futurebeat.pl NEWSROOM Zuckerberg wydał miliardy, żeby stworzyć coś, czego nikt nie rozumie Zuckerberg wydał miliardy, żeby stworzyć coś, czego nikt nie rozumie 15 miliardów dolarów. Tyle miała wydać firma Meta na budowę tzw. Metaverse. Pytanie brzmi, czy ktoś rozumie, co to jest i po co nam to coś jest potrzebne? rozrywkaMarcin Strzyżewski17 października 2022 22 W dość dużym skrócie, Mark Zuckerberg w 2014 kupił firmę Oculus VR, która w tamtym momencie próbowała stworzyć i zacząć sprzedawać gogle VR. W 2021 firma Facebook zmieniła nazwę na Meta i ogłosiła, że jej nowym głównym celem będzie „urzeczywistnienie metawersum i pomoc ludziom w łączeniu się ze sobą, znajdowaniu społeczności i rozwijaniu biznesu”. Metawersum miałoby być nową generacją sieci społecznościowej, która dzięki wykorzystaniu gogli VR bardziej przypominałaby pełnowymiarową wirtualną rzeczywistość, a nie zbiór zdjęć, filmów i postów, wyświetlanych na płaskich ekranach. Kiedyś Zuckerberg był synonimem człowieka sukcesu. Dziś on sam i jego firma powolutku dryfują na mieliznę. Fot. Unsplash Problemów jest wiele. Po pierwsze, nawet człowiek śledzący technologiczne i growe trendy, taki jak ja, nie ma pełnego wyobrażenia o tym, co w zasadzie miałoby się dziać w facebookowym Metaversum. Facebook na głowieWspółcześnie sieci społecznościowe to miejsca, gdzie nasze mamy chwalą się sukcesami w pracy, firmy reklamują drugą kawę gratis we wtorki rano, a Wasz kolega kłóci się z użyciem wyzwisk z ludźmi wierzącymi w to, że samoloty pasażerskie opryskują nas substancją, odbierającą wolną wolę. Dlaczego mielibyśmy w tym uczestniczyć w 3D z goglami na głowie? Póki co jeszcze rozmowy wideo nie stały się standardem. Być może dlatego, że w wielu przypadkach wcale nie chcemy poświęcać całej uwagi rozmowie z kimś, kto jest gdzieś daleko. Możliwe też, że jest to zwyczajnie prostsze, a w gruncie rzeczy zupełnie wystarcza, żeby przekazać to co mamy do powiedzenia. Dodajmy przy tym, że rozmawiając z kimś przez metawersum zobaczymy cyfrowego awatara, a nie żywego człowieka z jego mową ciała i mimiką. Będzie to więc jednocześnie więcej wysiłku niż przy zwykłej rozmowie, a mniej przekazu niż w przypadku wideorozmowy. Być może istnieje powód, dla którego sieci społecznościowe mogłyby stać się inne i lepsze w goglach VR. Po prostu Mark Zuckerberg albo tego powodu nie zna, albo jeszcze go nam nie zdradził. A co zdradził i jak zachęca do swojego pomysłu? Praca w VR Meta w niedawnym wideo sugeruje, że jej gogle będą doskonale się nadawały do pracy. Mielibyśmy ubierać na siebie gogle, żeby obsługiwać programy, spotykać się w wirtualnych salach konferencyjnych i projektować wnętrza. Obawiam się, że to kolejny nieprzemyślany krok na długiej drodze w złą stronę. VR jako narzędzie pracy zwyczajnie nie trafi do ludzi. Zaryzykuję stwierdzenie, że żadna firma nie wyda 1800 Euro na pracownika na nowe gogle Meta Quest Pro, żeby ożywić zdalne spotkania. Sami pracownicy zresztą często nie mają sił i ochoty żeby założyć na takie „calle” i „meety” spodnie, nie mówiąc o wkładaniu na głowę ciężkiego sprzętu. Jeśli chodzi o obsługę programów, gogle VR mogą sprawdzić się do prezentowania wizualizacji wnętrz, może nawet ich projektowania. W przypadku większości zawodów posiadanie wyświetlaczy centymetr od oka będzie raczej utrudnieniem, a nie ułatwieniem. Ogromna część pracowników biurowych spędza większość czasu przy edytorze tekstu, mailu, arkuszu kalkulacyjnym, programach księgowych i tak dalej. W jaki sposób pomóc ma nam w tym VR? Nowe gogle wyglądają naprawdę dobrze, ale osiem i pół tysiąca złotych to sporo. No dobrze, jeśli nie sieci społecznościowe i nie praca, to może gry? W końcu od tego VR zaczynało i póki co tylko tutaj ta technologia osiągnęła jakiś choćby trochę masowy sukces. Gogle VR potrafią zapewnić masę frajdy. Osobiście jestem ich fanem i doskonale wspominam nie tylko te największe i najlepsze gry, jak Half-Life Alyx, ale też te mniejsze i prostsze, jak Arizona Sunshine. Jednocześnie obecnie nie posiadam w domu gogli, bo nie są tanie i wymagają dość sporo wolnej przestrzeni. Zabawa z nimi to zwykle jakiś wysiłek, żeby sprzęt wyjąć, poprzesuwać meble, odciąć się od rzeczywistości, rodziny, powiadomień i tak dalej. Żeby zapewnić sobie sukces na tym polu gogle powinny być przystępne cenowo, lekkie i bezprzewodowe. To wciąż jednak mało, jeśli nie będziemy mieli dla nich dobrych gier. Wraz z zapowiedzią nowych gogli od Mety, pojawiły się trailery paru nowych tytułów. Żaden z nich nie sprawia jednak wrażenia czegoś choćby zbliżonego do Alyx, chyba jedynej do tej pory pełnowymiarowej, udanej gry AAA na gogle VR. Niestety, Meta nie kładzie akcentu na wirtualne granie. Co on robi?Mam coraz głębsze przekonanie, że Zuckerberg nie ma pojęcia, co powinien zrobić, żeby dotrzeć do ludzi. Możliwe, że jemu samemu wizja metawersum naprawdę się podoba i chyba nawet rozumiem dlaczego. Być może w jego bogatym życiu to nawet ma sens. Stojąc w ogromnym salonie w domu gdzieś na słonecznym wybrzeżu USA Mark będzie mógł zakładać gogle i bez wychodzenia z domu „spotykać” się ze swoimi dyrektorami na całym świecie. Tylko że większość z nas nie ma tyle czasu i tak dużego salonu. Praca większości z nas nie polega też, tak jak praca CEO, na ciągłych, nieustających rozmowach z ludźmi, na słuchaniu raportów i wydawaniu poleceń. A, no i dla większości z nas takie gogle są zwyczajnie drogie. Nawet te tanie, nie mówiąc o tych nowych za ponad osiem tysięcy złotych. POWIĄZANE TEMATY: rozrywka gadżety social media komputery Facebook / Meta Oculus VR metaverse Marcin Strzyżewski Marcin Strzyżewski W GRYOnline.pl zaczynał w dziale publicystyki, później był kierownikiem działu technologii, co obejmowało zarówno newsy oraz publicystykę, jak i kanał tvtech. Wcześniej pracował w wielu miejscach, m.in. w redakcji portalu Onet. Z wykształcenia rusycysta. Od lat planuje, żeby wrócić do nurkowania, ale na razie jest zajęty głównie psem, królikiem i kanałem youtube’owym, na którym opowiada o krajach byłego ZSRR. Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures