jakiejś formy upscalingu powinno pomóc w wygładzeniu klatek do poziomu akceptowalnego w kompetytywnej strzelance.

Źródło: Fotografia własna.

Baldur’s Gate III

Fenomen z 2023 stawia na statyczną, turową walkę, przeplataną podróżami w czasie rzeczywistym. Jednocześnie nieco „wolniejsza rozgrywka” nie sprawia, że nie jest urodziwą grą, która na mocno zyskuje na wysokich ustawieniach graficznych oraz rozdzielczości. Dlatego także trafiła do moich testów.

Jakość ogólna: Ultra / Vsync: OFF / Antyaliasing: TAA / FSR: OFF / Okluzja otoczenia: ON / Prześwit promieni: ON / Bloom: ON / Rozpraszanie podpowierzchniowe: ON / Dynamiczne postacie w tle: ON / DX11

1920x1080 – Średnia FPS: 125 FPS / 1% Low: 68 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 112 FPS / 1% Low: 66 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 81 FPS / 1% Low: 46 FPS.

Podczas przechadzki po Gaju Druidów klatki utrzymywały się na bardzo zadowalającym poziomie. Tak pełna szczegółów produkcja jak Baldur’s Gate III sporo zyskuje w wyższych rozdzielczościach. Jeżeli więc posiadacie odpowiedni ekran, polecam Wam poświęcić nieco płynności dla dużo bardziej „krystalicznego” obrazu. I wówczas RX 9070 powinien sprostać takiemu zadaniu bezproblemowo.

Źródło: Fotografia własna.

Control

Gra studia Remedy Entertainment po dziś dzień potrafi zachwycić oprawą wizualną, zwłaszcza pod kątem efektów świetlnych czy cieniowania. Jak z tą kilkuletnią grą radzi sobie nowy Radeon?

Jakość ogólna: Ultra / Vsync: OFF / MSAA: 4X / RT: OFF

1920x1080 – Średnia FPS: 178 FPS / 1% Low: 137 FPS;

2560x1440 (supersampling) - Średnia FPS: 124 FPS / 1% Low: 101 FPS;

3840x2160 (supersampling) - Średnia FPS: 66 FPS / 1% Low: 56 FPS.

Jakość ogólna: Ultra / Vsync: OFF / MSAA: 4X / RT: Ultra

1920x1080 – Średnia FPS: 80 FPS / 1% Low: 65 FPS;

2560x1440 (supersampling) - Średnia FPS: 52 FPS / 1% Low: 41 FPS;

3840x2160 (supersampling) - Średnia FPS: 25 FPS / 1% Low: 20 FPS.

Control ogrywane na Radeonie mocno traci na płynności w momencie odpalenia ray tracingu. Jest to szczególnie widoczne w trybie 4K, gdzie ustawienia Ultra z pełnym RT nie zapewniają komfortowego klatkarzu. W takiej sytuacji konieczne będzie ograniczenie pewnych opcji graficznych lub obniżenie rozdzielczości. Dużym minusem w przypadku Control jest również fakt, że gra wykorzystuje tylko rozwiązanie NVIDII w kwestii upscalingu, a FSR dostępny jest jedynie w formie nieoficjalnego moda.

Źródło: Fotografia własna.

STALKER 2

Zeszłoroczna odsłona kultowego cyklu nie dała się poznać jaka łatwa do uruchomienia gra. Czy seria aktualizacji poprawiających optymalizację oraz nowa karta Radeon wystarczą, by zapewnić płynną rozgrywkę w wysokiej rozdzielczości?

Jakość ogólna: Epickie / Vsync: OFF / Metoda skalowania: None

1920x1080 – Średnia FPS: 54 FPS / 1% Low: 34 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 41 FPS / 1% Low: 23 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 35 FPS / 1% Low: 20 FPS.

Niestety po testach wynika, że STALKER 2 wciąż pozostaje dość kłopotliwą i trudną do uruchomienia produkcją na starszych konfiguracjach. Jeżeli nie chcecie iść na kompromisy w kwestiach rozdzielczości lub ustawień graficznych, konieczne będzie skorzystanie z upscalera AMD FSR.

Źródło: Fotografia własna.

Cyberpunk 2077

Na koniec pozwoliłem zachować sobie rodzimą produkcję ze studia CD Projekt Red. Wbudowane w tytuł narzędzie do benchmarkowania pozwoliło na łatwe zweryfikowania wydajności karty, która prezentuje się następująco:

Szybkie ustawienia: RayTracing Ultra / Path Tracing: OFF / Skalowanie rozdzielczości: AMD FSR 2.1 (tryb automatyczny) / Frame Generation: OFF

1920x1080 – Średnia FPS: 93 FPS / Minimalna liczba klatek: 71 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 85 FPS / Minimalna liczba klatek: 69 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 60 FPS / Minimalna liczba klatek: 53 FPS.

Źródło: Fotografia własna.

Zainteresowanym prezentujemy jeszcze wyniki RX 9070 w syntetycznych testach 3DMark:

Speed Way: 5653 punktów;

Steel Nomad: 5859 punktów;

Time Spy: 19618 punktów.

Źródło: Fotografia własna.

A jak to jest z AMD FSR?

Fidelity FX Super Resolution to technologia upscalingu, będąca odpowiednikiem rozwiązania znanego z kart NVIDII, czyli DLSS. W różnych testach zwykle przegrywa z konkurencyjną technologią, ale szeroka kompatybilność oraz otwartość pozwala na korzystanie z FSR na wielu starszych kartach, a nawet GPU producentów innych niż samo AMD.

Kilka z przetestowanych przez nas gier wspiera jakiś rodzaj technologii FSR. Oto jak prezentują się poszczególne wyniki po zastosowaniu upscalingu.

Baldur’s Gate III (FSR 2.2 Zrównoważone):

3840x2160 - Średnia FPS: 113 FPS / 1% Low: 67 FPS.

Kingdom Come: Deliverance II (FSR 3.1 Zrównoważone)

1920x1080 – Średnia FPS: 83 FPS / 1% Low: 61 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 81 FPS / 1% Low: 55 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 62 FPS / 1% Low: 43 FPS.

STALKER 2 (FSR 3.1 Zrównoważone)

1920x1080 – Średnia FPS: 94 FPS / 1% Low: 66 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 88 FPS / 1% Low: 47 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 80 FPS / 1% Low: 37 FPS.

Cyberpunk 2077 (FSR 3 Frame Generation)

1920x1080 – Średnia FPS: 178 FPS / Minimalna liczba klatek: 139 FPS;

2560x1440 - Średnia FPS: 157 FPS / Minimalna liczba klatek: 137 FPS;

3840x2160 - Średnia FPS: 103 FPS / Minimalna liczba klatek: 93 FPS.

Zastosowanie FSR pozwala na zwiększenie ilość klatek. Jego pozytywne działanie jest widoczne zwłaszcza przy wyższych rozdzielczościach. Oczywistą wadą FSR oraz wielu podobnych technologii są wizualne glicze oraz artefakty, które są nieuchronnym efektem ubocznym skalowania obrazu gry. Najczęściej objawiają się jako dziwne załamania obrazu na niewielkich oraz szybko poruszających się obiektach. W moim odczuciu te dość drobne bolączki maleją w kontraście do zauważalnych skoków wydajności.

Oczywiście sama technologia FSR będzie na tyle dobra, jak dobra będzie jej implementacja w kolejnych tytułach. Fidelity FX Super Resolution w wersji czwartej (zapowiedziany wraz z Radeonami serii 9000) na premierę zagości w blisko 30 grach. Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem liczba ta będzie tylko rosnąć.

Kultura pracy i pobór energii

RX 9070 w wersji od Sapphire w czasie testów cechował się bardzo przyzwoitą kulturą pracy. Po 30 minutach stress testu w programie FurMark, karta rozgrzała się do 57 stopni Celsjusza, osiągając w najgorętszym miejscu 70 stopni. Kości VRAM w międzyczasie osiągnęły okolice 90 stopni. Biorąc pod uwagę syntetyczną naturę benchmarku, wyniki te uważam za bardzo dobre.

