„To koszmar pod względem użyteczności”. Nowy design Liquid Glass w iOS 26 spotyka się z falą krytyki

Zaprezentowany na WWDC 2025 nowy wygląd „Liquid Glass” to powrót Apple do estetyki przezroczystości, która wielu fanom przypomina kontrowersyjny interfejs z dawnych wersji systemu Windows. Podobnie jak jego poprzednik sprzed lat, nowy wygląd iOS 26 jest krytykowany za te same wady.

mobile
Krystian Łukasik10 czerwca 2025
Źrodło fot. Apple | YouTube
i

Tegoroczna konferencja WWDC 2025 przyniosła niemałe zmiany w oprogramowaniu Apple. Zobaczyliśmy nie tylko ujednolicenie nazewnictwa swoich systemów do wersji „26”, ale przede wszystkim prezentację zupełnie nowego języka projektowania zwanego „Liquid Glass”. Choć na scenie prezentował się nowocześnie i elegancko, pierwsze reakcje użytkowników i ekspertów są dalekie od entuzjazmu. Główne zarzuty to problemy z czytelnością, niska dostępność i poczucie, że estetyka wygrała z funkcjonalnością.

Czym jest „Liquid Glass”?

Nowy design, który zadebiutuje jesienią wraz z iOS 26, iPadOS 26 i macOS Tahoe, czerpie garściami z interfejsu systemu visionOS, znanego z gogli Vision Pro. Jak wyjaśniał David Pierce z portalu The Verge, jego głównym założeniem była przezroczystość, która pozwala nakładać cyfrowe informacje na świat rzeczywisty, nie zasłaniając go całkowicie. Teraz Apple przenosi tę koncepcję na płaskie ekrany naszych iPhone'ów, iPadów i Maców.

W praktyce „Liquid Glass” oznacza, że niemal każdy element interfejsu – od ikon, przez paski nawigacyjne, po okna dialogowe – ma przypominać kawałek fizycznego, półprzezroczystego szkła. Elementy te zdają się unosić nad treścią, załamując światło i kolory tła. Animacje stały się bardziej płynne, a interakcje mają sprawiać wrażenie fizycznego kontaktu z cyfrowym obiektem. Apple twierdzi, że ich celem było stworzenie spójnego wyglądu na wszystkich urządzeniach, które są ze sobą ściślej połączone niż kiedykolwiek wcześniej.

Głosy krytyki

Niedługo po zakończeniu prezentacji, Internet zalała fala komentarzy, w których entuzjazm mieszał się z głębokim rozczarowaniem. Najczęściej wspominanym problemem jest drastyczny spadek czytelności i kontrastu, co uderza nie tylko w osoby z wadami wzroku, ale w każdego użytkownika.

Na Reddicie jeden z użytkowników, zeer88, trafnie podsumował odczucia wielu osób:

Podobają mi się niektóre elementy - ikony wyglądają w porządku, niektóre detale interfejsu również. Ale są też POWAŻNE problemy z kontrastem i dostępnością w podstawowych elementach UI, takich jak powiadomienia i karty, oraz widać je nawet na starannie wybranych przykładach z prezentacji! Jestem zdumiony, że Apple na to poszło!

Na temat ten wypowiedział się również znany youtuber Marques Brownlee (MKBHD), który w swoich pierwszych wrażeniach z WWDC podzielił się podobnymi spostrzeżeniami:

Moją główną obawą po obejrzeniu wersji demonstracyjnych Apple i krótkim przetestowaniu jest czytelność... Było tak wiele fragmentów tekstu, takich jak powiadomienia, menu, a nawet elementy interfejsu użytkownika, które wyglądały na trudne do odczytania.

Użytkownicy wskazują, że problemem jest nie tylko tekst. Ikony aplikacji w nowym, opcjonalnym trybie „Clear” tracą swoje charakterystyczne kolory, co utrudnia ich szybką identyfikację. Jak zauważył użytkownik vicefox:

Kolor aplikacji to forma wayfindingu [element pomagający w nawigacji]. Mniej intuicyjne jest, gdy każda ikona aplikacji ma ten sam kolor.

Powrót do przeszłości: Windows Aero i cykliczność trendów

Wielu komentujących szybko zauważyło uderzające podobieństwo „Liquid Glass” do języka projektowania Aero, który Microsoft udostępnił szerokiej publiczności wraz z systemem Windows Vista w 2007 roku. Przezroczyste ramki okien i szklane efekty były wówczas rewolucją, ale ostatecznie zostały porzucone na rzecz bardziej płaskich i czytelnych interfejsów.

Dwa słowa, Windows Aero

– napisał krótko Javlin.

Problem w tym, że „Liquid Glass” wydaje się powielać błędy przeszłości, stawiając estetykę ponad ergonomię. Krytycy zarzucają Apple, że nowy wygląd jest idealny do zrzutów ekranu oraz materiałów marketingowych, ale w codziennym użytkowaniu może być męczący i niepraktyczny.

Czy jest jeszcze nadzieja?

Mimo fali krytyki, część społeczności zachowuje spokój, wskazując, że to dopiero pierwsza, deweloperska wersja beta. Apple ma w zwyczaju wsłuchiwać się w opinie i dopracowywać swoje systemy przed publiczną premierą.

Będzie zabawnie, gdy testy beta zmuszą ich do zmniejszenia przezroczystości, aż wrócimy do starego projektu

– spekuluje użytkownik sowaffled.

Gigant jest również znany z rozbudowanych opcji dostępności. Niemal pewne jest, że w ustawieniach znajdą się przełączniki pozwalające na „Redukcję przezroczystości” i „Zwiększenie kontrastu”, co rozwiąże problem. Pozostaje jednak pytanie, czy podstawowy wygląd systemu powinien wymagać od użytkowników grzebania w ustawieniach, aby stał się w pełni użyteczny.

Ostateczny werdykt na temat „Liquid Glass” poznamy jesienią. Do tego czasu Apple ma kilka miesięcy, aby udowodnić, że potrafi połączyć odważną estetykę z solidną funkcjonalnością swoich produktów. Obecnie jednak nowy design wydaje się być krokiem w niepewnym kierunku, który zamiast zachwytu, wywołał głównie obawy.

POWIĄZANE TEMATY: mobile Apple iOS

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

DualSense podłączony do Nintendo Switch 2? O dziwo jest to możliwe

DualSense podłączony do Nintendo Switch 2? O dziwo jest to możliwe

Zapomnij o starym Menu Start w Windows 11. Microsoft zaczął wprowadzać zmiany, których wyczekiwano od lat

Zapomnij o starym Menu Start w Windows 11. Microsoft zaczął wprowadzać zmiany, których wyczekiwano od lat

ROG Xbox Ally mnie nie kupił - zapowiada się przeciętnie, a nie jak konkurent dla Switcha 2 i Steam Decka

ROG Xbox Ally mnie nie kupił - zapowiada się przeciętnie, a nie jak konkurent dla Switcha 2 i Steam Decka

Uwaga: Łatwo popełnić ten błąd, jeśli kupujesz kartę pamięci MicroSD Express do Switcha 2. Nie rób tego bez sprawdzenia jednej rzeczy

Uwaga: Łatwo popełnić ten błąd, jeśli kupujesz kartę pamięci MicroSD Express do Switcha 2. Nie rób tego bez sprawdzenia jednej rzeczy

Nintendo Switch 2 zaczęto hakować zaledwie 1 dzień po premierze - ponieważ w systemie znajduje się exploit

Nintendo Switch 2 zaczęto hakować zaledwie 1 dzień po premierze - ponieważ w systemie znajduje się exploit