futurebeat.pl NEWSROOM Samochody elektryczne, które pokonują 1000 kilometrów na jednym ładowaniu mogą być tuż za rogiem Samochody elektryczne, które pokonują 1000 kilometrów na jednym ładowaniu mogą być tuż za rogiem Naukowcy z uniwersytetu w Pohang w Korei Południowej, opracowali technologię produkcji akumulatorów, która może znacznie wydłużyć zasięg samochodów elektrycznych. Możemy mówić o sporym postępie w elektromobilności. motoArkadiusz Strzała8 lutego 2024 Źrodło fot. Hyundai Motor Group / Unsplashi Zasięg obecnych aut elektrycznych z reguły zawiera się w przedziale 300 – 700 kilometrów (dodatkowo ulega skróceniu w przypadku użycia systemów ogrzewania). Naukowcy starają się wydłużyć tę wartość do przynajmniej 1000 kilometrów. Dopiero wtedy będzie można powiedzieć, że „elektryk” może dorównać w dalekich podróżach samochodowi spalinowemu. Może pomóc w tym nowatorska technologia wykonania ogniw litowo-jonowych, wykorzystująca krzem. Ogniwa z elektrolitem żelowo-krzemowymNaukowcy z Wydziału Chemii Uniwersytetu Nauki i Technologii w Pohang (POSTECH) opublikowali wyniki swoich badań nad bateriami nowego typu. Krzem jest znany ze swojej zdolności do akumulacji dużej ilości ładunku elektrycznego. Zastosowany jako materiał zespołu anody w ogniwie litowo-jonowym może znacznie zwiększyć jego pojemność. Jest tylko jeden, zasadniczy problem – krzem zmienia swoje rozmiary wraz z ładowaniem i rozładowywaniem. Powiązane:Kupiłem stare Passerati i nie mam złudzeń: jeśli Niemcy szybko nie przypomną sobie, jak kiedyś robili samochody, to oddadzą rynek Chinom bez walki Istnieje sposób na rozwiązanie tego problemu. Krzem w formie nanocząsteczek jest stabilny pod względem objętości, ale używanie tej technologii jest kosztowne. Uczeni w POSTECH opracowali nowy sposób wiązania krzemu. Zamiast nanocząsteczek, w ich metodzie stosowane są mikrocząsteczki krzemu umieszczone w żelu. Praca z elementami o trzy rzędy wielkości większymi (5 um) jest znacznie łatwiejsza. Technologia zastosowania krzemu w zespole anody ogniwa litowo-jonowego. Źródło: POSTECH Problem rozszerzania się krzemu rozwiązano poprzez tworzenie wiązań kowalencyjnych między cząsteczkami krzemu i żelu elektrolitu w procesie bombardowania materiału strumieniem elektronów. W ten sposób utworzony zespół anody nie zmienia swojego rozmiaru w zakresie, który uniemożliwiałby jej zastosowanie w ogniwach. Żel oparty na mikrocząsteczkach krzemu posiada podobne właściwości przewodzenia, jak elektrolity ciekłe, przy o 40% większej pojemności. Zastosowaliśmy anodę mikrokrzemową, a mimo to uzyskaliśmy stabilną baterię. Badania te przybliżają nas do prawdziwego systemu akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej gęstości energii – profesor Soojin Park. Jeśli pomysł ten zostanie wykorzystany w produkcji baterii, może wydłużyć zasięg aut elektrycznych do 1000 km i więcej, przy zachowaniu tej samej masy zespołu ogniw. To byłby znaczy postęp i krok milowy w elektromobilności, lecz nadal pozostaje kilka problemów, związanych z ogniwami litowo-jonowymi. Wysoka reaktywność litu i konieczność poświęcenia pewnego czasu na ładowanie auta, dodatkowo zwiększona waga oraz wysoka cena samochodu. Potrzeba jeszcze wielu takich kroków milowych, aby szeroko pojęty ogół kierowców przekonać do „elektryków”. Czytaj więcej:Pracownicy Tesli niespokojni o swoją przyszłość w firmie, minął już miesiąc, a zwolnienia nie ustają POWIĄZANE TEMATY: moto samochody elektryczne samochody ekologia energia Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech Gniewne reakcje USA na nowy laptop Huawei z procesorem Intela już przynoszą efekty Gniewne reakcje USA na nowy laptop Huawei z procesorem Intela już przynoszą efekty