Badania teleskopu kosmicznego Jamesa Webba dostarczają unikalnych spostrzeżeń na temat procesów formowania gwiazd w galaktyce NGC 5068, co pomaga naukowcom lepiej zrozumieć kosmiczne zjawiska.

Krystian "TheKirro" Łukasik5 czerwca 2023
Źrodło fot. Guillermo Ferla | Unsplash

Teleskop Jamesa Webba (JWST) dostarczył naukowcom nowych spostrzeżeń na temat odległej galaktyki NGC 5068, położonej w gwiazdozbiorze Panny. Galaktyka ta, oddalona od nas o 20 milionów lat świetlnych, dostarcza cennych informacji na temat procesów formowania gwiazd.

JWST skupia się na badaniu centralnych regionów NGC 5068, gdzie obserwuje narodziny wielu gwiazd. Dzięki swoim zaawansowanym sensorom, takim jak Mid-Infrared Instrument (MIRI) i Near-Infrared Camera (NIRCam), teleskop jest w stanie przeniknąć przez zakurzone gwiezdnym pyłem obszary galaktyki, odkrywając zupełnie nowe dane.

Niezwykłe spostrzeżenia Teleskopu Webba: Lepsze spojrzenie na galaktykę NGC 5068 i jej gwiazdozbiór - ilustracja #1
Zdjęcie, wykonane przy użyciu narzędzia NIRCam na teleskopie Jamesa Webba, spiralnej galaktyki NGC 5068. Przedstawia ono gwiazdy, gęsto skupione wzdłuż jasnego centralnego paska galaktyki, oraz czerwone chmury gazu oświetlone przez młode gwiazdy. Źródło: esa.int
Niezwykłe spostrzeżenia Teleskopu Webba: Lepsze spojrzenie na galaktykę NGC 5068 i jej gwiazdozbiór - ilustracja #2
Zdjęcie wykonane przy użyciu instrumentu MIRI na teleskopie James Webb, przedstawiające spiralną galaktykę NGC 5068. Na zdjęciu wyróżniają się struktury pyłowe galaktyki oraz świecące bańki gazu zawierające nowo utworzone gromady gwiazd. Widoczne są również trzy asteroidy, zauważyć je można jako małe niebiesko-zielono-czerwone kropki. Źródło: esa.int

Obrazy wykonane przez JWST ukazują skomplikowaną spiralną strukturę odległej galaktyki oraz obszary intensywnego formowania gwiazd, które są wyraźne i jasne dzięki otaczającym je gęstym chmurom pyłu. Zdjęcia te dostarczają kluczowych informacji, które pomagają naukowcom lepiej zrozumieć procesy kosmicznej kreacji. (Możecie je znaleźć w wyższej rozdzielczości tutaj i tutaj.)

Teleskop Jamesa Webba kontynuuje dostarczanie fascynujących obrazów i danych, które z pewnością przyniosą wiele kluczowych odkryć w najbliższej przyszłości. Dostarczone materiały pozwalają na wyjątkowy wgląd w procesy kosmiczne, które jeszcze niedawno były dla nas nieosiągalne.

POWIĄZANE TEMATY: nauka kosmos

Krystian "TheKirro" Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Samsung Galaxy Z Fold 6 dostrzeżony w popularnym benchmarku