Stalker 2 jednak trafi na Xboxa Series S pomimo, że początkowo wydawało się to niemożliwe

Wygląda na to, że obawy twórców Stalkera 2 o wersję na Xbox Series S były przedwczesne.

gaming
Krystian Łukasik17 października 2024
Źrodło fot. Stalker 2 | Steam
i

Twórcy gry Stalker 2: Heart of Chornobyl ze studia GSC Game World początkowo sądzili, że wersja gry na Xbox Series S nie będzie możliwa do zrealizowania. Słabsza specyfikacja techniczna konsoli w porównaniu do Xbox Series X oraz ambitne mechaniki tytułu stanowiły spore wyzwanie dla deweloperów. Ostateczny rezultat rysuje się jednak w dosyć jasnych barwach.

Xbox Series S jednak daje radę?

Xbox Series S to tańsza i mniej wydajna wersja konsoli Xbox Series X. Posiada ona słabszy procesor graficzny i mniejszą ilość pamięci RAM, co w przypadku niektórych gier prowadzi do obniżenia rozdzielczości, płynności animacji lub ograniczenia detali graficznych.

Jednakże, dzięki intensywnej optymalizacji i nowym technikom strumieniowania danych, GSC Game World zdołało „wycisnąć” z tej konsoli maksimum możliwości. W wywiadzie dla Windows Central przedstawiciele studia przyznali, że doświadczenie zdobyte podczas prac nad wersją na Xbox Series S pozwoliło im również znacząco poprawić wydajność gry na PC, obniżając minimalne wymagania sprzętowe.

Na początku myśleliśmy, że wersja na Xbox Series S będzie niemożliwa do zrealizowania ze względu na mnogość mechanik i niższą specyfikację techniczną konsoli. Jednak gdy zaczęliśmy optymalizować grę i dodawać nowe funkcje strumieniowania informacji, udało nam się wycisnąć każdy megabajt z każdego elementu konsoli – przyznali twórcy.

Co ciekawe, twórcy Stalkera 2 rozważają wprowadzenie trybu 60 FPS na Xbox Series S. Chociaż gra obecnie działa w 30 klatkach na sekundę, studio przyznaje, że osiągnięcie 60 FPS jest możliwe, choć nie wiadomo, czy taki tryb będzie dostępny od razu w dniu premiery. Na Xbox Series X gra działa podobno w 60 FPS, z niewielkimi spadkami do 50 FPS w niektórych obszarach eksploracyjnych i większymi w scenach narracyjnych (via Wccftech).

Jeśli tylko twórcy chcą to potrafią

Sukces optymalizacji Stalkera 2 na Xbox Series S to dobra wiadomość dla posiadaczy tej konsoli. Pokazuje ona, że nawet wymagające gry AAA mogą działać płynnie na słabszym sprzęcie, o ile deweloperzy włożą odpowiednio dużo wysiłku w optymalizację. Przypomina to sytuację, którą relacjonowaliśmy wcześniej, związaną z tytułem Dragon Age: The Veilguard.BioWare również zapewnia, że kładzie duży nacisk na dopracowanie wersji PC. Deweloperzy spędzili podobno ponad 200 000 godzin na testach, by zapewnić graczom płynną rozgrywkę i szeroki wachlarz opcji graficznych, w tym obsługę monitorów ultrawide, ray tracingu i technologii upscalingu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Helldivers 2, który również może pochwalić się dobrą optymalizacją na różnych platformach.

Premiera Stalker 2: Heart of Chornobyl zaplanowana jest na 20 listopada na PC, Xbox Series X i Xbox Series S.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Tej myszki nie zajechało nawet wielogodzinna praca i granie w WoW-a. Logitech G 502 HERO to prawdziwie pancerny gryzoń

Tej myszki nie zajechało nawet wielogodzinna praca i granie w WoW-a. Logitech G 502 HERO to prawdziwie pancerny gryzoń

Gracz Elden Ring odtwarza hit FromSoftware w Unreal Engine 5 i wygląda to po prostu oszałamiająco

Gracz Elden Ring odtwarza hit FromSoftware w Unreal Engine 5 i wygląda to po prostu oszałamiająco

PS5 Pro: Pierwsi gracze narzekają na głośne wentylatory i hałas - jest odpowiedź Sony

PS5 Pro: Pierwsi gracze narzekają na głośne wentylatory i hałas - jest odpowiedź Sony

Optymalizacja, że mrówka nie siada. Recenzja techniczna Empire of the Ants

Optymalizacja, że mrówka nie siada. Recenzja techniczna Empire of the Ants

Niespodziewana aktualizacja Nvidia DLSS zmniejsza rozmiar potrzebnych plików

Niespodziewana aktualizacja Nvidia DLSS zmniejsza rozmiar potrzebnych plików