futurebeat.pl NEWSROOM PSSR w Assassin’s Creed Shadows na PS5 Pro nie jest takie idealne? Analiza wskazuje na pewne kompromisy PSSR w Assassin’s Creed Shadows na PS5 Pro nie jest takie idealne? Analiza wskazuje na pewne kompromisy Digital Foundry wzięło pod lupę najnowszy patch do Assassin's Creed Shadows, który aktywuje technologię PSSR i wzbogaca tryb Zbalansowany o śledzenie promieni na PlayStation 5 Pro. Szczegółowe testy pokazują złożony obraz sytuacji, gdzie potencjalne korzyści wizualne nowego upscalingu są równoważone przez zauważalny spadek wydajności i pewne problemy techniczne. gamingKrystian Łukasik16 kwietnia 2025 Źrodło fot. Gudiba | Steami Spis treści: PSSR wkracza do gry – Jakość obrazu na PS5 ProNiższa rozdzielczość, ale czy wyższa wydajność?Ulepszenia w trybie ZbalansowanymInne zmiany i znany problem z HDRPerspektywa deweloperówPodsumowanie Digital Foundry Niedawno wydana aktualizacja 1.0.2 do gry Assassin's Creed Shadows wprowadziła kilka istotnych zmian, szczególnie dla posiadaczy konsoli PlayStation 5 Pro. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami twórców, patch dodał obsługę technologii PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) oraz rozszerzył dostępność śledzenia promieni w odbiciach w trybie Zbalansowanym. Eksperci z Digital Foundry przyjrzeli się bliżej tym nowościom, analizując ich wpływ na jakość obrazu i wydajność. PSSR wkracza do gry – Jakość obrazu na PS5 ProNajwiększą nowością aktualizacji 1.0.2 na PS5 Pro jest wprowadzenie PSSR, autorskiej technologii upscalingu od Sony, którą można teraz aktywować w menu gry. Według analizy Digital Foundry, PSSR oferuje zauważalnie stabilniejszy obraz w porównaniu do dotychczas stosowanego TAAU (Temporal Anti-Aliasing Upscaling). Powiązane:20% więcej ray tracingu? „Tylko pies to usłyszy” - były szef Sony Interactive Entertainment o różnicach między konsolami a najwydajniejszymi PC do gier Oliver MacKenzie z Digital Foundry zauważa, że PSSR radzi sobie lepiej z redukcją aliasingu i zachowaniem drobnych detali w oddali, zwłaszcza w statycznych ujęciach. Widoczna jest mniejsza „migotliwość” tekstur podłoża i flory. Porównując oba tryby, PSSR prezentuje obraz bardziej spójny i pozbawiony artefaktów typowych dla TAAU, jak np. rozpadanie się detali czy shimmering (migotanie) na drobnych elementach, takich jak bambusowe łodygi czy poręcza. Na poniższym ujęciu, po lewej stronie prezentującej TAAU, widzimy migotanie odbić świetlnych. Źródło: Digital Foundry Rendering roślinności również uległ zmianie. TAAU oferuje bardziej ziarnisty, ale ostrzejszy wygląd, podczas gdy PSSR, choć nieco mocniej rozmyty, prezentuje liście i trawę w sposób mniej rzucający się w oczy, z lepszym wygładzaniem krawędzi. Źródło: Digital Foundry Niestety, PSSR nie jest pozbawiony wad. Główny kompromis obejmuje sposób renderowania cząsteczek (np. iskier ognia), które przy włączonym PSSR mogą pozostawiać widoczne smugi (trails), czego nie obserwuje się przy TAAU. Jest to szczególnie zauważalne w początkowej scenie gry. Źródło: Digital Foundry Drugim minusem jest ogólna klarowność obrazu – PSSR sprawia, że całość wydaje się nieco bardziej „miękka” i mniej ostra niż przy TAAU. Digital Foundry podkreśla jednak, że choć różnica jest widoczna w z bliska, to w normalnej rozgrywce z zachowaniem typowej odległości od ekranu, może być mniej dokuczliwa niż artefakty TAAU (migotanie, niestabilność), które są często widoczne nawet z większej odległości. Jednak w trybie