PS5 Pro może być jeszcze wydajniejsze niż sądziliście

Sony szykuje się do premiery udoskonalonej wersji swojej flagowej konsoli. PS5 Pro ma zaoferować spory wzrost mocy graficznej, szybszą pamięć i obsługę najnowocześniejszych technologii graficznych. Dzięki temu gracze będą mogli liczyć na płynniejszą rozgrywkę w wyższej rozdzielczości, bardziej szczegółowe detale i jeszcze bardziej realistyczne efekty graficzne. Premiera konsoli spodziewana jest pod koniec 2024 roku.

tech
Krystian Łukasik8 maja 2024
Źrodło fot. Ahmad Mohammadnejad | Unsplash
i

Sony przygotowuje nową, potężniejszą wersję swojej konsoli, a pojawiające się coraz częściej przecieki jej specyfikacji, pozwalają lepiej zrozumieć, jakich zmian możemy oczekiwać. Szczególnie ciekawie brzmią nowe doniesienia o procesorze graficznym nadchodzącego sprzętu.

Lepsza grafika, ale nie tylko

Według dokumentów Sony, udostępnionych deweloperom, PS5 Pro może zaoferować 30 jednostek WGP w procesorze graficznym (kontra 18 WGP w standardowym modelu), co ma przełożyć się na 33,5 teraflopów mocy obliczeniowej. Jest to spora różnica w porównaniu do 10,23 teraflopów w standardowym PS5.

Ten ponad trzykrotny wzrost mocy graficznej w teorii nie oznacza, że gry będą działały trzykrotnie lepiej. Sony sugeruje, że realny przyrost wydajności względem PS5 wyniesie około 45%, co ma pozwolić na płynniejszą rozgrywkę przy wyższych rozdzielczościach oraz zachowaniu bardziej szczegółowych detali, w tym lepszą obsługę technologii śledzenia promieni (ray tracing).

Konsolę PlayStation 5 kupisz tutaj

Wśród innych zmian względem bazowego modelu, PS5 Pro ma zaoferować szybszą pamięć oraz autorską technologię PSSR opartą na rozwiązaniach znanych z DLSS i FSR. Sony ma również zadbać o wsparcie dla nowoczesnych funkcji DirectX 12 Ultimate. Szczególnie wartościowy dla graczy może także okazać się system zmiennego cieniowania Variable Rate Shading (VRS), pozwalający skupić zasoby graficzne na najważniejszych obszarach ekranu, optymalizując ich wykorzystanie.

W stosunku do pierwowzoru, PS5 Pro ma wprowadzić także istotne zmiany w architekturze GPU. Podwojony ma zostać rozmiar pamięci podręcznej, co powinno przyspieszyć wymagające procesy graficzne. Udoskonalona ma być także obsługa siatek wielokątów (Mesh Shaders), co może przełożyć się na bardziej złożone i szczegółowe światy w grach obsługujących tę funkcję.

Czego jeszcze możemy się spodziewać?

Sony ma zamiar zapewnić łatwą możliwość dostosowania istniejących gier na PS5 pod względem graficznym, by jak najlepiej wykorzystały możliwości PS5 Pro. Widoczne usprawnienia, takie jak wzrost rozdzielczości w trybach skupionych na jakości obrazu, czy płynniejsze działanie w opcji „Wydajność” mają zostać oznaczone dopiskiem „PS5 Pro Enhanced”. Jednak jak będzie w praktyce, zależy w dużej mierze od samej pracy deweloperów i tego, w jaki sposób wykorzystają dodatkową moc tego sprzętu.

Mimo braku oficjalnego potwierdzenia, premiera PlayStation 5 Pro spodziewana jest pod koniec 2024 roku, a jej oficjalna prezentacja może nastąpić dopiero we wrześniu.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google

Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google

Nie tylko przekłamane trailery. Sony miało nietypowy pomysł na pada i wyposażenie PS3

Nie tylko przekłamane trailery. Sony miało nietypowy pomysł na pada i wyposażenie PS3

Demo Half-Life 2 RTX z datą premiery. Legendarny FPS wypróbujemy już wkrótce

Demo Half-Life 2 RTX z datą premiery. Legendarny FPS wypróbujemy już wkrótce

Projekt Kennan: to ASUS ma zbudować pierwszego handhelda marki Xbox

Projekt Kennan: to ASUS ma zbudować pierwszego handhelda marki Xbox

Radeon RX 9070 XT w tej wersji miał nigdy nie powstać, ale wygląda na to, że pojawił się w Chinach

Radeon RX 9070 XT w tej wersji miał nigdy nie powstać, ale wygląda na to, że pojawił się w Chinach