Ile klatek na sekundę potrzeba do grania online? Gracze wskazują na minimalny próg

Ile klatek na sekundę, tyle opinii. Internauta chciał wiedzieć, ile FPS-ów powinien osiągnąć do optymalnej rozgrywki. Udzielone odpowiedzi były różne, ale udało się znaleźć wspólne rozwiązanie.

gaming
Zbigniew Woźnicki15 października 2024
Źrodło fot. ELLA DON; Unsplash.com; 2021
i

Gracze chcą w grach osiągnąć, jak najwięcej klatek na sekundę, nawet kosztem oprawy graficznej. Udowodnili to użytkownicy PS5 i tym samym zaskoczyli Marka Cerny’ego. Dlatego dyskusja na temat najbardziej optymalnej liczby FPS-ów regularnie powraca w dyskursie społeczności gamingowej, co stało się ponownie w mediach społecznościowych. Jeden z graczy chciał wiedzieć, jaki minimum jest akceptowalne.

Gracze znaleźli „złotą” wartość klatek na sekundę

Na subreddicie r/buildapc użytkownik AmuseDeath zapytał, jaką minimalną liczbę FPS-ów w rozgrywce sieciowej gracze tolerują. W odpowiedziach wciąż pojawiły się osoby, którym wystarczy nawet 30 klatek na sekundę. Najczęściej jednak jako minimum podawano 60 klatek, co nawet części graczy już nie wystarcza. Zdecydowanie najpopularniejszą wspominaną wartością był przedział od 100 do 120 FPS-ów.

Na tym poziomie płynność gry jest wysoka i nawet przy zejściu do 60 klatek różnica w płynności jest zauważalna. Według części odpowiedzi osiągając wartości powyżej 120 klatek na sekundę (na przykład do 200) zmiana w działaniu tytułu wciąż jest zauważalne, ale nie w takim stopniu, jak przy przejściu z 60 do 120. Dlatego według graczy wspomniana wartość jest najbardziej optymalną do cyfrowej zabawy.

Oczywiście nie każdy komputer będzie w stanie obsłużyć wszystkie produkcje w 120 klatkach na sekundę. Jeśli nie jest to możliwe najlepiej spróbować uruchomić grę przynajmniej w 60 FPS-ach, co powinno zapewnić płynną rozgrywkę, która wciąż będzie przyjemna dla oka. Ma to znaczenie szczególnie przy wymagających grach sieciowych, jak strzelanki.

Więcej klatek pozwala na znacznie szybszą reakcję, co zwiększa szansę na zwycięstwo. To właśnie od typu gry często zależała odpowiedź graczy na pytanie AmuseDeath. Jeśli mamy do czynienia ze spokojną grą typu Heroes of Might and Magic, to mniejsza liczba klatek na sekundę nie wpływa tak mocno na przyjemność z rozgrywki. Problemem są szybkie gry wymagające natychmiastowego dostosowania się do sytuacji. Pewnym rozwiązaniem są technologie upscalingu, jak DLSS.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

„Wreszcie ktoś stawia na USB-C": nowa płyta główna dla Arrow Lake nie ma w ogóle USB-A z tyłu

„Wreszcie ktoś stawia na USB-C": nowa płyta główna dla Arrow Lake nie ma w ogóle USB-A z tyłu

Nowy Xbox Series X bez napędu zużywa mniej prądu i ma lepsze chłodzenie; to zasługa procesora

Nowy Xbox Series X bez napędu zużywa mniej prądu i ma lepsze chłodzenie; to zasługa procesora

10 graczy w sądzie przeciwko przejęciu Blizzarda przez Microsoft - wynik? Game over

10 graczy w sądzie przeciwko przejęciu Blizzarda przez Microsoft - wynik? Game over

Gracz włożył kartę graficzną do złego slotu; swój błąd zrozumiał dopiero po pół roku

Gracz włożył kartę graficzną do złego slotu; swój błąd zrozumiał dopiero po pół roku

Uważaj na aktualizację Windows 11; wersja 24H2 dezaktywuje niektóre kopie

Uważaj na aktualizację Windows 11; wersja 24H2 dezaktywuje niektóre kopie