RTX 5060 Ti vs 4060 Ti: „Model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć”

Nowa generacja kart graficznych Nvidii dociera do szerszego grona graczy wraz z premierą modelu RTX 5060 Ti, następcy popularnego RTX 4060 Ti. Chociaż wzrost czystej mocy obliczeniowej jest zauważalny, to nie jest przełomowy. Jednak technologie takie jak Multi Frame Generation wnoszą istotne zmiany w płynności rozgrywki. Równie ważna staje się jednak dyskusja na temat kontrowersyjnego podziału na wersje 8 GB i 16 GB pamięci VRAM.

gaming
Krystian Łukasik17 kwietnia 2025
Źrodło fot. Javier Esteban | Unsplash
i

Nvidia wprowadza na rynek nową kartę graficzną z generacji Blackwell – GeForce RTX 5060 Ti. Pojawia się ona jako następca popularnego modelu RTX 4060 Ti, budząc zainteresowanie graczy szukających równowagi między ceną a wydajnością. Przyjrzyjmy się zatem, jak nowy układ wypada na tle swojego poprzednika, analizując kluczowe aspekty: czystą moc obliczeniową, kwestię pamięci VRAM oraz wpływ nowych technologii.

Czysta wydajność

Pierwsze testy i recenzje wskazują, że RTX 5060 Ti 16 GB oferuje zauważalny, choć nie rewolucyjny, wzrost wydajności w porównaniu do RTX 4060 Ti 16 GB. Twórca treści, Daniel Owen, w swojej analizie podaje średni wzrost wydajności na poziomie 18%, zaznaczając jednak, że różnice te mogą znacznie wahać się w zależności od konkretnej gry. Przykładowo, w niektórych tytułach (jak Cyberpunk 2077 bez path tracingu) przewaga może sięgać nawet 26-38%, podczas gdy w innych (np. Call of Duty: Black Ops 6) może spaść do zaledwie 5-9%.

Nasz przegląd recenzji również potwierdza te obserwacje, podając wzrost wydajności w przedziale 16-22% w stosunku do poprzedniej generacji. Ponadto, nowa karta plasuje się wydajnościowo poniżej modelu RTX 4070, oferując osiągi zbliżone do konkurencyjnego układu AMD RX 7700 XT. Warto też odnotować potencjał podkręcania – serwis TechPowerUp uzyskał dodatkowe 15% wydajności poprzez OC.

Problem pamięci VRAM: 8 GB vs 16 GB

Jednym z najgorętszych tematów dyskusji wokół RTX 5060 Ti jest dostępność dwóch wariantów pamięci: 8 GB i 16 GB GDDR7. Daniel Owen poświęcił temu zagadnieniu znaczną część swojej recenzji, podkreślając problemy wersji 8 GB w nowszych grach (na bazie swoich poprzednich testów). Dla przykładu – Indiana Jones and the Great Circle, która na ustawieniach „Supreme” przy rozdzielczości 1080p w ogóle się nie uruchamia na karcie z 8 GB, a na ustawieniach średnich powoduje regularne przycięcia.

Youtuber zwrócił również uwagę na ważny fakt – Nvidia nie udostępniła recenzentom próbek testowych wariantu 8 GB. Odniósł się do kwestii poruszonej wcześniej przez portal VideoCardz, jakoby partnerzy AIB mieli zostać poinstruowani, by nie wysyłać tych modeli do testów.

Mogę tylko założyć, że chcą wprowadzić klientów w błąd, aby przypadkowo kupili tę gorszą wersję.

Zarówno Owen, jak i autorzy innych recenzji wstępnie ostrzegają przed zakupem modelu 8 GB, argumentując, że ta ilość pamięci staje się coraz poważniejszym ograniczeniem w nowoczesnych grach, zwłaszcza przy wyższych ustawieniach i aktywnym ray tracingu. Wariant 16 GB jest postrzegany jako znacznie bardziej przyszłościowy wybór, mimo nieznacznie wyższej ceny (różnica 200 złotych MSRP w Polsce).

Przy tej różnicy cenowej mam wrażenie, że model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć – skomentował Owen.

Nowe technologie w praktyce

Prawdziwą siłą nowej generacji kart Blackwell, w tym RTX 5060 Ti, są udoskonalone technologie oparte na sztucznej inteligencji, zebrane pod szyldem DLSS 4. Obejmują one nowy model AI do upscalingu oparty na transformatorach oraz, co najważniejsze, Multi Frame Generation (MFG) – funkcję generowania dodatkowych klatek, ekskluzywną dla serii 5000. W odróżnieniu od poprzedniej generacji (Frame Generation x2), MFG oferuje tryby x3 i x4.

