Stosują regułę trzech miesięcy; po tym okresie Denuvo nie jest potrzebne wydawcom gier

Nowe badania sugerują, że utrzymywanie zabezpieczeń antypirackich Denuvo w grach na PC dłużej niż trzy miesiące może być nieopłacalne.

gaming
Krystian Łukasik14 października 2024
5
Źrodło fot. Ella Don | Unsplash
i

Ochrona własności intelektualnej to w branży gier temat rzeka. Wydawcy nieustannie szukają złotego środka między skutecznym zabezpieczeniem swoich tytułow przed piractwem a zapewnieniem komfortu podczas zabawy. Jednym z najpopularniejszych narzędzi antypirackich jest Denuvo, oprogramowanie, które od lat budzi kontrowersje. Z jednej strony skutecznie utrudnia piractwo, z drugiej – gracze często oskarżają je o negatywny wpływ na wydajność produkcji.

Nowe światło na tę kwestię rzucają badania Williama M. Volckmanna II z Uniwersytetu Karoliny Północnej. Jego analiza, zatytułowana „Wpływ Denuvo na przychody z gier PC”, sugeruje, że długotrwałe stosowanie Denuvo może być zbędne.

Kluczowe trzy miesiące

Volckmann odkrył, że gry, w których zabezpieczenia Denuvo zostały złamane po pierwszych trzech miesiącach od premiery, lub te, z których wydawcy sami usunęli Denuvo po tym okresie, nie odnotowały znaczących strat w przychodach. Innymi słowy, ochrona tytułu przez pierwsze 12 tygodni wydaje się wystarczająca, aby zabezpieczyć znaczną część zysków.

Istnieje niewiele uzasadnienia dla długoterminowego stosowania Denuvo (tj. dłużej niż trzy miesiące). Przeprowadzone badanie wykazało prawie zerową średnią całkowitą stratę przychodów, gdy gra została złamana po 12 tygodniach lub Denuvo zostało usunięte przez wydawcę po tym okresie wprowadzającym – twierdzi Volckmann (Via Tom's Hardware).

Denuvo a wydajność gier

Badanie Volckmanna porusza również kwestię, która od dawna niepokoi graczy, a mianowicie negatywny wpływ Denuvo na wydajność tytułów. Chociaż niektórzy wydawcy zaprzeczają istnieniu takiego wpływu, to wiele osób skarży się na spadki liczby klatek na sekundę, dłuższe czasy ładowania i inne problemy techniczne w produkcjach chronionych przez to oprogramowanie.

Przykłady gier z Denuvo

Wiele popularnych gier korzystało z zabezpieczeń Denuvo, m.in.:

  1. Resident Evil Village: Capcom usunął Denuvo z gry po kilku miesiącach od premiery, co spotkało się z pozytywnym odbiorem graczy.
  2. Assassin's Creed Valhalla: Ubisoft również zdecydował się na usunięcie Denuvo z Valhalli po pewnym czasie.
  3. Star Wars Jedi: Survivor: Gracze donosili o problemach z wydajnością, które przypisywali Denuvo. Po usunięciu oprogramowania zaobserwowano wzrost liczby klatek na sekundę.

Do tego, najnowsze plotki sugerują, że również wyczekiwane Kingdom Come: Deliverance 2 może także być zabezpieczone tym kontrowersyjnym oprogramowaniem.

Reguła trzech miesięcy

Wyniki badań Volckmanna sugerują, że wydawcy powinni rozważyć stosowanie „reguły trzech miesięcy” w odniesieniu do Denuvo. Oznacza to, że zabezpieczenia antypirackie byłyby stosowane tylko przez pierwsze trzy miesiące od premiery gry, a następnie usuwane. Takie podejście pozwoliłoby chronić tytuł w newralgicznym okresie po premierze, jednocześnie minimalizując potencjalne negatywne skutki dla graczy w kontekście długoterminowym.

Oczywiście decyzja o zastosowaniu Denuvo i długości jego stosowania zależy od wielu czynników, takich jak budżet gry, oczekiwana sprzedaż i ryzyko piractwa. Niemniej jednak badania Volckmanna dostarczają cennych informacji, które mogą pomóc wydawcom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Koniec przeklikiwania menusów. Welcome Hub zawitał na PS5 w Polsce

Koniec przeklikiwania menusów. Welcome Hub zawitał na PS5 w Polsce

Smartfon i powerbank w jednym: nowy telefon survivalowy z baterią 22 000 mAh

Smartfon i powerbank w jednym: nowy telefon survivalowy z baterią 22 000 mAh

Czy granie w 4K na monitorze 1080p ma sens? Zdanie społeczności jest jednogłośne

Czy granie w 4K na monitorze 1080p ma sens? Zdanie społeczności jest jednogłośne

Jak dobrać pamięć RAM do komputera stacjonarnego? Jedyny poradnik, jakiego potrzebujesz

Jak dobrać pamięć RAM do komputera stacjonarnego? Jedyny poradnik, jakiego potrzebujesz

„Stworzyliśmy potwora” - hiszpańska modelka zarabia do 10 000 euro miesięcznie, ale nie jest prawdziwa

„Stworzyliśmy potwora” - hiszpańska modelka zarabia do 10 000 euro miesięcznie, ale nie jest prawdziwa