Obciążona karta nie wydawała z siebie żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Co prawda nie miałem okazji dokładnie zmierzyć głośności za pomocą decybelomierza, ale mogę spokojnie potwierdzić, że komputer z Radeonem stojący na biurku obok mnie nie był uciążliwy w trakcie pracy.

Źródło: Fotografia własna.

W czasie omawianego testu Radeon konsumował średnio 220W mocy, co nie stanowiło problemu dla używanego przeze mnie zasilacza o mocy 750W. Dlatego w parze z większością współczesnych zasilaczy o średniej mocy nie powinno być problemu z wydajnością energetyczną – o ile rzecz jasna mówimy o jakościowych komponentach od zaufanych producentów.

Na koniec wspomnę jeszcze w dwóch słowach o aplikacji AMD Software: Adrenalin Edition. Jej design mogę określić jako poprawny. Nie miałem żadnych problemów ze zlokalizowaniem funkcji takich jak aktualizacja sterowników czy zarządzanie wbudowanym programem do nagrywania rozgrywki. Wspomnę jedynie, że jeden z domyślnych skrótów klawiszowych (Ctrl + l) nieustanie wchodził mi w drogę przy próbie wpisania literki „Ł”. Szybka podmianka skrótu rozwiązała jednak ten problem.

Słowem podsumowania

Początek 2025 roku nie rozpieszcza graczy pecetowych. Na rynek co prawda trafiły nowe karty graficzne od czołowych producentów, ale głównym problemem okazała się ich dostępność, co bezpośrednio przełożyło się na ceny. Ilość nowych Radeonów w sklepach wydaje się być nieco większa od konkurencji, ale do idealnego stanu wciąż wiele brakuje. Modele RX 9070 w większości oscylują w okolicach 3300 zł. Jest to około 400/500 złotych mniej od wydajniejszego brata testowanej karty z dopiskiem XT. Kupno tej drugiej karty może być jednak problemem ze względu na braki w zaopatrzeniu sprzedawców.

Jeżeli więc zależy Wam na szybkim kupieniu nowego GPU i nie jesteście zainteresowani ofertą zielonych, to RX 9070 powinien spełnić Wasze oczekiwania. To naprawdę jakościowy produkt, który z pewnością sprawi dużo radości graczowi pecetowemu. Ze względu na duże wahania na rynku kart graficznych zalecałbym jednak ostrożność podczas zakupu oraz dokładne prześledzenie trendów cenowych.

POWIĄZANE TEMATY: gaming AMD testy wydajności

Adam Celarek

Adam Celarek

Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.

iPhone 16e - wszystko, co trzeba wiedzieć. Ekran, aparat, specyfikacja, cena

iPhone 16e - wszystko, co trzeba wiedzieć. Ekran, aparat, specyfikacja, cena

Nowa aktualizacja NVIDIA App 11.0.3 pozwoli graczom precyzyjnie dostroić rozdzielczość

Nowa aktualizacja NVIDIA App 11.0.3 pozwoli graczom precyzyjnie dostroić rozdzielczość

Sterowniki AMD Adrenalin 25.3.2 są dostępne: zapewnią wsparcie dla Assassin's Creed Shadows i The Last of Us 2 Remastered

Sterowniki AMD Adrenalin 25.3.2 są dostępne: zapewnią wsparcie dla Assassin's Creed Shadows i The Last of Us 2 Remastered

Tak wygląda szczyt możliwości Nintendo Switch. Recenzja techniczna Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition

Tak wygląda szczyt możliwości Nintendo Switch. Recenzja techniczna Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition

Komisja Europejska każe Apple udostępnić funkcje iOS konkurencji: to koniec wygodnego miejsca na rynku

Komisja Europejska każe Apple udostępnić funkcje iOS konkurencji: to koniec wygodnego miejsca na rynku