Switch 2 ma lepsze GPU od Xboxa oraz porównywalne CPU do PlayStation. Deweloperzy zachwalają nową konsolę Nintendo

Jaka jest prawdziwa moc Nintendo Switch 2? Deweloperzy z Virtuos ujawniają, że konsola ma CPU na poziomie PS4 i GPU porównywalne z Xbox Series S. Jej prawdziwą siłą nie jest jednak surowa moc, a zastosowanie technologii DLSS.

konsole
Mateusz Zelek8 lipca 2025
Źrodło fot. CD Projekt RED
i

Redakcja Wccftech przeprowadziła wywiad z dwoma deweloperami ze studia Virtuos, w którym rozmawiano o ich przemyśleniach oraz doświadczeniach związanych z najnowszą konsolą Nintendo. Podzielili się oni dość oryginalnymi spostrzeżeniami dotyczącymi mocy obliczeniowej Switcha 2.

Na pytania odpowiedzieli Alex Heise, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Virtuos North America, oraz Eoin O'Grady, dyrektor techniczny w Black Shamrock, spółce zależnej Virtuos. Poruszyli oni temat podzespołów, na których zbudowano nowego „pstryczka”. Według nich są one wydajnościowo na poziomie konsol poprzedniej generacji:

Jeśli chodzi o GPU, Switch 2 jest nieco słabszy niż Series S; różnica ta jest bardziej zauważalna w trybie przenośnym. Jednak Series S nie obsługuje technologii takich jak DLSS, którą wspiera Switch 2. Dzięki temu możliwości GPU obu konsol są ogólnie porównywalne. Jeśli chodzi o CPU, istnieje wyraźniejsza różnica między tymi dwiema konsolami. Switch 2 jest pod tym względem bliższy PlayStation 4, mając procesor nieco mocniejszy niż ten w PS4.

Styl graficzny także ma znaczenie

Nintendo Switch 2 w domyśle ma być konsolą nastawioną na ekskluzywne tytuły tworzone przez Nintendo. Gry japońskiej korporacji od lat cechują się unikatową, kreskówkową stylistyką, co ma także odzwierciedlenie w wymaganiach sprzętowych oraz optymalizacji:

W przypadku gier takich jak Mario Kart World lub nadchodzący Donkey Kong Bananza, które charakteryzują się stylizowaną, kreskówkową estetyką, DLSS może nie być potrzebny. Przykładowo, Mario Kart było rozwijane przez wiele lat z myślą o oryginalnym Switchu. Takie produkcje nie próbują odzwierciedlać rzeczywistości – mają inne priorytety artystyczne i zwykle osiągają 60 FPS bez polegania na DLSS.

Nintendo ma jednak zamiar dopuścić także zewnętrznych deweloperów, co już się stało na premierę, gdy wraz z nową konsolą zadebiutował Cyberpunk 2077. Deweloperzy z Virtuos zaznaczają jednak, że wydajność tego typu gier jest uzależniona od zastosowania DLSS:

W przypadku gier innych firm warto zauważyć, że Cyberpunk 2077 został wydany wraz z obsługą DLSS. W porównaniu z wersjami na Xbox Series S i PS4, DLSS na Switchu 2 oferuje wyraźnie lepszą technologię skalowania, co stanowi mocny argument dla deweloperów, aby ją wdrażać. Co ważniejsze, istnieją również inne gry, które mogłyby skorzystać z DLSS, ale obecnie go nie wykorzystują – często sprowadza się to do sposobu przenoszenia tych tytułów. To nie jest tak proste, jak zaimplementowanie DLSS w DirectX na PC i uruchomienie go na Nintendo Switch 2. Zamiast tego, DLSS musi zostać zintegrowany za pośrednictwem interfejsu API grafiki NVN2 od Nintendo. A to niestety jest dodatkowa praca przy tworzeniu portu.

Jak widać kluczowy staje się upscaling oraz możliwości jego zastosowania. Nintendo planuje dopuścić na swoją nową konsolę więcej zewnętrznych deweloperów, więc na pewno DLSS będzie pomocny w optymalizacji. Zobaczymy w kolejnych miesiącach, jak będą działać gry na Nintendo Switch 2.

Mateusz Zelek

Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

Gracz pobrał 30 GB tekstur HD do Far Cry 5, które pokazały jak Ubisoft poszedł na skróty przy tworzeniu świata gry

Gracz pobrał 30 GB tekstur HD do Far Cry 5, które pokazały jak Ubisoft poszedł na skróty przy tworzeniu świata gry

Windows 11 w końcu wyprzedził Windows 10. Jest teraz najpopularniejszym systemem na desktopach

Windows 11 w końcu wyprzedził Windows 10. Jest teraz najpopularniejszym systemem na desktopach

Smutne opisy, złamane serca oraz rozmowy za pomocą emotikonek. Gadu-Gadu jeszcze żyje i znów próbuje podbić świat

Smutne opisy, złamane serca oraz rozmowy za pomocą emotikonek. Gadu-Gadu jeszcze żyje i znów próbuje podbić świat

Capcom musiał anulować wykład na temat wydajności w Monster Hunter Wilds. Wszystko z powodu gróźb i nękania

Capcom musiał anulować wykład na temat wydajności w Monster Hunter Wilds. Wszystko z powodu gróźb i nękania

Nierozpakowane nie znaczy wieczne. To etui na Nintendo 3DS-a jest najlepszym dowodem

Nierozpakowane nie znaczy wieczne. To etui na Nintendo 3DS-a jest najlepszym dowodem