Sony ma szykować PSSR 2. Ulepszona wersja technologii ma zaoferować obsługę 4K i 120 FPS-ów

Sony według nieoficjalnych doniesień intensyfikuje prace nad nową generacją technologii PSSR. Jej ulepszona wersja ma przynieść zauważalny wzrost jakości wizualnej oraz wydajności w grach. Jej głównym celem może nawet być osiągnięcie płynniejszej rozgrywki w wysokich rozdzielczościach, w tym stabilnego 4K przy 120 klatkach na sekundę.

konsole
Krystian Łukasik10 maja 2025
Źrodło fot. Tu Trinh | Unsplash
i

W sieci pojawiły się doniesienia sugerujące, że Sony pracuje nad kolejną generacją swojej technologii upscalingu opartej na sztucznej inteligencji – PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Potencjalny „PSSR 2” ma przynieść znaczące ulepszenia w jakości obrazu, wydajności oraz wsparciu dla wyższych rozdzielczości i klatkaży, w tym 4K przy 120 klatkach na sekundę oraz 8K przy 60 FPS.

Informacje na ten temat pochodzą od youtubera Moore's Law is Dead, który w przeszłości dostarczał sprawdzonych przecieków dotyczących m.in. PlayStation 5 Pro i samego PSSR. Choć Sony może nie zdecydować się na oficjalne nazwanie tej technologii „PSSR 2”, a nawet na huczne ogłaszanie nowej wersji, to zakulisowe prace są już podobno na zaawansowanym etapie.

Co usprawni PSSR 2? Główne cele Sony

Jak zauważa Moore's Law is Dead, obecna implementacja PSSR, znana z PlayStation 5 Pro, do upscalingu do rozdzielczości 4K wymaga minimalnej rozdzielczości wewnętrznej 1536x864 (864p). Chociaż jest to relatywnie wysoka wartość w porównaniu do niektórych trybów w konkurencyjnych technologiach, jak DLSS od Nvidii (który w trybie Ultra Performance potrafi skalować obraz nawet z 720p do 4K), Sony dąży do dalszych ulepszeń.

Głównym celem prac nad nową wersją PSSR ma być stworzenie nowej, „lżejszej” sieci neuronowej. Będzie ona nie tylko oferować wyższą jakość obrazu niezależnie od bazowej rozdzielczości, z której gra jest skalowana, ale również wymagać krótszego czasu na przetworzenie klatki. To dosyć istotna informacja, ponieważ obecna wersja PSSR, mimo iż poprawia ogólną płynność, w niektórych przypadkach może ograniczać maksymalną liczbę klatek na sekundę. Przykładem może być God of War Ragnarok na PS5 Pro, gdzie aktywacja PSSR mogła obniżyć szczytowe wartości FPS (via Wccftech).

Moore's Law is Dead wyjaśnia, nad czym pracuje Sony:

Właśnie ten problem Sony stara się rozwiązać. Po pierwsze, poprzez opracowanie algorytmu lub metody upscalingu AI o wyższej jakości. Następnie, po osiągnięciu poprawy porównywalnej – wiecie – do skoku jakościowego z FSR 2 na FSR 3.1, zamierzają uczynić tę technologię lżejszą, aby przestała ona ograniczać maksymalną liczbę klatek na sekundę.

Zatem, Insider sugeruje, że dzięki tym zmianom, Sony chce:

  1. Osiągnąć stabilne 4K przy 120 klatkach na sekundę.
  2. Zaoferować obsługę rozdzielczości 8K przy 60 klatkach na sekundę.
  3. Wprowadzić wsparcie dla innych popularnych rozdzielczości, takich jak 1440p i 1080p, również z docelową płynnością 120 FPS.
  4. Umożliwić upscaling z niższych rozdzielczości bazowych bez znaczącej utraty jakości obrazu.

MFSR jako alternatywa dla TAA?

Interesującą nowością ma być również praca nad technologią określaną wewnętrznie jako MFSR (prawdopodobnie Multi-Frame Super Resolution). Takie rozwiązanie miałoby stanowić alternatywę dla często krytykowanego temporalnego antyaliasingu (TAA). Zastosowanem tego byłaby poprawa jakości obrazu w grach na PS5 Pro, nawet jeśli użytkownik nie zdecyduje się na aktywne upscalowanie w celu zwiększenia liczby klatek na sekundę.

Pracują oni także nad opcją MFSR. Nawet jeśli gracz nie zdecyduje się na upscaling do wyższych klatek przy użyciu PSSR, Sony chce wykorzystać doświadczenia z PSSR, by zastąpić standardowe TAA własnym rozwiązaniem opartym na AI. Celem jest, aby gry na PlayStation 5 Pro wyglądały po prostu lepiej dzięki tej technologii, stosowanej zamiast tradycyjnego TAA, niezależnie od dążenia do wyższej płynności

– oznajmia Moore's Law is Dead.

Kontekst i przyszłość

Warto przypomnieć, że Mark Cerny, główny architekt PlayStation 5, już w marcu 2025 roku (w rozmowie z Digital Foundry) wspominał o planach „następnej ewolucji PSSR”, porównywalnej do FSR 4, która miałaby być dostępna dla PS5 Pro w 2026 roku. Ulepszenia te mogą mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla obecnej generacji konsol Pro, ale również dla przyszłych urządzeń, takich jak PlayStation 6, oraz dla zapewnienia optymalnej wydajności w nadchodzących, wymagających tytułach pokroju Grand Theft Auto 6.

Choć na oficjalne potwierdzenie tych rewelacji przyjdzie nam jeszcze poczekać, kierunek rozwoju PSSR wydaje się obiecujący. Dążenie do wyższej jakości obrazu przy jednoczesnym zwiększeniu płynności i wsparciu dla szerokiego wachlarza rozdzielczości to z pewnością krok w dobrą stronę dla graczy.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Switch 2 może zostać zablokowany. Nintendo zaostrza politykę licencyjną

Switch 2 może zostać zablokowany. Nintendo zaostrza politykę licencyjną

Valve udostępnia funkcję, która pomoże zadbać o kondycję baterii Steam Decka

Valve udostępnia funkcję, która pomoże zadbać o kondycję baterii Steam Decka

Kultowe słuchawki Razera - teraz jeszcze lepsze. Nowa wersja jest tak dobra, że nie będziesz chciał się z nią rozstawać i nie musisz!

Kultowe słuchawki Razera - teraz jeszcze lepsze. Nowa wersja jest tak dobra, że nie będziesz chciał się z nią rozstawać i nie musisz!

Mgła, tekstury i genialne oszustwa: sekrety optymalizacji gier z PlayStation i N64

Mgła, tekstury i genialne oszustwa: sekrety optymalizacji gier z PlayStation i N64

Co to jest Steam Achievement Manager i czy jest bezpieczny w użyciu? Sprawdzamy i odpowiadamy

Co to jest Steam Achievement Manager i czy jest bezpieczny w użyciu? Sprawdzamy i odpowiadamy