Niewielkie ciała niebieskie w Pasie planetoid zawierają molekuły wody, co udało się znaleźć dzięki obrazowaniu w podczerwieni. To spore odkrycie, które może odpowiedzieć na pytania, związane z pochodzeniem ziemskiej wody.

Arkadiusz Strzała14 lutego 2024
Źrodło fot. Daniel Sinoca / NASA / Unsplash

Grupa naukowców twierdzi, że potwierdziła obecność wody molekularnej na kilku planetoidach. Niewielkie ciała niebieskie Iris, Melpomene i Massalia mogą dostarczyć wielu dowodów na pochodzenie wody na Ziemi w czasie kształtowana się Układu Słonecznego. Wyniki ich prac zostały opublikowane w Internecie, więc każdy może poczytać o wodzie w kosmosie.

Jednak tam jest woda

Uczeni wykorzystali instrument FORCAST w obserwatorium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), aby pozyskać dane. Urządzenie to jest kamerą pracującą w średniej podczerwieni, która analizują odbicia widmowe różnych substancji. Udało mi się bez wątpienia ustalić obecność molekularnej wody na niewielkich, krzemianowych planetoidach. Wcześniej sądzono, że na tego typu ciałach niebieskich, w szczególności przebywających blisko Słońca, raczej nie powinno być wody.

Tak wyglądają wyniki analiz widma planetoid Iris i Masalia. Źródło: IOPscience - Cząsteczki odkryte w asteroidach mogą dać odpowiedź na pytanie o pochodzenie ziemskiej wody - wiadomość - 2024-02-15
Tak wyglądają wyniki analiz widma planetoid Iris i Masalia. Źródło: IOPscience

Z reguły woda w postaci lodu jest obecna na obiektach kosmicznych w dalszej odległości od naszej najbliższej gwiazdy. Planetoidy tworzące się blisko niej pozostają jałowe. Odkrycie naukowców może rzucić trochę nowego światła na drogę, którą woda dotarła na Ziemię. Być może uda się też uzyskać kilka odpowiedzi na pytania o niektóre procesy, zachodzące podczas powstawania Układu Słonecznego.

Kosmiczna woda jest kluczowym czynnikiem, na podstawie którego można domniemywać istnienie życia w kosmosie. Ważne są też inne czynniki fizyczne, w szczególności umiejscowienie ciała niebieskiego w tzw. ekosferze, lub „pasie zamieszkania” układu planetarnego. To strefa wokół gwiazdy, w której mogą istnieć warunki pozwalające na przeżycie. Jednak nawet idealna pozycja planety w tym obszarze poskutkuje jałową pustynią, jeśli nie będzie na niej wody.

POWIĄZANE TEMATY: nauka kosmos analizy i badania NASA

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu