futurebeat.pl NEWSROOM „Sprzęt osiągnął swój limit”: PS6 i Xbox Next potrzebują innego kierunku rozwoju, według byłego menedżera Sony „Sprzęt osiągnął swój limit”: PS6 i Xbox Next potrzebują innego kierunku rozwoju, według byłego menedżera Sony Shawn Layden uważa, że era wyścigu zbrojeń w branży konsol dobiega końca. gamingKrystian Łukasik18 października 2024 Źrodło fot. Techrpt | Unsplashi Spis treści: Opinia byłego prezesa Sony o obecnym stanie branżyCo to oznacza dla przyszłych konsol?Czy Sony posłucha rad swojego byłego menedżera?AMD prawdziwym zwycięzcą wojny konsolowej?A co z Nintendo? Shawn Layden, były prezes Sony Interactive Entertainment America, uważa, że wyścig zbrojeń w dziedzinie mocy konsol dobiegł końca. Oznajmia, że zamiast skupiać się na coraz mocniejszych maszynach, producenci powinni inwestować w nowe modele biznesowe i innowacyjne gry. Opinia byłego prezesa Sony o obecnym stanie branżyLayden, który spędził 30 lat w Sony, wypowiedział się na ten temat podczas wydarzenia Gamescom Asia w Singapurze. W wywiadzie dla portalu VGC (Video Games Chronicle) stwierdził, że ciągłe podnoszenie wydajności konsol jest niezrównoważone, biorąc pod uwagę rosnące koszty produkcji. Przez 30 lat trzymaliśmy się tego samego schematu, koszty rosły z każdą generacją, a my za każdym razem dostosowywaliśmy się do sytuacji. Teraz jednak doszliśmy do ściany. Nie da się utrzymać dotychczasowego kursu, nie możemy działać tak jak dotąd – powiedział Layden. Jego zdaniem, aby rynek konsol pozostał zdrowy, musi przyciągnąć szerszą publiczność, w tym osoby, które wcześniej nie grały. Oznacza to odejście od tytułów, które wymagają kilkudziesięciu godzin na ukończenie, na rzecz krótszych i bardziej różnorodnych doświadczeń. Do tego, uważa, że sama moc obliczeniowa nie wystarczy, aby przyciągnąćludzi. Doszliśmy do kresu możliwości. Jesteśmy na takim etapie rozwoju sprzętu, że różnice są praktycznie niezauważalne. Jeśli światło słoneczne pada na ekran podczas gry, ray tracing nie ma żadnego znaczenia. Potrzebne są idealne warunki... monitor 8K w zaciemnionym pomieszczeniu, żeby cokolwiek dostrzec. Zamiast prześcigać się w teraflopach, powinniśmy skupić się na zawartości. Wyścig o specyfikację konsol osiągnął swoje granice. Co to oznacza dla przyszłych konsol?Layden sugeruje, że producenci powinni skupić się na nowych modelach biznesowych i innowacyjnych grach, zamiast na ciągłym podnoszeniu mocy obliczeniowej. Być może w niedalekiej przyszłości zobaczymy więcej produkcji opartych na subskrypcji, krótszych i bardziej eksperymentalnych tytułów, a także większą integrację z innymi formami rozrywki. Czy Sony posłucha rad swojego byłego menedżera?W przyszłym miesiącu (7 listopada) Sony wprowadzi na rynek PlayStation 5 Pro, konsolę z mocniejszym procesorem graficznym, zaawansowanym ray tracingiem i skalowaniem opartym na sztucznej inteligencji. W naszym kraju została ona wyceniona na 3499 złotych. Powiązane:30 fps nie zniknie z PS5 Pro; Sony pozwoli na mniejszą liczbę klatek w starszych grach Chociaż specjalna edycja z okazji 30-lecia PlayStation wyprzedała się natychmiast, to podstawowa wersja konsoli jest obecnie łatwo dostępna do zamównienia przedpremierowego w większości sklepów. To może sugerować, że zainteresowanie graczy mocniejszymi konsolami maleje, co potwierdzałoby tezę Laydena. AMD prawdziwym zwycięzcą wojny konsolowej?Layden uważa również, że prawdziwym zwycięzcą wojny konsolowej nie jest Sony ani Microsoft, a właśnie AMD. To właśnie ta firma dostarcza bowiem układy zarówno do konsol PlayStation, jak i Xbox. Oznacza to, że niezależnie od tego, która marka sprzedaje więcej urządzeń, AMD zawsze na tym korzysta. Ten wyścig dobiega końca i wiecie kto jest prawdziwym zwycięzcą? AMD. A co z Nintendo?Co ciekawe, Layden nie wspomina o Nintendo, mimo że Switch odnosi rekordowe wyniki sprzedaży, a jego następca jest już w drodze. Być może wynika to z faktu, że Nintendo zawsze podążało własną ścieżką, skupiając się na innowacyjnej rozgrywce, a nie na mocy obliczeniowej. Czas pokaże, czy producenci konsol posłuchają rad Laydena i zmienią kierunek rozwoju. Mimo to, jedno jest pewne: rynek gier wideo stale ewoluuje i przyszłość konsol może wyglądać zupełnie inaczej niż to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. POWIĄZANE TEMATY: gaming konsole stacjonarne Sony Interactive Entertainment PS5 / PlayStation 5 PS5 Pro / PlayStation 5 Pro Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3 Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3 Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy 7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać 7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać