futurebeat.pl NEWSROOM Apple zmienia zasady w App Store na terenie UE. Iluzja wyboru dla programistów Apple zmienia zasady w App Store na terenie UE. Iluzja wyboru dla programistów Apple wprowadza nowe prowizje i opłaty w App Store, by dostosować się do przepisów Unii Europejskiej. Oficjalnie chodzi o zgodność z prawem. W praktyce – wielu twórców aplikacji twierdzi, że niewiele się zmieniło. techJulia Sobasz29 czerwca 2025 Źrodło fot. Lurenz Heymann/Unsplash.comi Spis treści:Więcej opcji, ale mniej swobody w AppStoreDlaczego Apple zmienia zasady? W czwartek firma ogłosiła kolejne zmiany w regulaminie sklepu na terenie UE. To odpowiedź na unijną ustawę o rynkach cyfrowych (DMA), która ma zwiększyć konkurencję i dać deweloperom więcej swobody. Problem w tym, że nowy model Apple wcale jej nie gwarantuje. Więcej opcji, ale mniej swobody w AppStoreNowy system opiera się na dwóch poziomach prowizji: Pierwszy, tańszy – 5%, daje tylko podstawowy dostęp do App Store z funkcjami, takimi jak recenzje, etykiety prywatności czy pomoc techniczna. Drugi poziom, z 13-procentową prowizją, odblokowuje cały pakiet usług: automatyczne aktualizacje, promocję aplikacji i inne przydatne narzędzia. Każda aplikacja domyślnie ma lądować na droższym poziomie. Chcesz płacić mniej? Możesz, ale razem z nią znikają też opcje, bez których trudno dziś konkurować. Powiązane:iPhone Mirroring w EU - jak skorzystać? Sprawdzamy, czy to możliwe w 2025 roku Do tego dochodzi jeszcze nowa opłata. Dotąd Apple pobierało 0,50 euro za każde pobranie aplikacji powyżej miliona rocznie (tzw. Core Technology Fee). Od 1 stycznia 2026 r. firma zmieni ten model na Core Technology Commision i zacznie naliczać 5% od każdej transakcji cyfrowej – niezależnie od tego, czy dojdzie do niej w App Store, czy poza nim. Dlaczego Apple zmienia zasady?To pokłosie decyzji Komisji Europejskiej z kwietnia 2025 r., która nałożyła na Apple karę w wysokości 500 mln euro. Firma przez lata utrudniała twórcom aplikacji kierowanie użytkowników do zewnętrznych systemów płatności, co uznano za naruszenie przepisów DMA. Trwa również kolejne postępowanie, które dotyczy ww. opłaty technologicznej oraz ograniczeń dla alternatywnych sklepów z aplikacjami. Komisja już teraz sugeruje, że Apple nie przedstawiło przekonujących dowodów, by uzasadnić te działania. Apple nie zamierza zostawić tego bez reakcji. W oświadczeniu dla 9to5Mac zapowiedziało, że odwoła się od decyzji i nie zgadza się z zarzutami. Jednocześnie jednak firma wdraża zmiany, które mają lepiej wyglądać na tle unijnych wymagań – choć tylko na papierze. Czytaj więcej:iPhone 16 - dwie karty SIM. Tłumaczymy, co i jak POWIĄZANE TEMATY: tech Apple iOS prawo Unia Europejska Julia Sobasz Julia Sobasz Z wykształcenia dziennikarka, z powołania metińczyk. Pasja do pisania pojawiła się u niej gdzieś między kartkowaniem starego numeru czasopisma „Przekrój“ a zarywaniem nocy na czytaniu reportaży Wydawnictwa Czarne. Oprócz grania w MMO-rpgi kolekcjonuje retro sprzęt, który jest dla niej sposobem na zachowanie kawałka historii technologii. Niepohamowana fanka i teoretyczka polskich seriali z przełomu lat 90. i 00. Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd „To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB „To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę 120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS 120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS