W Dooma rzeczywiście zagramy na wszystkim, nawet na bakterii

Popularny tytuł z lat 90-tych został uruchomiony na symulacji 1-bitowej siatki 32 x 48. Pomysłowość społeczności fanów gry nie zna granic.

gaming
Anita Zych1 lutego 2024
Źrodło fot. Unsplash | Lorenzo Herrera
i

Doom został uruchomiony już prawie na wszystkich możliwych urządzeniach - kalkulator, oscyloskop, lodówka czy mikrofalówka, to tylko część całkiem sporej listy. Absolwentka amerykańskiej uczelni MIT postanowiła pójść o krok dalej. Lauren Ramlan postawiła sobie za cel uruchomić grę przy użyciu „1-bitowych pikseli, zakodowanych w bakterii E. Coli na potrzeby wyświetlania interaktywnych mediów cyfrowych”.

Kobieta opisuje cały proces implementacji w swoim dokumencie z pracą zaliczeniową oraz w filmie opublikowanym na kanale YouTube. Dzięki zmniejszeniu każdej klatki gry do monochromatycznej mapy bitowej o wymiarach 32 x 48, jest możliwość wyświetlenia ,,obrazu”.

Zasadniczo, aby wyświetlić Doom na komórkach, muszą one działać jak piksele. Na prostym 1-bitowym, czarno-białym wyświetlaczu, piksel jest albo włączony albo wyłączony, co jest reprezentowane odpowiednio jako 1 i 0.

Analogicznie ma to działać w przypadku kontrolowania ekspresji białka fluorescencyjnego w bakterii.

Proponuję system, w którym komórki znajdują się na płytce o wymiarach 32 x 48, połączonej z kontrolerem wyświetlacza, który przetwarza sygnał graficzny Dooma i tłumaczy tablice binarne na dodanie lub pominięcie represora, kontrolującego fluorescencję komórek w tym dołku

Niestety przez brak interpretacji skali szarości tytuł, bardzo ciężko się ogrywa. Czas jaki potrzebny jest do interpretacji odpowiednich impulsów elektrycznych również jest długi, co sprawia, że w efekcie otrzymujemy pokaz slajdów, zamiast płynnej gry, jednak te niedogodności nie umniejszają sukcesowi autorki.

Dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom, istnieje możliwość obliczenia w ilu klatkach na sekundę jest wyświetlany obraz. Ramlan zaprojektowała model przy użyciu Pythona, który pozwolił obliczyć, że Doom uruchomiony w ramach jej projektu, działa w 0,00003 FPS - można wykalkulować, że przy tej częstotliwości odświeżania, cieszylibyśmy się rozgrywką przez najbliższe 599 lat zamiast pięciu godzin.

Źródło: Lauren Ramlan; praca zaliczeniowa
Źródło: Lauren Ramlan; praca zaliczeniowa

Nawet dla zwykłego laika i osoby, która nie jest fanem tytułu, projekt zaprezentowany przez Ramlan niewątpliwie imponuje. Implementacja Dooma na nieprzeznaczonych do gier urządzeniach, poszła o krok dalej i udowodniono, że rzeczywiście ta gra będzie działać na wszystkim, co ma wyświetlacz. Ciekawe, jak szybko uda się przebić to osiągnięcie i co będzie następnym ,,nietypowym urządzeniem”.

POWIĄZANE TEMATY: gaming ciekawostki growe

Anita Zych

Anita Zych

Zainteresowanie technologią oraz światem gier komputerowych rozwijała od najmłodszych lat, rozpoczynając ją od największych klasyków w branży. Zafascynowana rozgrywką w Diablo II, przygodami Bezimiennego w Górniczej Dolinie oraz rozwijaniem cywilizacji w Age Of Empires, chciała kreować własne historie nieustraszonych bohaterów dzięki rysunkowi i pisaniu pierwszych komiksów. W późniejszych latach pogłębiała swoją wiedzę na temat technologii dzięki podjęciu studiów ściśle związanych z inżynierią oprogramowania. Dzięki temu poznała nowe możliwości, jeśli chodzi o gamedev – projektowanie modeli 3D, rysunki koncepcyjne oraz budowanie świata wirtualnego stały się dla niej bardziej przystępne dzięki zrozumieniu zasad programowania. W przyszłości chciałaby stworzyć własną grę.

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy