Tracimy absurdalnie dużo czasu na problemy z komputerami, naukowcy prezentują nowe dane

Według badań przeprowadzonych przez duńskich naukowców, użytkownicy komputerów marnują nawet 20% czasu na rozwiązywanie problemów z systemem oraz oprogramowaniem.

nauka
Kamil Cuber1 lipca 2023
11
Źrodło fot. Unsplash | Clément Hélardot.
i

Choć komputery znacznie rozwinęły się na przestrzeni ostatnich lat, to wciąż potrafią działać bardzo powoli lub niezgodnie z oczekiwaniami. Co ciekawe problem może być dużo poważniejszy niż się wydaje. Według najnowszych badań od 11% do 20% czasu pracy przy komputerach możemy marnować na rozwiązywanie problemów związanych z systemem oraz oprogramowaniem. Jak dowodzą naukowcy, główną tego przyczyną jest słaba optymalizacja oraz brak dostosowywania systemów pod użytkowników.

W trakcie badania przeprowadzonego na grupie 234 ochotników, okazało się, że większość z nich doświadczyła problemów w trakcie pracy takich jak:

  • Bardzo wolne działanie systemu
  • Trudności ze znalezieniem poszukiwanych plików
  • Zawieszanie się systemu

Warto przy tym zaznaczyć, że większość uczestników na co dzień wykorzystuje komputery w swojej pracy, a niektórzy byli nawet określani jako specjaliści IT. Wśród osób które odnotowały wystąpienie problemów aż 84% przyznało, że doświadczyło ich już wcześniej. Dodatkowo 87% z nich stwierdziło, że takie przypadki mogą się powtórzyć w przyszłości.

Tracimy absurdalnie dużo czasu na problemy z komputerami, naukowcy prezentują nowe dane - ilustracja #1
Według dostępnych informacji, około 88% Duńczyków korzysta z komputera podczas pracy. Źródło: Unsplash | Fotis Fotopoulos.

Możemy więc powiedzieć, że wciąż mierzymy się z takimi samymi problemami jakie mieli użytkownicy już kilka lat wcześniej i nic nie wskazuje na to, żeby w przyszłości miało się to zmienić. Warto jednak zaznaczyć, że w ciągu lat zmieniły się oczekiwania ludzi względem wydajności posiadanego sprzętu, co dobrze podsumował jeden z autorów projektu Morten Hertzum:

Nasza technologia może dziś zrobić więcej i stała się lepsza, ale jednocześnie oczekujemy od niej więcej. Mimo że pobieranie jest teraz szybsze, często jest odbierane jako frustrująco wolne.

Należy również wspomnieć, że ochotnicy w większości nie wykorzystywali swoich komputerów do bardzo ciężkich zadań, a problemy które napotkali dotyczyły podstawowych funkcji systemu.

Frustracja nie wynika z tego, że ludzie używają swoich komputerów do czegoś wysoce zaawansowanego, ale z tego, że doświadczają problemów podczas wykonywania codziennych zadań. Ułatwia to zaangażowanie użytkowników w identyfikowanie problemów. Ale oznacza to również, że problemy, które nie są zidentyfikowane i rozwiązane prawdopodobnie sfrustruje dużą liczbę użytkowników.

Jako jedno z rozwiązań problemów, naukowcy proponują większe skupienie się twórców oprogramowania na lepszej optymalizacji oraz dostosowywaniu aplikacji pod użytkowników.

Kiedy wszyscy jesteśmy otoczeni systemami informatycznymi, na które przeklinamy, bardzo ważne jest upewnienie się, że to prawdopodobnie nie użytkownicy są problemem, ale ci, którzy tworzą systemy. Badanie wyraźnie pokazuje, że wciąż jest dużo miejsca dla ulepszeń i dlatego mamy nadzieję, że w przyszłości będzie można bardziej skoncentrować się na tworzeniu bardziej przyjaznych dla użytkownika systemu.

Innym rozwiązaniem zaproponowanym przez naukowców jest wprowadzenie mechanizmów, które umożliwiałyby pracę użytkowników, nawet w trakcie trwania awarii.

Częścią rozwiązania może być ochrona nas przed wiedzą, że komputer pracuje nad rozwiązaniem problemu. W rzeczywistości nie ma powodu, dla którego mielibyśmy patrzeć na niezrozumiałe wiersze poleceń lub zawieszony komputer. Komputer mógłby z łatwością rozwiązać problemy bez wyświetlania tego, podczas gdy zapewniał nam kopię zapasową systemu, dzięki czemu mogliśmy bez przeszkód kontynuować pracę nad naszymi zadaniami.

Biorąc jednak pod uwagę, że przedsiębiorstwa tworzące oprogramowanie coraz miej uwagi poświęcają optymalizacji oraz powstawanie technologii, które umożliwiają zwiększanie wydajności na przykład DLSS, możemy założyć, że w przyszłości przyjdzie nam się zmagać z jeszcze większymi problemami.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Od PS1 do PS5; zobacz wyjątkową stronę PlayStation stworzoną przez Sony na 30-lecie marki

Od PS1 do PS5; zobacz wyjątkową stronę PlayStation stworzoną przez Sony na 30-lecie marki

PS2 jest bezkonkurencyjne; Sony potwierdziło, że to najlepiej sprzedająca się konsola w historii

PS2 jest bezkonkurencyjne; Sony potwierdziło, że to najlepiej sprzedająca się konsola w historii

„To zajmie więcej niż kilka tygodni” - twórcy Alan Wake 2 pracują nad poprawieniem gry na PS5 Pro

„To zajmie więcej niż kilka tygodni” - twórcy Alan Wake 2 pracują nad poprawieniem gry na PS5 Pro

Nigdy nie powstał, ale znowu wyciekł do sieci; RTX 4090 Ti miał być prawdziwym potworem

Nigdy nie powstał, ale znowu wyciekł do sieci; RTX 4090 Ti miał być prawdziwym potworem

Emulator Androida na Windows - pokazujemy najpopularniejsze programy

Emulator Androida na Windows - pokazujemy najpopularniejsze programy