Jakości, gdzie bazowa rozdzielczość renderowania jest wyższa, różnice w klarowności między PSSR a TAAU zacierają się, a problem smug jest mniej nasilony. Niższa rozdzielczość, ale czy wyższa wydajność?Włączenie PSSR wiąże się z pewnym kosztem obliczeniowym (Digital Foundry szacuje, że przetworzenie jednej klatki zajmuje około 2 ms). Aby to zrekompensować, gra obniża wewnętrzną rozdzielczość renderowania. W trybie Wydajności (Performance Mode) Digital Foundry odnotowało spadek z okolic 1080p/1008p (TAAU) do stałego 864p (PSSR). W trybie Jakości spadki były mniej regularne, ale również obecne (np. z 1656p/1584p do 1440p w jednej ze scen testowych). Eksperci przypominają, że wartość 864p jest uznawana za najniższą rekomendowaną rozdzielczość wejściową dla PSSR przy wyjściu 4K (skalowanie 2.5x). Mimo obniżenia rozdzielczości, wydajność w trybie Performance z aktywnym PSSR jest niestety niższa niż przy użyciu TAAU. Digital Foundry obserwuje częste spadki płynności poniżej 60 klatek na sekundę, szczególnie w gęsto zaludnionych obszarach jak Kioto, gdzie wartości oscylują wokół nieco ponad 50 FPS. Problemem jest również reakcja dynamicznej zmiany rozdzielczości (DRS) – szybki obrót kamery z mniej na bardziej wymagającą scenę może powodować chwilowe, gwałtowne spadki nawet do 40 FPS, zanim DRS zdąży zareagować. Technika TAAU, choć również nieidealna, utrzymuje 60 FPS znacznie stabilniej. Z tego powodu Digital Foundry sugeruje, że tryb Performance z PSSR najlepiej sprawdza się na wyświetlaczach z obsługą VRR (Variable Refresh Rate), które potrafią maskować tego typu wahania płynności. Ulepszenia w trybie ZbalansowanymTryb Zbalansowany (Balanced Mode), celujący w 40 FPS na wyświetlaczach 120 Hz, również otrzymał znaczące ulepszenie – dodano do niego odbicia oparte na śledzeniu promieni (Ray-Traced Reflections), które wcześniej były dostępne tylko w trybie Jakości. Poprawia to wygląd refleksów, zwłaszcza na powierzchniach wody, eliminując artefakty typowe dla techniki SSR (Screen Space Reflections), gdy odbijany obiekt znika z ekranu. Choć jakość samych odbić RT nie jest może idealna, stanowi to miły dodatek wizualny. Podobnie jak w trybie Performance, włączenie PSSR w trybie Balanced również skutkuje niższą stabilnością klatek niż przy TAAU. Spadki poniżej docelowych 40 FPS są częstsze, zwłaszcza w wymagających lokacjach. Ponownie, VRR (z LFC – Low Framerate Compensation) jest tu zalecane. Dla użytkowników bez tej technologii, TAAU może okazać się lepszym wyborem pod kątem płynności. Inne zmiany i znany problem z HDRAktualizacja 1.0.2 zniosła również blokadę 30 FPS w kryjówce gracza. W trybie Performance na PS5 Pro obszar ten działa teraz z płynnością do 60 FPS (z TAAU) lub nieco niższą (z PSSR). W trybie Balanced jest to 40 FPS. Digital Foundry zaznacza, że testy przeprowadzono na wczesnym etapie gry i wydajność może spaść w miarę rozbudowy kryjówki. Niestety, wprowadzenie PSSR ujawniło nowy problem – błąd związany z wyświetlaniem obrazu w HDR. Gracze i eksperci z Digital Foundry zauważają pojawianie się kolorowych otoczek (halo) lub efektu bandingu (schodkowania gradientów kolorów) wokół jasnych źródeł światła (np. słońca) oraz w scenach z mgłą czy śniegiem. Problem jest szczególnie widoczny na niektórych typach wyświetlaczy (np. OLED) i przy specyficznych ustawieniach HDR (jak HGiG). Jeden z użytkowników Reddita opisuje to tak: Jedyną złą rzeczą w PSSR jest teraz to, że podczas gęstej mgły i opadów śniegu ekran przybiera jasnoniebieski