futurebeat.pl NEWSROOM Dwa całe domy rodzinne mieszczą się w największym silniku świata Dwa całe domy rodzinne mieszczą się w największym silniku świata Wärtsilä RT-flex96C to największy, a zarazem najmocniejszy na świecie silnik diesla, służący do napędzania kontenerowców. Jednostka jest tak wielka, że odpowiada rozmiarom dwóch średniej wielkości domów jednorodzinnych. newsMarek Pluta24 listopada 2022 6 Źrodło fot. Philippe Saget/Wikipedia/CC BY-SA 3.0i W motoryzacji panuje obecnie moda na tzw. downsizing, czyli zmniejszanie pojemności silników napędzających auta. Z pewnością nie dotyczy to jednak wolnoobrotowej jednostki wysokoprężnej Wärtsilä RT-flex96C zasilanej ciężkim olejem. To największy silnik diesla na świecie, który ze względu na swą moc i rozmiary trafił do Księgi Rekordów Guinnessa. Od 2006 roku wykorzystywany jest do napędzania jednego z największych kontenerowców na świecie - MS Emma Maersk – przewożącego ładunki o masie tysięcy ton. Jest tak wielki, że można porównać go wielkością do dwóch domów jednorodzinnych. Silnik wielki jak budynek. Źródło: Youtube | WinGD - Winterthur Gas & Diesel Ltd. Największy na świecie silnik wysokoprężny Łączna masa całego silnika w wersji 14-cylindrowej (jednostki występują w konfiguracji od 6 do 14 cylindrów) wynosi 2300 ton, zaś sam wał korbowy waży 300 ton. Nie tylko moc motoru jest imponująca, ale też jego rozmiary, gdyż ma 27,3 metra długości oraz 13,5 m wysokości. Wspominałem wcześniej, że zmieściłyby się w nim dwa jednorodzinne domy. Według danych GUS z 2021 roku, średni dom miał około 133,9 metra kwadratowego. Według projektów dostępnych w sieci, długość takiego domu to przeciętnie około 26 metrów, a wysokość ok. 8 metrów. Jeszcze lepiej potęgę tych jednostek pokazuje brytyjski prezenter Richard Hammond, który w swym programie zaprezentował mniejszy, 8-cylindrowy wariant, wchodząc do jego wnętrza. Moc silnika mierzona na wale korbowym to imponujące 114 800 koni mechanicznych, która pochodzi z 14 cylindrów wspomaganych turbosprężarką. Każdy cylinder generuje 6030 kW, co w sumie daje 84 420 kW mocy. Cylindry są smarowane przez ciągłe wtryskiwanie smaru eksploatacyjnego, który chroni przed zużyciem i neutralizuje kwasy powstające podczas spalania paliw o wysokiej zawartości siarki. Tłok o masie 5,5 tony ma z kolei wysokość 7 m, zaś wraz z korbowodem mierzy aż 10 m. Dosłownie każda część tego silnika jest ogromna. Na powyższym materiale wideo możecie dokładniej obejrzeć, jak wygląda całość od środka. Czytaj więcej:Ile trwa podróż na Jowisza? POWIĄZANE TEMATY: nauka statki Marek Pluta Marek Pluta Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO. Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 najważniejszych GPU Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 najważniejszych GPU Wszystko o GeForce RTX 3060 Ti. Baza danych kart graficznych Wszystko o GeForce RTX 3060 Ti. Baza danych kart graficznych Amazon ma już milion pracowników-robotów. Ludzie muszą liczyć się z utratą miejsc pracy Amazon ma już milion pracowników-robotów. Ludzie muszą liczyć się z utratą miejsc pracy Xbox Series S na kolanach przed Switchem 2? Sekret tkwi w DLSS Xbox Series S na kolanach przed Switchem 2? Sekret tkwi w DLSS Ten tablet przekonał mnie, że już nie potrzebuję laptopa. Recenzja Huawei MatePad Pro 12.2” 2025 Ten tablet przekonał mnie, że już nie potrzebuję laptopa. Recenzja Huawei MatePad Pro 12.2” 2025