W Dooma rzeczywiście zagramy na wszystkim, nawet na bakterii

Popularny tytuł z lat 90-tych został uruchomiony na symulacji 1-bitowej siatki 32 x 48. Pomysłowość społeczności fanów gry nie zna granic.

gaming
Anita Zych1 lutego 2024
Źrodło fot. Unsplash | Lorenzo Herrera
i

Doom został uruchomiony już prawie na wszystkich możliwych urządzeniach - kalkulator, oscyloskop, lodówka czy mikrofalówka, to tylko część całkiem sporej listy. Absolwentka amerykańskiej uczelni MIT postanowiła pójść o krok dalej. Lauren Ramlan postawiła sobie za cel uruchomić grę przy użyciu „1-bitowych pikseli, zakodowanych w bakterii E. Coli na potrzeby wyświetlania interaktywnych mediów cyfrowych”.

Kobieta opisuje cały proces implementacji w swoim dokumencie z pracą zaliczeniową oraz w filmie opublikowanym na kanale YouTube. Dzięki zmniejszeniu każdej klatki gry do monochromatycznej mapy bitowej o wymiarach 32 x 48, jest możliwość wyświetlenia ,,obrazu”.

Zasadniczo, aby wyświetlić Doom na komórkach, muszą one działać jak piksele. Na prostym 1-bitowym, czarno-białym wyświetlaczu, piksel jest albo włączony albo wyłączony, co jest reprezentowane odpowiednio jako 1 i 0.

Analogicznie ma to działać w przypadku kontrolowania ekspresji białka fluorescencyjnego w bakterii.

Proponuję system, w którym komórki znajdują się na płytce o wymiarach 32 x 48, połączonej z kontrolerem wyświetlacza, który przetwarza sygnał graficzny Dooma i tłumaczy tablice binarne na dodanie lub pominięcie represora, kontrolującego fluorescencję komórek w tym dołku

Niestety przez brak interpretacji skali szarości tytuł, bardzo ciężko się ogrywa. Czas jaki potrzebny jest do interpretacji odpowiednich impulsów elektrycznych również jest długi, co sprawia, że w efekcie otrzymujemy pokaz slajdów, zamiast płynnej gry, jednak te niedogodności nie umniejszają sukcesowi autorki.

Dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom, istnieje możliwość obliczenia w ilu klatkach na sekundę jest wyświetlany obraz. Ramlan zaprojektowała model przy użyciu Pythona, który pozwolił obliczyć, że Doom uruchomiony w ramach jej projektu, działa w 0,00003 FPS - można wykalkulować, że przy tej częstotliwości odświeżania, cieszylibyśmy się rozgrywką przez najbliższe 599 lat zamiast pięciu godzin.

Źródło: Lauren Ramlan; praca zaliczeniowa
Źródło: Lauren Ramlan; praca zaliczeniowa

Nawet dla zwykłego laika i osoby, która nie jest fanem tytułu, projekt zaprezentowany przez Ramlan niewątpliwie imponuje. Implementacja Dooma na nieprzeznaczonych do gier urządzeniach, poszła o krok dalej i udowodniono, że rzeczywiście ta gra będzie działać na wszystkim, co ma wyświetlacz. Ciekawe, jak szybko uda się przebić to osiągnięcie i co będzie następnym ,,nietypowym urządzeniem”.

POWIĄZANE TEMATY: gaming ciekawostki growe

Anita Zych

Anita Zych

Zainteresowanie technologią oraz światem gier komputerowych rozwijała od najmłodszych lat, rozpoczynając ją od największych klasyków w branży. Zafascynowana rozgrywką w Diablo II, przygodami Bezimiennego w Górniczej Dolinie oraz rozwijaniem cywilizacji w Age Of Empires, chciała kreować własne historie nieustraszonych bohaterów dzięki rysunkowi i pisaniu pierwszych komiksów. W późniejszych latach pogłębiała swoją wiedzę na temat technologii dzięki podjęciu studiów ściśle związanych z inżynierią oprogramowania. Dzięki temu poznała nowe możliwości, jeśli chodzi o gamedev – projektowanie modeli 3D, rysunki koncepcyjne oraz budowanie świata wirtualnego stały się dla niej bardziej przystępne dzięki zrozumieniu zasad programowania. W przyszłości chciałaby stworzyć własną grę.

Korzystasz z AI w pracy? Możesz być oceniany jako leniwy i niekompetentny - tak mówią badania

Korzystasz z AI w pracy? Możesz być oceniany jako leniwy i niekompetentny - tak mówią badania

Ogromny wyciek danych Steam. Do sieci mogły trafić dane 89 milionów użytkowników [AKTUALIZACJA]

Ogromny wyciek danych Steam. Do sieci mogły trafić dane 89 milionów użytkowników [AKTUALIZACJA]

AMD zaskakuje i pokazuje model referencyjny RX 9060 XT - ale i tak go nie zdobędziesz

AMD zaskakuje i pokazuje model referencyjny RX 9060 XT - ale i tak go nie zdobędziesz

„Przeszedł na ciemną stronę mocy”. Gracz chciał tylko wyczyścić pada PS4, ale ten teraz świeci się na czerwono

„Przeszedł na ciemną stronę mocy”. Gracz chciał tylko wyczyścić pada PS4, ale ten teraz świeci się na czerwono

Gracz odkrywa efekt dźwiękowy w grze Super Mario 64, który można usłyszeć dopiero po 14 miesiącach nieprzerwanego grania

Gracz odkrywa efekt dźwiękowy w grze Super Mario 64, który można usłyszeć dopiero po 14 miesiącach nieprzerwanego grania