Sony o krok przed konkurencją; tylko PS5 Pro obsłuży pełny ray tracing w Assassin’s Creed Shadows

Assassin's Creed Shadows ma być demonstracją możliwości konsol obecnej generacji, a szczególnie PlayStation 5 Pro, które zaoferuje rozszerzone efekty ray tracingu. Ubisoft przedstawił informacje na temat trybów graficznych dostępnych na różnych platformach.

gaming
Krystian Łukasik7 marca 2025
Źrodło fot. Assassin's Creed: Shadows | Steam
i

Nadchodząca odsłona popularnej serii Ubisoftu, Assassin's Creed Shadows, zapowiada się na prawdziwy pokaz możliwości konsol. Jednak to wersja na PlayStation 5 Pro, ma zaoferować graczom najpełniejsze doznania wizualne, dzięki zaawansowanym technikom śledzenia promieni, niedostępnym na innych platformach tej generacji.

Różne tryby graficzne dla każdego

Ubisoft potwierdził, że na PlayStation 5 i Xbox Series X gracze będą mogli wybrać spośród trzech trybów graficznych, dostosowując rozgrywkę do własnych preferencji:

  1. Tryb Wydajności: Celuje w 60 FPS, redukując rozdzielczość i detale. Używa „wpieczonego” globalnego oświetlenia, co oznacza, że wszystko zostało wstępnie obliczone i zapisane w teksturach.
  2. Tryb Jakości: Wyższa rozdzielczość i lepsze efekty (cienie, dystans rysowania, włosy) kosztem płynności (30 FPS). Wykorzystuje ray tracing dla globalnego oświetlenia.
  3. Tryb Zrównoważony (dla ekranów 120 Hz): Kompromis między jakością a wydajnością (40 FPS). Ustawienia jak w trybie jakości, ale z niższą rozdzielczością renderowania.

Słabszy Xbox Series S zaoferuje jeden tryb, celujący w 30 klatek na sekundę, w rozdzielczości 1620p (po upscalingu) z Selektywnym Ray Tracingiem.

Źródło: Ubisoft

PS5 Pro z ekskluzywnymi ulepszeniami

Wszystkie trzy tryby na PS5 Pro zostaną dodatkowo ulepszone.

Uznaliśmy, że mamy możliwość zaspokojenia potrzeb różnych graczy, zapewniając dla wszystkich trzech trybów lepsze wrażenia na PS5 Pro

– wyjaśnia dyrektor ds. technologii Pierre F.

Najbardziej zauważalnymi zmianami na najmocniejszej konsoli są:

  1. Tryb Wydajności wykorzysta ray tracing do generowania globalnego oświetlenia.
  2. Tryby Jakości i Zrównoważony – zaoferują, oprócz globalnego oświetlenia, także odbicia oparte na śledzeniu promieni.
  3. Tryb Jakości i Zbalansowany – zaoferuję rozszerzony Ray Tracing, w którym oprócz oświetlenia globalnego dla rozproszonego światła, dodane zostaną odbicia na powierzchniach.

Ray tracing wkracza na stałe

Technologia śledzenia promieni staje się powoli standardem w grach, co widać także po wymaganiach sprzętowych Assassin's Creed Shadows dla komputerów. Nawet minimalne konfiguracje zakładają użycie kart graficznych wspierających ray tracing i 16 GB pamięci RAM.

Co ciekawe, Ubisoft oznajmia, że w pełni konfigurowalnej kryjówce gracza, niezależnie od wybranego trybu i konsoli, automatycznie aktywowane będzie globalne oświetlenie oparte na śledzeniu promieni, co podobno wpłynie na płynność animacji.

Nadchodząca premiera

Assassin's Creed Shadows zadebiutuje już niebawem, bo 20 marca na PlayStation 5, Xbox Series X/S, PC (Ubisoft Store, Epic Games Store, Steam) i komputerach Mac z układami Apple. Pojawi się także w subskrybcji Ubisoft+ Premium, która umożliwi na granie w chmurze poprzez Amazon Luna bez dodatkowych kosztów.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

„Twórcy oszukali wszystkich, by uwierzyli, że ich praca jest oryginalna”. Nieoficjalne gry na Wii działały dzięki skradzionemu kodowi od Nintendo

„Twórcy oszukali wszystkich, by uwierzyli, że ich praca jest oryginalna”. Nieoficjalne gry na Wii działały dzięki skradzionemu kodowi od Nintendo

Ryzen 9800X3D znów ma problemy i pada na płycie ASRocka. Sprzęt wytrzymał ledwo dwa miesiące

Ryzen 9800X3D znów ma problemy i pada na płycie ASRocka. Sprzęt wytrzymał ledwo dwa miesiące

To najładniejsza gra wyścigowa na PS5. Recenzja techniczna Forza Horizon 5

To najładniejsza gra wyścigowa na PS5. Recenzja techniczna Forza Horizon 5

Nvidia wypuściła hotfix do sterowników Game Ready 576.26, ale użytkownicy dalej skarżą się na problemy

Nvidia wypuściła hotfix do sterowników Game Ready 576.26, ale użytkownicy dalej skarżą się na problemy

Microsoft ma pracować nad trzema nowymi kontrolerami Xbox. Przez WiFi połączą się z routerem

Microsoft ma pracować nad trzema nowymi kontrolerami Xbox. Przez WiFi połączą się z routerem