Windows zabrania używania tych słów i znaków w nazwach plików od pierwszego wydania 40 lat temu aż do dziś

Pewnych ciągów znaków nie da się użyć w nazwach plików w Windowsach 10 i 11. Choć jest ona pozostałością po starych systemach, Microsoft utrzymuje blokadę do dzisiaj.

tech
Arkadiusz Strzała16 czerwca 2025
Źrodło fot. Windows, Unsplash
i

Nazywając pliki lub foldery w systemach Windows, nie mamy całkowitej dowolności, lecz nie chodzi tutaj o jakiekolwiek przejawy cenzury. Istnieją pewne znaki i frazy, których użyć nie możemy, ponieważ system będzie to blokował. Powody są czysto techniczne, związane z pierwszymi odsłonami Windowsa. Wtedy istniały pewne frazy zarezerwowane dla urządzeń, portów wyjścia i wejścia, aby uniknąć konfliktów oprogramowania.

Tych nazw nie użyjesz w Windows

Najnowsze Windowsy są daleko od MS-DOS, jednak blokada fraz pozostała. Źródło: własne. - Windows zabrania używania tych słów i znaków w nazwach plików od pierwszego wydania 40 lat temu aż do dziś - wiadomość - 2025-06-16
Najnowsze Windowsy są daleko od MS-DOS, jednak blokada fraz pozostała. Źródło: własne.

Oto lista ciągów znaków, których nie można używać w nazwach plików lub w ścieżkach adresu systemów Windows, ponieważ są one zablokowane:

  1. AUX – nazwa dla urządzenia pomocniczego na pierwszym porcie COM1.
  2. CON – domyślne wejście konsoli (klawiatura i ekran).
  3. CONIN$ – reprezentuje dane wejściowe konsoli.
  4. CONOUT$ – reprezentuje dane wyjściowe konsoli.
  5. COM1COM9 – ciągi znaków zarezerwowane dla portów komunikacyjnych.
  6. LPT1LPT9 – reprezentują interfejsy równoległe, głównie dla drukarek.
  7. NUL – urządzenie zerowe, wszystkie dane wysłane w to miejsce znikały.
  8. PRN – nazwa portu przeznaczonego dla drukarki (LPT1).

Te frazy były używane głównie w systemach opartych na MS-DOS, więc teoretycznie obecnie nie powinny już powodować konfliktów. Microsoft jednak nadal pozostawił tą blokadę prewencyjnie, z myślą o kompatybilności ze starszym oprogramowaniem. A nuż ktoś zdecyduje się uruchomić jakiś archaiczny program, który akurat z tym będzie miał problem.

W Windows nie użyjemy też niektórych znaków w nazwach:

/

\

:

*

|

?

<

>

Są one zarezerwowane dla systemu i mają specjalne przeznaczenie, na przykład jako znaki używane w ścieżkach adresowych, systemie plików, czy przy identyfikacji dysków.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

YouTuber rozbiera prototyp Steam Deck'a, za którego ktoś chciał ponad 11 tysięcy złotych. Wydajność w grach to dramat

YouTuber rozbiera prototyp Steam Deck'a, za którego ktoś chciał ponad 11 tysięcy złotych. Wydajność w grach to dramat

„Chcemy, żeby tym razem to konsole były pierwsze”. CD Projekt zmienia podejście przy Wiedźminie 4

„Chcemy, żeby tym razem to konsole były pierwsze”. CD Projekt zmienia podejście przy Wiedźminie 4

To był najlepszy komputer w historii. 40 lat temu Amiga wyprzedziła epokę i wiem, że mam rację

To był najlepszy komputer w historii. 40 lat temu Amiga wyprzedziła epokę i wiem, że mam rację

Koszmar powrócił? Testerzy Windows 11 słyszą dźwięk, który przypomniał im o najgorszej wersji Windowsa

Koszmar powrócił? Testerzy Windows 11 słyszą dźwięk, który przypomniał im o najgorszej wersji Windowsa

Gracze zgłaszają usterkę ważnego portu w Switch 2. Nintendo wie o problemie, ale rozwiązanie jest kłopotliwe

Gracze zgłaszają usterkę ważnego portu w Switch 2. Nintendo wie o problemie, ale rozwiązanie jest kłopotliwe