„Dosłownie strzelają sobie w stopę”. Gracze PC nie zostawiają suchej nitki na Gears of War: Reloaded

Gears of War: Reloaded boryka się z poważnymi problemami technicznymi i kontrowersjami, które zaowocowały „mieszanymi” recenzjami na platformie Valve.

gaming
Krystian Łukasik28 sierpnia 2025
Źrodło fot. PlayStation | X
i

Co miało być wielkim powrotem serii Gears of War i jej historycznym debiutem na PlayStation 5 oraz Steam, szybko przerodziło się w festiwal frustracji, szczególnie dla graczy PCtowych. Już w pierwszych godzinach po premierze stało się jasne, że wersja na blaszaki jest daleka od ideału. Forum Steam i media społecznościowe zalała fala negatywnych komentarzy od graczy, którzy zamiast nostalgicznej podróży otrzymali produkt pełen błędów.

Problemy techniczne i brak optymalizacji

Głównym zarzutem kierowanym w stronę The Coalition, studia odpowiedzialnego za grę, jest fatalny stan techniczny portu na PC. Użytkownicy masowo zgłaszają niestabilność, częste zawieszanie się gry oraz błędy uniemożliwiające rozgrywkę.

W recenzjach na Steam powtarzają się te same problemy: gra potrafi przestać działać zaraz po uruchomieniu, szczególnie po zalogowaniu się na konto Microsoft. Inni gracze donoszą, że jakakolwiek zmiana w ustawieniach graficznych prowadzi do pętli uruchomieniowej, którą można naprawić jedynie poprzez ręczne usunięcie plików konfiguracyjnych gry. Jak pisze jeden z użytkowników:

Wczoraj pierwszy raz uruchomiłem grę, grałem 8 godzin […]. Bawiłem się świetnie, było kilka błędów, jasne, ale w większości wszystko działało i bawiłem się dobrze. […] teraz, chcąc pograć więcej, gra próbuje połączyć się z serwerami GoW, a następnie się zawiesza. To jest do bani. Grałem zbyt długo, by uzyskać zwrot pieniędzy, i teraz jestem zdany na łaskę poprawki

– pisze w swojej recenzji Pharaoh of the Old Ways na platformie Steam.

Gracze skarżą się również na brak podstawowych funkcji, takich jak:

  1. brak suwaka FOV (pola widzenia),
  2. osobne przypisanie klawiszy do uniku i chowania się za osłoną,
  3. brak wsparcia dla monitorów ultrawide,
  4. a także na przerywniki filmowe zablokowane w 30 klatkach na sekundę.

Kontrowersje wokół trybu kooperacji na podzielonym ekranie

Poza problemami natury sprzętowej, oburzenie wywołała również kwestia trybu kooperacji na podzielonym ekranie (split-screen). Funkcja ta, będąca jednym z filarów serii Gears of War i kluczowym elementem jej dziedzictwa, była reklamowana w materiałach promocyjnych na stronie Steam. Gracze, którzy kupili grę z myślą o wspólnej zabawie na jednym komputerze, poczuli się oszukani, gdy odkryli, że tej opcji w grze po prostu nie ma.

Wo wo wo… Mówisz mi, że gra, znana jako jedna z klasycznych gier kooperacyjnych z podzielonym ekranem, nie ma trybu kooperacyjnego na podzielonym ekranie?

– zauważa DoeDon404 w komentarzach na Reddicie.

Co gorsza, jak zauważyli czujni użytkownicy, kilka godzin po premierze i pojawieniu się pierwszych negatywnych recenzji, deweloperzy po cichu edytowali zwiastun na Steam, usuwając z niego fragment wspominający o podzielonym ekranie. Działanie to zostało natychmiast okrzyknięte celowym wprowadzaniem w błąd i nieuczciwą reklamą:

Przez miesiące na stronie sklepu mieli zwiastun wspominający o kooperacji na podzielonym ekranie, a potem nadeszła premiera i wszyscy zauważyli, że na PC tej funkcji brakuje, przez co gracze zaczęli narzekać. Godziny po premierze zaktualizowali stronę sklepu o nowy, edytowany zwiastun [...], usuwając odniesienie do split-screena. Co za żart, jak ktokolwiek może dalej wspierać Microsoft / The Coalition po czymś takim. To dosłownie fałszywe reklamowanie ich produktu…

– doskonale opisał całą sytuację użytkownik teza789.

Wielu graczy wprost deklaruje, że brak tej jednej funkcji był powodem do natychmiastowego zwrotu gry.

Reakcja deweloperów i „mieszane” oceny

W momencie powstawania tego tekstu, Gears of War: Reloaded ma na Steamie zaledwie około 48% pozytywnych recenzji. Tytuł jest chwalony za odświeżoną grafikę i wierność oryginałowi, a niektórzy gracze, zwłaszcza na Steam Decku, donoszą o dobrej wydajności. Jednak te pozytywy giną w morzu skarg na problemy techniczne i kontrowersyjne decyzje deweloperów.

Microsoft i The Coalition oficjalnie potwierdziły, że są świadomi problemów z wydajnością, matchmakingiem i brakującymi przedmiotami z zamówień przedpremierowych, zapewniając, że „badają” sprawę. Nie odniesiono się jednak publicznie do zarzutów o fałszywą reklamę trybu split-screen.

Sytuacja ta jest gorzką pigułką dla fanów, którzy liczyli na udany powrót klasyka. Komentarz użytkownika jwthecreed trafnie podsumowuje ogólne nastroje:

Dosłownie strzelają sobie w stopę. To powinien być prosty i pewny sukces.

Na razie graczom na PC pozostaje czekać na łatki lub zażądać zwrotu pieniędzy.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

SSD PCIe 4.0 czy 5.0 - który standard wybrać dziś, a który jutro?

SSD PCIe 4.0 czy 5.0 - który standard wybrać dziś, a który jutro?

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB