Powrót sterowców: pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie

Możliwe, że już w niedalekiej przyszłości przyjdzie nam podróżować sterowcami nowej generacji. Pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie z realizacją w 2026 roku.

tech
Patryk Michaś16 czerwca 2022
50

Źródło: Hybrid Air Vehicles.

Hiszpańskie linie lotnicze Air Nostrum złożyły zamówienie na 10 sterowców wypełnionych helem. Mają one być dostarczone do 2026 roku, a cała kwota transakcji wynosi ponad 600 milionów dolarów. Statek powietrzny nosi nazwę Airlander 10, a za jego budowę odpowiada brytyjska firma HAV (Hybrid Air Vehicles).

Airlander 10 – sterowiec, który pomieści 100 osób

Powrót sterowców: pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie - ilustracja #1
Pierwszy lot Airlandera 10. Źródło: HAV.

Airlander 10, wcześniej występujący pod nazwą HAV304 był początkowo przeznaczony dla armii Stanów Zjednoczonych. Jego celem miało być wsparcie sił lądowych poprzez działanie wywiadowcze. W 2013 roku amerykanie zrezygnowali z projektu, a statek powietrzny wrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie został przebudowany i dostosowany do użytku cywilnego.

Obecnie sterowiec jest hybrydą posiadającą silniki elektryczne oraz spalinowe, co zaowocowało dziesięciokrotnie mniejszą emisją gazów cieplarnianych w porównaniu z tradycyjnymi samolotami. Celem firmy jest całkowite przejście na silniki elektryczne do 2030 roku.

Airlander może osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h, utrzymać się w powietrzu przez 5 dni, a jego zasięg wynosi 7000 kilometrów. Warto zaznaczyć, że jednocześnie będzie mogło nim podróżować 100 osób, a w przypadku hiszpańskich linii lotniczych będzie operował na trasach krajowych. Tak o swoim statku powietrznym wypowiada się dyrektor generalny HAV Tom Grundy:

Airlander został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu zrównoważonych usług lotniczych oraz nowych sieci transportowych, a także, by zagwarantować rozwój naszych klientów.

Co ciekawe w 2016 roku podczas pierwszej publicznej prezentacji, sterowiec zanurkował i uderzył w ziemię przy okazji drugiego lotu testowego. Na szczęście nikomu nic się nie stało, a całą sytuację możecie obejrzeć na materiale udostępnionym w sieci:

Przyszłość sterowców

Zdaje się, że HAV pokłada spore nadzieje w Airlandera, ponieważ firma utworzy 1800 miejsc pracy w swojej placówce w południowej części hrabstwa Yorkshire. Biorąc pod uwagę wzrastające wymagania dotyczące emisyjności, zainteresowanie linii lotniczych tego typu produktami może wzrosnąć, o czym wspomniał szef Air Nostrum Carlos Bertomeu:

Badamy każdy możliwy sposób na zmniejszenie naszego śladu węglowego. Airlander 10 drastycznie zmniejszy emisje i dlatego zawarliśmy umowę z HAV.

A Wy co uważacie na ten temat? Czy jest to rozwój w dobrą stronę, czy jednak z powodu małych prędkości osiąganych przez sterowce nie wybralibyście takiego środka podróży?

Autor: Patryk Michaś

Jakość dźwięku na Spotify może już wkrótce wzrosnąć

Jakość dźwięku na Spotify może już wkrótce wzrosnąć

AMD traci kolejnego partnera? Nadchodzący Exynos ma korzystać z GPU Samsunga

AMD traci kolejnego partnera? Nadchodzący Exynos ma korzystać z GPU Samsunga

Najnowsza aktualizacja Windowsa 10 i 11 psuje VPN i nie ma na to na razie rozwiązania

Najnowsza aktualizacja Windowsa 10 i 11 psuje VPN i nie ma na to na razie rozwiązania

AMD ma już 55 lat i radzi sobie bardzo dobrze. W przyszłości może rozwijać więcej technologii powiązanych ze sztuczną inteligencją

AMD ma już 55 lat i radzi sobie bardzo dobrze. W przyszłości może rozwijać więcej technologii powiązanych ze sztuczną inteligencją

Ile zarabia się na TikToku?

Ile zarabia się na TikToku?