Nasza recenzja techniczna potwierdza, że tak faktycznie jest. Usprawnienia te pozwalają bowiem osiągnąć bardzo wysoką płynność (często trzycyfrowe wartości FPS) nawet przy maksymalnych ustawieniach i włączonym path tracingu w wymagających grach jak Cyberpunk 2077.

Testy Daniela Owena pokazują dokładniej, jak to przekłada się na wydajność w wymagających scenariuszach, jak ten sprawdzany przez nas w Cyberpunku:

  1. Bez generowania klatek (1080p, DLSS w trybie Jakości): RTX 5060 Ti 16 GB osiągał średnio 56 FPS, a RTX 4060 Ti z taką samą pojemnością pamięci – 50 FPS (przewaga 12% dla nowej karty).
  2. Z generowaniem klatek x2 (1080p, DLSS w trybie Jakości): Po włączeniu generowania klatek w trybie x2 (dostępnym dla obu kart), wydajność wzrosła do 101 FPS na RTX 5060 Ti oraz 91 FPS na RTX 4060 Ti (przewaga około 11% dla nowego modelu).
  3. Wyższe tryby MFG (Tylko RTX 5060 Ti): Przykładowo, w benchmarku gry Cyberpunk przy 1440p (RT Overdrive, DLSS w trybie zbalansowanym), gdzie bazowo karty osiągały 44 FPS (5060 Ti) vs 39 FPS (4060 Ti), a z FG x2 odpowiednio 75 FPS vs 67 FPS – tryb x4 na RTX 5060 Ti pozwolił uzyskać aż 133 FPS. W porównaniu do najwyższego wyniku karty z poprzedniej generacji, jest tu mowa o różnicy wynoszącej niemal 200%!

W naszym wspomnianym wcześniej teście, z włączonym path tracingiem i MFG, najnowsza karta osiągnęła średnio 125 FPS w rozdzielczości 1440p. Podobne rezultaty odnotowaliśmy w Indiana Jones and the Great Circle (191 FPS bez Path Tracingu, 97 FPS z PT) czy Assassin's Creed: Shadows (121 FPS z RTGI i MFG).

Należy jednak pamiętać o kompromisach. Zarówno Daniel Owen, jak i nasz recenzent zwrócili uwagę na zwiększone opóźnienia (latency) oraz możliwość występowania artefaktów graficznych przy korzystaniu z MFG. Owen sugeruje, że technologia najlepiej sprawdza się do zwiększania płynności obrazu na monitorach o wysokiej częstotliwości odświeżania, gdy bazowa liczba klatek jest już na akceptowalnym, responsywnym poziomie (np. 50-60 FPS), a nie do ratowania sytuacji, gdy gra działa bardzo wolno.

Podsumowanie

GeForce RTX 5060 Ti 16 GB stanowi zatem stosunkowo niewielki krok naprzód pod względem czystej wydajności rasteryzacji w porównaniu do RTX 4060 Ti 16 GB, oferując średnio około 14-20% więcej mocy. Jego główną zaletą są jednak nowe technologie software'owe, zwłaszcza Multi Frame Generation w ramach DLSS 4, które potrafią znacząco podnieść płynność w obsługiwanych grach, choć kosztem potencjalnych artefaktów i zwiększonych opóźnień.

Wariant 8 GB jest powszechnie odradzany przez ekspertów ze względu na coraz wyraźniejsze ograniczenia VRAM w nowych tytułach, a teraz dodatkowo wzbudza kontrowersje związane z brakiem próbek testowych dla recenzentów.

Model 16 GB, przy sugerowanej cenie 1999 zł, wydaje się rozsądnie wyceniony w kontekście obecnego rynku i stanowi ciekawą propozycję dla graczy modernizujących sprzęt z serii jak np. RTX 3000 lub starszych. Oczywiście pod warunkiem, że karty te będzie można zakupić na poziomie MSRP. Do tego, atrakcyjność tych podzespołów będzie w dużej mierze zależeć od tego, jak bardzo cenimy sobie możliwości oferowane przez DLSS 4 i Multi Frame Generation.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy

Ten 19-latek grał w Black Myth: Wukong za pomocą myśli - z czasem reakcji dorównującym graczom korzystającym z myszki

Ten 19-latek grał w Black Myth: Wukong za pomocą myśli - z czasem reakcji dorównującym graczom korzystającym z myszki

Google robi prezent użytkownikom Androida. Nowe funkcje z Gemini Live za darmo dla wszystkich

Google robi prezent użytkownikom Androida. Nowe funkcje z Gemini Live za darmo dla wszystkich

„To po prostu oszałamiające” - gracz udowadnia, że PS3 w czasach swojej świetności mogło być chłodniejsze i zauważalnie cichsze

„To po prostu oszałamiające” - gracz udowadnia, że PS3 w czasach swojej świetności mogło być chłodniejsze i zauważalnie cichsze