Najnowsza beta Monster Hunter Wilds z problemami. Gracze nadal skarżą się na złą optymalizację

Capcom testuje Monster Hunter Wilds w drugiej otwartej becie, ale gracze zgłaszają problemy z płynnością działania, zwłaszcza na PC.

gaming
Krystian Łukasik9 lutego 2025
Źrodło fot. Monster Hunter: Wilds | Steam
i

Capcom przeprowadza drugą turę otwartych testów beta Monster Hunter Wilds, mając nadzieję na uniknięcie problemów, które często towarzyszą premierom gier. Mimo ogromnego zainteresowania graczy, wciąż pojawiają się obawy dotyczące płynności animacji, szczególnie na komputerach osobistych. Premiera gry zaplanowana jest na 28 lutego 2025 roku, więc czasu na poprawki jest niewiele.

W pierwszym dniu najnowszej tury beta testów, liczba jednocześnie grających na platformie Steam przekroczyła 250 000 (via SteamDB). Mimo że deweloperzy starali się tonować oczekiwania, wielu użytkowników i tak wyraża zaniepokojenie wydajnością.

Benchmark nie oddaje rzeczywistości?

Capcom opublikował nawet narzędzie do testowania wydajności. Wielu graczy z ulgą stwierdziło, że ich komputery bez problemu spełniają wymagania sprzętowe, które zostały obniżone po wcześniejszych optymalizacjach. Niestety, najnowsza otwarta wersja beta Monster Hunter Wilds zdaje się nie odzwierciedlać tych ulepszeń. Choć według zapewnień twórców kod finalnej wersji ma być mniej obciążający, to do premiery pozostało zaledwie kilka tygodni, a społeczność jest pełna niepewności.

Gracze wyrażają swoje obawy

Na forach Steam pojawiają się głosy niezadowolenia od osób, którym nawet topowe karty graficzne Nvidii nie zapewniają stabilnych 60 klatek na sekundę. Serwery radzą sobie z dużą liczbą graczy, ale komputery mają trudności z przetwarzaniem rozległych, pełnych stworów terenów. Mimo że modele postaci są szczegółowe, niektórzy uważają, że pustynna mapa jest zbyt rozmyta lub rozpikselowana.

Z kartą 4060 Ti (16 GB), jeśli chcesz grać bez generowania klatek i DLSS, musisz ustawić niskie detale i to w rozdzielczości 1080p, przez co prezentuje się to okropnie

– podzielił się swoimi doświadczeniami użytkownik D. Flame na forum Steam.

Benchmark pokazuje lepsze wyniki niż beta, ale to niepojęte, że ludzie z 4080 nie mogą uzyskać 100 klatek na sekundę bez generatora klatek w rozdzielczości 1080p

– zauważył Soji.

Czy jest nadzieja na poprawę?

Mimo problemów, Monster Hunter Wilds prawdopodobnie utrzyma popularność przez cały weekend. Co prawda, liczba graczy jest mniejsza niż podczas pierwszej bety (ponad 460 000), ale jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę mniejszy efekt nowości.

Pytanie o przyszłą optymalizacje zadał na forum Samexz1_, na co inni użytkownicy odpowiedzieli dosyć pesymistycznie:

Na premierę? Nie, gry MH zawsze mają jakieś dziwne problemy, w tym problemy z optymalizacją na PC. Jednak tym razem są one opracowywane równolegle z wersjami konsolowymi, więc kto wie?

– pisze Kashra Fall.

Mało prawdopodobne. Wymagania systemowe wskazują, że niektóre konfiguracje potrzebują generatora klatek, aby osiągnąć 60 fps, a przecież nie do tego on służy. Gra powinna sama z siebie zapewniać 60 klatek na sekundę, aby generowanie klatek działało poprawnie. To albo pokazuje, że nie rozumieją tej technologii, albo, co bardziej prawdopodobne, stracili nadzieję na osiągnięcie przyzwoitej wydajności tego silnika przy grze w otwartym świecie

– rozwija Gigantoad.

Pojawiają się także bardziej optymistyczne komentarze dające trochę nadziei, jak ten od użytkownika Freak4Leeks:

Wspomniałem w innym wątku, że na Discordzie, ktoś chwalił się otrzymaniem recenzenckiej kopii Wilds. Powiedział, że optymalizacja jest znacznie lepsza niż w demie. Od tego czasu znalazłem filmik, w którym ktoś inny w zasadzie sugerował to samo.

Wcześniejsze sygnały ostrzegawcze i gorzkie doświadczenia graczy

Jest zatem nadzieja, że finalna wersja gry, która trafi na półki sklepowe będzie faktycznie lepiej zoptymalizowania niż wersja beta.

Jednakże, warto odnotować, że problemy Monster Hunter Wilds z wydajnością na PC przypominają sytuację, z którą gracze mieli do czynienia przy premierze Dragon's Dogma 2, innej gry Capcomu. Jak zauważył nasz redaktor w swojej recenzji technicznej, tytuł ten również cierpiał na fatalną optymalizację, szczególnie w miastach, gdzie nawet najmocniejsze procesory nie były w stanie zapewnić płynnej rozgrywki. Główną bolączką Dragon's Dogma 2 był problem z nierównomiernym wykorzystaniem rdzeni CPU, co sugeruje, że problem leży po stronie silnika gry (RE Engine), a nie sprzętu graczy.

Najnowsza beta Monster Hunter Wilds rozpoczęła się 6 lutego i potrwa do 9 lutego, a kolejna tura testów zaplanowana jest na 13-16 lutego.

Ostatnio dowiedzieliśmy się również, że wersje na PlayStation 5 i Xbox Series X mają oferować dwa tryby graficzne: tryb priorytetu grafiki (30 klatek na sekundę w rozdzielczości z upscalem do 4K) i tryb priorytetu klatek (60 klatek na sekundę, również z upscalem do 4K). Xbox Series S ma działać tylko w jednym trybie (1080p, 30 klatek na sekundę). Potwierdzono też, że w dniu premiery pojawi się łatka dodająca wsparcie dla konsoli PlayStation 5 Pro.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Topiących się złącz zasilania ciąg dalszy. Pierwszy taki przypadek w RTX 5090

Topiących się złącz zasilania ciąg dalszy. Pierwszy taki przypadek w RTX 5090

FSR kontra DLSS. Jak bardzo technologia AMD zostaje w tyle względem konkurencji na początku 2025 roku?

FSR kontra DLSS. Jak bardzo technologia AMD zostaje w tyle względem konkurencji na początku 2025 roku?

Jak zrobić przelew na telefon BLIK? Odpowiadamy

Jak zrobić przelew na telefon BLIK? Odpowiadamy

Prawdziwie nostalgiczne połącznie. Casio prezentuje retro zegarki inspirowane Pac-Manem

Prawdziwie nostalgiczne połącznie. Casio prezentuje retro zegarki inspirowane Pac-Manem

RTX 5090 niedomaga pod względem mocy obliczeniowej GPU. Karta przegrywa z RTX-em 4090

RTX 5090 niedomaga pod względem mocy obliczeniowej GPU. Karta przegrywa z RTX-em 4090