Nintendo opatentowało własną wersję DLSS; upscaling AI będzie można włączyć samemu lub zostawić wybór automatowi

Następca Nintendo Switcha, może nie korzystać ani z DLSS, ani z FSR. Zamiast tego japoński gigant może postawić na własne skalowanie obrazu.

gaming
Kamil Cuber2 stycznia 2025
3
Źrodło fot. Unsplash | Yasin Hasan.
i

Nintendo Switch 2 rozpala wyobraźnię graczy. Konsola od japońskiego giganta jeszcze przed zapowiedzią cieszy się olbrzymim zainteresowaniem wśród społeczeności. Nic więc dziwnego, że fani poszukują wszelkich dostępnych przecieków na temat nowego handhelda. Wczoraj do sieci wyciekły zdjęcia rzekomo przedstawiające płytę główną od nadchodzącej konsoli. Mogliśmy na nich zauważyć, procesor od Nvidii. Sugerowałoby to, że Nintendo postawi całkowicie na rozwiązania „zielonych” w kwestii oprogramowania. Jak się jednak okazuje, firma pracuje nad własnymi technologiami.

Nowy patent japońskiego giganta

Jak donosi serwis Notebookcheck, Nintendo złożyło patent na nową technologię skalowania obrazu. Podobnie jak DLSS, ma się ona opierać na uczeniu maszynowym. Dodatkowo wykorzysta rdzenie Tensor firmy Nvidia. To z kolei sugeruje to, że nowa technika opracowywana przez japońskiego giganta będzie opierać się na DLSS, najprawdopodobniej wersji DLSS 2.0.

Jak mogłoby działać skalowanie obrazu Nintendo?

Omawiany patent omawia dwie różne opcje skalowania obrazu. Pierwsza z nich miałaby zaoferować zwiększenie rozdzielczości z 540p na 1080p. Druga zaś pozwoliła by na skalowanie z 720p na 4K. Z podobnych ustawień korzysta wspomniany wcześniej DLSS 2,0. W obu wersjach skalowanie miałoby odbywać się przy pomocy wytrenowanej sieci neuronowej.

Z patentu możemy się dowiedzieć także, że omawiana technika nie byłaby cały czas włączona. W trybie automatycznym, konsola miałaby uruchamiać skalowanie obrazu jedynie gdy znajdowała by się ona w doku. W przypadku pracy na baterii Switch 2 nie mógłby z niej standardowo korzystać. Użytkownicy mogliby jednak w opcjach wymusić uruchomienie omawianej techniki. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie zużycia baterii, poprzez ograniczenie ilość dodatkowych obliczeń związanych z grafiką.

Czy Switch 2 skorzysta z nowej technologii?

Warto na koniec zaznaczyć, że choć Nintendo złożyło wniosek o patent to jednak nie jest pewne czy japoński gigant doda własną wersję skalowania obrazu do nadchodzącej konsoli. Zdarza się, że firmy starają się o uzyskanie praw do konkretnych rozwiązań, z których później nie korzystają. Możliwe także, że nowa technika zadebiutuje dopiero przy okazji premiery kolejnych wersji konsoli. Na taki ruch zdecydowało się Sony, które własną technologię PSSR udostępniło wraz z premierą PS5 Pro.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Intel Arc B580 nie jest jednak tak idealny. Karta graficzna nie lubi się ze słabszymi procesorami

Intel Arc B580 nie jest jednak tak idealny. Karta graficzna nie lubi się ze słabszymi procesorami

Samsung i Apple mogą wkrótce wyposażyć swoje urządzenia w baterie krzemowo-węglowe

Samsung i Apple mogą wkrótce wyposażyć swoje urządzenia w baterie krzemowo-węglowe

AMD ma szykować się do wprowadzenia na rynek mobilnego Ryzena 9 9955HX3D

AMD ma szykować się do wprowadzenia na rynek mobilnego Ryzena 9 9955HX3D

TSMC robi się za drogi? Nvidia może rozpocząć współpracę z Samsungiem 

TSMC robi się za drogi? Nvidia może rozpocząć współpracę z Samsungiem 

Jak uruchomić Windows 10 i 11 w trybie awaryjnym? Pokazujemy najprostsze sposoby

Jak uruchomić Windows 10 i 11 w trybie awaryjnym? Pokazujemy najprostsze sposoby