Ojciec wysłał córce zapytanie ChatGPT, dzięki któremu mogła uchronić się przed oszustwem i zaoszczędzić ponad 10 000 złotych

Sztuczna inteligencja może pomóc w zakupie samochodu. Wyszuka dla Ciebie najlepsze oferty w okolicy, a także udzieli porad pomocnych w negocjacjach z dealerem.

tech
Arkadiusz Strzała10 lipca 2025
1
Źrodło fot. Swansway Motor Group, Unsplash
i

Zakup samochodu to niełatwa operacja. Dealerzy potrafią korzystać ze sztuczek, aby tylko pozbyć się egzemplarza, który mają na stanie. Co może zrobić ojciec, aby jego córka nie wpadła w sidła sprytnego sprzedawcy i nie straciła pieniędzy oszczędzanych przez lata? W przypadku opisywanym na Reddicie pomogła sztuczna inteligencja. Autor posta skorzystał z ChatGPT aby pomóc córce, ponieważ wiedział, że zwykłej rady może ona nie posłuchać.

Sztuczna inteligencja pomaga w zakupie auta

Dzieciom zdarza się czasem nie słuchać rodziców, wiedział też o tym ten ojciec. Jego córka sama poszła do salonu z zamiarem jedynie obejrzenia, co akurat mają „na stanie”. Niezobowiązujący wypad niemal zamienił się w niekontrolowany zakup, gdy do akcji wkroczył sprytny i nie do końca uczciwy sprzedawca aut. Namawiał ją do zakupu stosując znane chwyty, jak motyw z „wyjątkową okazją” otrzymaną od samego szefa.

Na szczęście w pewnym momencie skontaktowała się z ojcem. Ten wiedział jednak, że proste „nie podpisuj umowy” może nie wystarczyć. Szybko skonstruował skomplikowane zapytanie do ChatGPT, aby ten pomógł znaleźć lepszą ofertę. Prompt wysłał swojej córce, a ta po kilku sekundach otrzymała odpowiedź.

Okazało się, że ten model był objęty zachętami fabrycznymi, o których dealer „zapomniał” wspomnieć. Do tego w pobliżu znajdowały się identyczne pojazdy za tysiące dolarów mniej. ChatGPT udzielił też jej kilku porad, m.in. dotyczących strategii negocjacyjnej pozwalającej uniknąć presji i naciągania. Parę dni później córka autora wpisu kupiła swój wymarzony samochód 3 tysiące dolarów taniej (ok. 10860 złotych), z takim samym wyposażeniem, z lepszymi warunkami gwarancji oraz wybranym przez siebie kolorem.

Podczas rozmowy ze sprzedawcą lepiej nie dać się ponieść emocjom. Źródło: Crosby Hinze, Unsplash - Ojciec wysłał córce zapytanie ChatGPT, dzięki któremu mogła uchronić się przed oszustwem i zaoszczędzić ponad 10 000 złotych - wiadomość - 2025-07-10
Podczas rozmowy ze sprzedawcą lepiej nie dać się ponieść emocjom. Źródło: Crosby Hinze, Unsplash

Oto zapytanie dla AI, jakie skonstruował w tym przypadku jej ojciec. Niektóre rzeczy w naszym kraju mogę nie zadziałać, więc warto je nieco zmodyfikować i wypróbować w wyszukiwaniu wspomaganym przez sztuczną inteligencję.

Szukam [ROK] [MARKA] [MODEL] [CENA] i właśnie otrzymałem ofertę od dealera w [MIASTO, WOJEWÓDZTWO]. Oto VIN: [TUTAJ VIN]. Moja ocena kredytowa to: [WKLEJ TUTAJ]. Chcę mieć pewność, że otrzymam najlepszą możliwą ofertę. Proszę o pomoc:

1. Sprawdź zachęty fabryczne – Czy są jakieś regionalne lub krajowe oferty (np. gotówka dla klienta, gotówka lojalnościowa / konkursowa, finansowanie z niską RRSO), do których mogę się zakwalifikować w oparciu o ten samochód i lokalizację?

2. Analiza numeru VIN i ceny – Jeśli to możliwe, sprawdź ten konkretny numer VIN i porównaj go z innymi ofertami w pobliżu z tym samym rocznikiem, wyposażeniem, przebiegiem i układem napędowym. Czy nie przepłacam?

3. Pokieruj moją strategią negocjacyjną – Wyjaśnij dokładnie, jak negocjować cenę za drzwi (OTD). Podkreśl, że nie powinienem ujawniać moich planów dotyczących wymiany lub finansowania, dopóki cena OTD nie zostanie sfinalizowana.

4. Ostrzeż mnie przed taktykami sprzedażowymi – Pomóż mi oprzeć się sztuczkom, takim jak pytanie „Więc, co cię dzisiaj sprowadza?” i innym technikom nacisku stosowanym przez dealerów w celu uzyskania przewagi.

5. Ochroń mnie przed dodatkami od dealera – Flaguj często zawyżone ceny dodatków, z których powinienem zrezygnować, np.:

  1. Ochrona lakieru.
  2. Grawerowanie numeru VIN.
  3. Opony wypełnione azotem.
  4. Ochrona poduszki.
  5. Paski ozdobne.
  6. Gwarancje na opony / koła.
  7. Zawyżone ceny przedłużonych gwarancji.

6. Objaśnij typy gwarancji – Przypomnij mi różnicę między „gwarancjami fabrycznymi” (wspieranymi przez producenta) a „gwarancjami dealera/osoby trzeciej” i które z nich są bardziej godne zaufania.

7. Przypomnij mi, że sprzedawca powinien pracować dla mnie, ale jest inaczej. Nie muszę dziś podejmować decyzji. Sprzedawca i jego menedżer mogą współpracować ze sobą, stosując strategię dobry glina / zły glina. Nie pozwól mi się na to nabrać.

Użytkownicy Reddita komentują, że warto dodać do tego zapytanie o wady fabryczne, akcje serwisowe danego modelu auta i podobne do tego rzeczy. Taka wiedza może się przydać podczas negocjacji z dealerem. To jednak już pozostawiam dla inwencji twórczej czytelników.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Cichy klik, idealnie wyprofilowane klawisze i wielka przyjemność z korzystania. Recenzja klawiatury Endorfy Celeris 1800

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Ikea rzuca rękawicę producentom urządzeń Smart Home. Zaproponuje własne, tanie rozwiązania

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu

Gracz odnajduje 40-letniego laptopa i odkrywa, że rozwiązanie jego największego problemu wciąż znajduje się w oryginalnym opakowaniu

Fan Nintendo zamawia Switch 2 przez Internet - przesyłka w końcu dotarła, ale w pudełku znajdowała się tylko jedna rzecz i nie była to konsola

Fan Nintendo zamawia Switch 2 przez Internet - przesyłka w końcu dotarła, ale w pudełku znajdowała się tylko jedna rzecz i nie była to konsola