futurebeat.pl NEWSROOM "Unreal Engine 5 może być pułapką”: Twórcy nadchodzącej gry RPG z mieszanymi odczuciami wobec UE5 "Unreal Engine 5 może być pułapką”: Twórcy nadchodzącej gry RPG z mieszanymi odczuciami wobec UE5 Twórcy nadchodzącej gry RPG Clair Obscur: Expedition 33 podzielili się swoimi doświadczeniami z pracy z Unreal Engine 5. Przejście na nowy silnik przyniosło zespołowi zarówno korzyści, jak i wyzwania. gamingKrystian Łukasik21 lutego 2025 Źrodło fot. Clair Obscur: Expedition 33 | Steami Spis treści: Nowe możliwości, nowe wyzwaniaPułapki pięknej grafikiProblemy wieku dziecięcegoInne tytuły powstające na Unreal Engine 5Podsumowanie Premiera Unreal Engine 5 (UE5) w 2022 roku wywołała niemałe poruszenie w branży gier. Obietnica fotorealistycznej grafiki i narzędzi ułatwiających pracę deweloperów rozpaliła wyobraźnię twórców i graczy. Jednak, jak pokazuje doświadczenie studia Sandfall Interactive, twórców nadchodzącego RPG – Clair Obscur: Expedition 33, przesiadka na nowy silnik to nie tylko pasmo sukcesów. Nowe możliwości, nowe wyzwaniaSandfall Interactive, niewielki, około 30-osobowy zespół z Francji, podjął decyzję o przejściu z Unreal Engine 4 na UE5 w trakcie prac nad Clair Obscur. Jak wspomina Tom Guillermin, dyrektor ds. technologii i współzałożyciel studia, w wywiadzie dla portalu CreativeBloq, był to dla nich tzw. „game changer”. Takie technologie były swego czasu zarezerwowane dla większych studiów z dużymi zespołami pracującymi nad własnymi silnikami gier. Szczególnie zachwyciły ich możliwości systemu dynamicznego oświetlenia Lumen, oraz Nanite, pozwalającego na wyświetlanie obiektów o praktycznie nieograniczonej liczbie wielokątów. Powiązane:Jak włączyć ray tracing w grach? Podpowiadamy Dodatkowym atutem okazało się narzędzie Metahuman, ułatwiające tworzenie realistycznych postaci. Chociaż początkowo wymagało ono pewnych sztuczek, by dostosować modele z poprzedniej wersji silnika do nowej wizji artystycznej, z czasem rozwiązanie to stało się nieocenionym wsparciem. Byliśmy bardzo podekscytowani, że mamy sposób na tworzenie postaci o bardzo wysokiej wierności odwzorowania. Musieliśmy jednak odkryć pewne sztuczki, aby przerzeźbić postacie i zachować rigi (systemy animacji) na twarzach. Pułapki pięknej grafikiJednak, jak przestrzega Guillermin, UE5 może być pułapką. Gracze, widząc oprawę graficzną na poziomie produkcji AAA, mogą oczekiwać równie wysokiej jakości we wszystkich aspektach gry, w tym w ilości oferowanej zawartości. Niewielki zespół Sandfall Interactive nie był w stanie stworzyć setek godzin rozgrywki, jakich można by oczekiwać po grze na miarę Wiedźmina czy Final Fantasy. Ostatecznie Clair Obscur ma zaoferować około 30 godzin zabawy, co twórcy uważają za złoty środek – wystarczająco, by zapewnić jakość, ale bez przesadnego rozciągania rozgrywki – wyjaśnia Lewis Packwood, autor publikacji wywiadu. Problemy wieku dziecięcegoSamo przejście na UE5 nie obyło się bez trudności. Kierownik artystyczny, Nicholas Maxson-Francombe, wspomniał, że wiele wtyczek, z których studio korzystało w UE4, nie działało w nowej wersji silnika. Wymagało to licznych obejść i modyfikacji, co początkowo było sporym wyzwaniem. Również zmiana systemu oświetlenia na Lumen, choć przyniosła imponujące efekty, początkowo zrujnowała starannie dopracowane oświetlenie lokacji. Musieliśmy wszystko dostosować, aby odzyskać charakterystyczny styl graficzny. Musieliśmy także przerobić większość oświetlenia. Zasadniczo, wszystko uległo jakiejś modyfikacji – mówi Guillermin. Deweloper dodał także, że niektóre lokacje, na przykład jaskinie, stały się po prostu zbyt ciemne, a filtry używane w UE4 nie współpracowały z Lumenem. Wsparcie ze strony Epic GamesMimo problemów, twórcy podkreślają korzyści płynące z korzystania z UE5. Szczególnie cenne okazało się wsparcie ze strony Epic Games, twórców silnika. Regularnie udostępniane darmowe pakiety zasobów (modele 3D oraz tekstury) pozwoliły zespołowi Sandfall zaoszczędzić czas i skupić się na kluczowych elementach gry. Ostatecznie, pomimo pewnych trudności, twórcy Expedition 33 uważają, że UE5 pomału staje się bardzo cennym narzędziem, szczególnie dla mniejszych twórców gier. Inne tytuły powstające na Unreal Engine 5Przypominamy, że oprócz Expedition 33 powstającym na UE5, interesującym przypadkiem jest także Wiedźmin 4, nad którym pracuje CD Projekt Red. Studio zdecydowało się porzucić swój autorski silnik REDengine na rzecz UE5. Biorąc pod uwagę problemy, jakie sprawiał REDengine w przeszłości (np. przy premierze Cyberpunka 2077), decyzja ta budzi pewne obawy. Z drugiej strony, CD Projekt Red ma doświadczenie w tworzeniu imponujących światów, a UE5 może im w tym pomóc. Nasze obawy dotyczą jednak głównie optymalizacji, zwłaszcza w kontekście implementacji technologii takich jak ray tracing. Kolejnym dużym deweloperem, który stawia na Unreal Engine 5, jest studio 343 Industries, odpowiedzialne za serię Halo. Tak samo jak CD Projekt Red, deweloperzy po latach zmagań z własnym, problematycznym silnikiem Slipspace Engine, zdecydowali się na rewolucyjną zmianę. Jak sami ogłosili, przechodzą na UE5, co związało się nawet z rebrandingiem studia, które od października 2024 znane jest jako Halo Studios. PodsumowanieUnreal Engine 5 to niewątpliwie potężne narzędzie, które otwiera przed twórcami gier nowe możliwości. Jednak, jak pokazuje wgląd za kulisy produkcji Sandfall Interactive, nie jest to technologia pozbawiona wad. Kluczem do sukcesu wydaje się być umiejętne wykorzystanie jej zalet, przy jednoczesnym zachowaniu świadomości potencjalnych pułapek i ograniczeń. Premiera Clair Obscur: Expedition 33 zaplanowana jest na 24 kwietnia 2025 roku. Ukaże się na PlayStation 5, Xbox Series X|S oraz PC (Steam i Epic Games Store). Sandfall Interactive zaoferuje nam bogaty świat, intrygujące postacie i dynamiczny system walki turowej. Czy jednak Unreal Engine 5, znany z wysokich wymagań sprzętowych i irytującego stutteringu, pozwoli w pełni cieszyć się tą przygodą bez problemów technicznych? Przekonamy się już niebawem. Czytaj więcej:Czy ray tracing w grach ma sens? Eksperci porównali ponad 30 gier i oto wyniki POWIĄZANE TEMATY: gaming ray tracing Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Kim jest Szymon Sidor z OpenAI? Sprawdzamy i odpowiadamy Kim jest Szymon Sidor z OpenAI? Sprawdzamy i odpowiadamy Sprzedawca sprzedaje kabel HDMI niczego niepodejrzewającej parze za 80 dolarów: Syn oszołomiony i żąda odszkodowania Sprzedawca sprzedaje kabel HDMI niczego niepodejrzewającej parze za 80 dolarów: Syn oszołomiony i żąda odszkodowania Kupując RTX 5090, musisz uważać; nie każda karta oferuje pełną moc Kupując RTX 5090, musisz uważać; nie każda karta oferuje pełną moc Na RTX 5060 i 5070 możemy jeszcze poczekać; NVIDIA zmaga się z problemami, które mogą opóźnić premierę Na RTX 5060 i 5070 możemy jeszcze poczekać; NVIDIA zmaga się z problemami, które mogą opóźnić premierę „Świetna alternatywa dla dużych marek"? Motorola! Ten smartfon nie kosztuje nawet 1000 zł, ma 12 GB RAM-u i Snapdragona 6s Gen 3 „Świetna alternatywa dla dużych marek"? Motorola! Ten smartfon nie kosztuje nawet 1000 zł, ma 12 GB RAM-u i Snapdragona 6s Gen 3