futurebeat.pl NEWSROOM Ratunek dla słabszych kart graficznych; 8 GB VRAM to już nie będzie wyrok dzięki nowej metodzie kompresji Ratunek dla słabszych kart graficznych; 8 GB VRAM to już nie będzie wyrok dzięki nowej metodzie kompresji Branżowi giganci pracują nad kompresją danych wspomaganą AI. Jednak na rezultaty przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. gamingKamil Cuber19 marca 2025 2 Źrodło fot. Unsplash | Adi Goldstein.i Spis treści: CoopVecKompresja tekstur AIPrzyszłość technologii Na przestrzeni kilku ostatnich lat standardy odnośnie wydajności komputerów gamingowych mocno się zmieniły. Obecnie tytuły, które nie są zaliczane do grona produkcji AAA potrafią mieć olbrzymie wymagania. Z tego względu producenci szukają rozwiązań, które zwiększyły by płynność i jakość obrazu bez nadmiernego obciążania sprzętu. Obecnie najpopularniejsze są techniki skalowania obrazu takie jak FSR, DLSS czy XeSS oraz wszelkiej maści generatory klatek. Jednak nie rozwiązują one problemu wysokiego zapotrzebowania na VRAM. Jak się jednak okazuje, producenci już mają pomysł jak ograniczyć zużycie pamięci dzięki AI. CoopVecNa wydwarzeniu Game Developer Conference w San Francisco, Microsoft oraz trzej najwięksi producenci GPU Intel, AMD i Nvidia rozpoczęli tydzień wykładów na temat zaawansowanych technik graficznych. W trakcie wystąpień została poruszona kwestia wykorzystania tak zwanych wektorów kooperacyjnych (CoopVec), czyli dodatkowego interfejsu API dla rodziny DirectX 12. W dużym uproszczeniu pozwala on na przyspieszenie obliczeń związanych z AI w czasie rzeczywistym na dowolnej karcie graficznej. Kompresja tekstur AIZgodnie z wypowiedziami branżowych gigantów, dzięki tej technologii możliwe będzie stworzenie algorytmu kompresji tekstur opartego na przetwarzaniu neuronowym. Ma to umożliwić ograniczenie zużycia pamięci VRAM przez karty graficzne. Obecnie już większość produkcji stosuje kompresję tekstur, jednak nadchodząca technologia ma być znacznie lepsza dzięki użyciu AI. Omawiane rozwiązanie polega na użyciu małej sieci neuronowej, operującej na GPU, do skompresowania najbardziej złożonych tekstur. Najlepiej ta technika ma sprawdzać się podczas pracy na wielowarstwowych modelach. Niestety rozwiązanie prawdopodobnie nie będzie dostępne na starszych kartach graficznych. Przyszłość technologiiSama idea nie jest nowa, gdyż firmy już wcześniej pracowały nad takimi rozwiązaniami, na czele z Nvidią. Jednak w tym przypadku najważniejszą różnicą jest fakt, że aktualnie wszyscy branżowi giganci są zaangażowani w jej rozwój. Może to w przyszłości pozwolić na szybsze wprowadzenie omawianej technologii, a gracze nie będą musieli przejmować się czy ich karta wspiera nowe rozwiązania. Niestety na razie nie wiadomo kiedy na rynku zadebiutują pierwsze takie technologie korzystające z algorytmu kompresji tekstur opartego na przetwarzaniu neuronowym. Powiązane:„Znalazłeś okazję, na którą czekaliśmy dekadę” - Gracz kupuje RTX 4070 za 800 złotych w supermarkecie Może Cię także zainteresować: Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia GPU Papierowa premiera RTX-ów 50, scalperzy oraz nietrafiony marketing. Czytaj więcej:Ta karta ma zdeklasować RTX 5090; będzie 10 razy szybsza i to wszystko przy jedynie 120W POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne AI / sztuczna inteligencja Kamil Cuber Kamil Cuber Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a. Klasyczne ładowanie w DualSense odejdzie do lamusa? Baterie słoneczne to nowy pomysł Sony Klasyczne ładowanie w DualSense odejdzie do lamusa? Baterie słoneczne to nowy pomysł Sony Gracz podłączył Steam Decka do samochodu - „Teraz mogę grać BMW E46 GTR siedząc w moim E46” Gracz podłączył Steam Decka do samochodu - „Teraz mogę grać BMW E46 GTR siedząc w moim E46” PS5 z nową aktualizacją firmware 25.02-11.00.00 rozszerzającą obsługę emoji; Sony nie zapomniało też o PS4 PS5 z nową aktualizacją firmware 25.02-11.00.00 rozszerzającą obsługę emoji; Sony nie zapomniało też o PS4 Assassin's Creed Shadows spotyka Ghost of Tsushima - ten mod zamienia i tak już piękną grę w prawdziwą ucztę dla oczu Assassin's Creed Shadows spotyka Ghost of Tsushima - ten mod zamienia i tak już piękną grę w prawdziwą ucztę dla oczu „Wszystko mogło skończyć się pożarem”; jak PSP może stanowić zagrożenie po 20 latach od premiery „Wszystko mogło skończyć się pożarem”; jak PSP może stanowić zagrożenie po 20 latach od premiery