lub zielony odcień – pisze Resevil67 na Reddicie. Na szczęście Ubisoft potwierdził, że jest świadomy problemu i pracuje nad jego rozwiązaniem, co zakomunikował przedstawiciel firmy na Reddicie w odpowiedzi na zgłoszenie tego mankamentu: Pracujemy nad tym :) – Ubi-AssassinsCreed (Official) Perspektywa deweloperówPowyższa zapowiedź nadchodzących usprawnień pojawiła się w osobnym wpisie, w którym Ubisoft podzielił się informacjami na temat prac nad wersją PS5 Pro. Z jego treści dowiadujemy się, że kluczowe technologie tej konsoli – szybsze GPU, obsługa BVH8 dla ray tracingu oraz PSSR – pozwoliły zrealizować ich wizję renderowania w pełni. Implementacja BVH8 miała przyspieszyć zadania związane ze sprzętowym śledzeniem promieni aż o 300%, co umożliwiło wprowadzenie RTGI (Ray-Traced Global Illumination) w trybie Wydajności oraz dodanie RT Reflections do trybu Zbalansowanego. Jako ciekawostkę, wspomniano również o bliskiej współpracy z Sony i otrzymaniu zaktualizowanych modeli PSSR pod koniec produkcji gry. Podsumowanie Digital FoundryOgólnie rzecz biorąc, Digital Foundry ocenia aktualizację 1.0.2 jako solidną. PSSR oferuje potencjalnie lepszą jakość obrazu dzięki zwiększonej stabilności i lepszemu antyaliasingowi. Jednak okupione jest to niższą klarownością, artefaktami przy cząsteczkach, problemem z HDR oraz, co najważniejsze, niższą wydajnością. Ulepszenia w trybie Zbalansowanym (dodanie RT Reflections) oraz odblokowanie klatek w kryjówce to jednak pozytywne zmiany. Ostateczny wybór między TAAU a PSSR pozostaje w rękach graczy. Muszą zdecydować, czy preferują potencjalnie czystszy, choć bardziej miękki i mniej płynny obraz PSSR, czy stabilniejszy oraz ostrzejszy, ale bardziej podatny na artefakty TAAU. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość. Ubisoft najwidoczniej wciąż pracuje nad poprawkami które najprawdopodobniej rozwiążą problem z HDR i być może przyniosą dalsze optymalizacje dla PSSR. Ku waszej uwadze polecamy również nasze wcześniejsze artykuły związane z grą Assassin’s Creed Shadows: Dlatego nie żałuję, że kupiłem PS5 Pro. Assassin’s Creed: Shadows pokazuje co potrafi najmocniejsza konsola SonyAssassin's Creed Shadows: Powinieneś natychmiast zmienić te ustawienia dotyczące HDR, grafiki i sterowaniaAssassin's Creed Shadows na Steam Decku radzi sobie lepiej, niż można było przypuszczać Czytaj więcej:Konsole PS5 z problemami z odświeżaniem częstotliwości ekranu. Eksperci tłumaczą o co chodzi POWIĄZANE TEMATY: gaming PS5 Pro / PlayStation 5 Pro Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Premiera RTX-ów 5060 Ti potwierdza, że w polskich sklepach nie ma co liczyć na ceny sugerowane przez Nvidię Premiera RTX-ów 5060 Ti potwierdza, że w polskich sklepach nie ma co liczyć na ceny sugerowane przez Nvidię RTX 5060 Ti vs 4060 Ti: „Model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć” RTX 5060 Ti vs 4060 Ti: „Model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć” Rywal dla RTX 5060 Ti nadchodzi. Znamy możliwą datę premiery RX 9060 XT Rywal dla RTX 5060 Ti nadchodzi. Znamy możliwą datę premiery RX 9060 XT Xbox pozwala na grę w chmurze w posiadane tytuły spoza Game Passa - ale jest jeden warunek Xbox pozwala na grę w chmurze w posiadane tytuły spoza Game Passa - ale jest jeden warunek Oszust kupił RTX 4090, wyjął układ GPU i RAM, a potem dokonał zwrotu. Sprzedawca nie zamierza mu odpuścić Oszust kupił RTX 4090, wyjął układ GPU i RAM, a potem dokonał zwrotu. Sprzedawca nie zamierza mu odpuścić