Nowy elektryczny Taycan Turbo S to jedno z najszybciej przyspieszających Porsche wszechczasów

Porsche odświeżyło gamę modeli Taycan, poprawiając ich wygląd, stronę techniczną i osiągi. Nowy Taycan Turbo S potrafi teraz przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 2,4 sekundy, czym może zawstydzić nawet legendy, jak Porsche 918.

moto
Arkadiusz Strzała9 lutego 2024
Źrodło fot. Porsche
i

Porsche zaprezentowało odświeżone modele Taycan, Taycan Cross Turismo, Taycan Sport Turismo i Taycan Turbo S. Te samochody to elektryczne pojazdy, łączące wysoki poziom komfortu podróżowania oraz sportowe osiągi. Szczególnie możliwości odmiany Turbo S mogą imponować – od 0 do 100 km/h w 2,4 sekundy (o 0,4 sekundy szybciej od poprzednika), oraz nawet 691 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu.

Porsche Taycan, Taycan Cross Turismo i Taycan Sport Turismo. Źródło: Porsche - Nowy elektryczny Taycan Turbo S to jedno z najszybciej przyspieszających Porsche wszechczasów - wiadomość - 2024-02-09
Porsche Taycan, Taycan Cross Turismo i Taycan Sport Turismo. Źródło: Porsche

Nowe Porsche Taycan

Porsche Taycan w nowym wydaniu z 2024 roku zyskało odświeżony wygląd karoserii. Wnętrze wydaje się być zmienione w dość niewielkim stopniu. Z zewnątrz na pewno zauważymy więcej ostrych krawędzi przedniego pasa, choć reflektory straciły charakterystyczne pionowe wycięcia do wlotów powietrza (to pozostało w odmianach Cross Turismo i Sport Turismo, lecz ma nieco inny kształt). Te elementy są teraz designersko oddzielone. To sprawia, że odświeżony wygląd jest jednocześnie odrobinę bardziej agresywny, ale zarazem zachowawczy, mniej ekstrawagancki.

Największe zmiany szykuje strona techniczna samochodu. W modelu Taycan Turbo S skrócono czas rozbiegu 0-100 km/s do imponujących 2,4 sekundy („zwykły” Taycan – 4,8 sekundy). Takie wyniki są dostępne jednak tylko w trybie Launch control. Wtedy sterowniki silników pozwalają im na osiągnięcie większej mocy (dodatkowe 140 kW), łącznie do 700 kW (952 KM). Do dyspozycji kierowcy oddano także funkcję „push-to-pass” (w pakiecie Sport Chrono), która za naciśnięciem przycisku ułatwia wyprzedzanie, na 10 sekund dodając silnikom 70 kW mocy.

Wnętrze nowego Porsche Taycan. Źródło: Porsche - Nowy elektryczny Taycan Turbo S to jedno z najszybciej przyspieszających Porsche wszechczasów - wiadomość - 2024-02-09
Wnętrze nowego Porsche Taycan. Źródło: Porsche

Najmocniejszy Taycan w podwoziu kryje zespół baterii o pojemności 105 kWh. Dzięki temu może pokonać 558 – 630 km (WLTP) na jednym ładowaniu w trasie i 612 – 691 km w jeździe miejskiej. Zwiększono wydajność odzyskiwania energii podczas hamowania elektrodynamicznego, z 290 kW na 400 kW. Spore zmiany nabywca nowego Taycana może zauważyć przy stanowisku ładowania. Baterie pozwalają na zasilanie większą mocą, nawet do 320 kW, a poziom powyżej 300 kW układ może utrzymać przez pięć minut.

Porsche Taycan Cross Turismo to model z bardziej szutrowym zacięciem. Źródło: Porsche - Nowy elektryczny Taycan Turbo S to jedno z najszybciej przyspieszających Porsche wszechczasów - wiadomość - 2024-02-09
Porsche Taycan Cross Turismo to model z bardziej szutrowym zacięciem. Źródło: Porsche

O ile starszy Taycan był w stanie naładować baterię z 10% do 80% pojemności w 37 minut, to nowy w tych samych warunkach (temp. Zewnętrzna 15 stopni Celsjusza) zrobi to w 18 minut. Oczywiście pod warunkiem dostępu do odpowiedniego interfejsu ładowania. Nowe zawieszenie pneumatyczne (Porsche Active Ride) teraz zapewnia większy komfort dla pasażerów podczas przyspieszania i hamowania, redukując przechyły nadwozia.

Odświeżone modele Porsche zaczną pojawiać się w salonach na wiosnę 2024 roku. Nie należy się spodziewać rewolucji cenowej, wszak mamy do czynienia z autami klasy wyższej. Ceny będą zawierać się w zakresie od 109 tys. dolarów (437 tys. złotych) za podstawowego Taycana, do 313 tys. dolarów (1255 tys. zł) za model Taycan S z pełnym wyposażeniem.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Badanie: samochody benzynowe mają średnio 12 lat, samochody elektryczne tylko 3 lata - ale liczby zniekształcają rzeczywistość

Badanie: samochody benzynowe mają średnio 12 lat, samochody elektryczne tylko 3 lata - ale liczby zniekształcają rzeczywistość

Aktualizacja One UI 6.1 trafiła już na najważniejsze urządzenia Samsunga, przyniosła im wiele użytecznych funkcji

Aktualizacja One UI 6.1 trafiła już na najważniejsze urządzenia Samsunga, przyniosła im wiele użytecznych funkcji

Hobbysta stworzył przenośne PS1 z kontrolera, o którego istnieniu nawet nie wiedziałeś

Hobbysta stworzył przenośne PS1 z kontrolera, o którego istnieniu nawet nie wiedziałeś

Kiedyś warto było budować komputery samemu - dziś już nie jest to regułą

Kiedyś warto było budować komputery samemu - dziś już nie jest to regułą

Stany Zjednoczone doświadczają inwazji owadów jakiej nie widziano od 1803 r

Stany Zjednoczone doświadczają inwazji owadów jakiej nie widziano od 1803 r