futurebeat.pl NEWSROOM Nadchodzi funkcja, która obniży wydajność Twojego PS5. Sony może jednak mieć w tym ukryty cel związany z przyszłym sprzętem Nadchodzi funkcja, która obniży wydajność Twojego PS5. Sony może jednak mieć w tym ukryty cel związany z przyszłym sprzętem Nadchodząca aktualizacja oprogramowania PlayStation 5 wprowadzi funkcję, która nadaje wiarygodności plotkom o nowej przenośnej konsoli od Sony. Korporacja pracuje nad specjalnym trybem, który obniży wydajność w grach, co może stanowić strategiczny ruch przygotowujący deweloperów do tworzenia tytułów działających na urządzeniach zasilanych bateryjnie. konsoleKrystian Łukasik24 lipca 2025 Źrodło fot. Pascal | Unsplashi Spis treści: Czym jest tryb oszczędzania energii i dlaczego powstaje?Ukryty cel? Fundament pod przenośną konsolę PlayStationReakcje społeczności i inne nowości w aktualizacji Sony zapowiedziało nową, intrygującą funkcję dla konsoli PlayStation 5, która wkrótce trafi do użytkowników w ramach nadchodzącej aktualizacji oprogramowania. Mówimy tu o trybie „Power Saver”, czyli oszczędzania energii, który ma solidne uzasadnienie i może zwiastować nadejście zupełnie nowego sprzętu w ekosystemie PlayStation. Czym jest tryb oszczędzania energii i dlaczego powstaje?Jak komunikuje Sony na swoim oficjalnym blogu, głównym celem nowej funkcji jest realizacja długofalowego planu środowiskowego firmy, znanego jako „Road to Zero”. Inicjatywa ta zakłada osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2040 roku. Tryb oszczędzania energii ma być jednym z kroków na tej drodze, pozwalając graczom na świadome zmniejszenie zużycia prądu przez ich konsole. W treści wspomnianego wpisu czytamy: Chociaż ta funkcja nie będzie dostępna w bieżącej fazie beta testów, po jej oficjalnym uruchomieniu, gdy funkcja ta zostanie opcjonalnie włączona przez graczy, obsługiwane gry na PS5 będą mogły skalować wydajność w dół i pozwolą konsoli PS5 zmniejszyć zużycie energii. Jeśli nie zostanie włączona lub jeśli gry nie obsługują tej funkcji, wydajność nie zostanie obniżona, a zużycie energii nie zostanie zredukowane. Funkcja będzie więc całkowicie opcjonalna. To od gracza będzie zależało, czy zechcą z niej skorzystać. W praktyce „skalowanie wydajności w dół” najprawdopodobniej będzie oznaczać obniżenie liczby klatek na sekundę (np. z 60 do 30) lub zmniejszenie rozdzielczości renderowania. Może to być szczególnie przydatne w przypadku mniej wymagających graficznie gier niezależnych lub gdy gramy na ekranie o niższej rozdzielczości (np. Full HD), a gra i tak renderowana jest w 4K, co generuje niepotrzebne zużycie energii. Ukryty cel? Fundament pod przenośną konsolę PlayStationChoć oficjalnym powodem pojawienia się takiego rozwiązanie jest ekologia, społeczność graczy i dziennikarze branżowi szybko dostrzegli w tym drugie dno. Wprowadzenie trybu „Power Saver” jest powszechnie postrzegane jako strategiczny ruch przygotowujący grunt pod nową, przenośną konsolę PlayStation, która według plotek ma towarzyszyć premierze PS6. Dostęp do tego trybu z pewnością pozwoli deweloperom na wczesne tworzenie i testowanie profili wydajnościowych dla swoich gier, które byłyby zoptymalizowane pod kątem urządzenia zasilanego bateryjnie. Potwierdzają to ostatnie przecieki, które wspominały o „trybie niskiego zużycia energii” zmniejszającym o połowę przepustowość pamięci – co jest kluczowym ograniczeniem w handheldach. Jeden z użytkowników Reddita, ZXXII, trafnie to podsumował: Tryb oszczędzania energii jest w 100% przeznaczony dla nadchodzącego handhelda. Fakt, że Sony udostępnia go wcześnie, oznacza, że deweloperzy mają ogromną przewagę w tworzeniu odpowiednich łatek. Reakcje społeczności i inne nowości w aktualizacjiOpinie graczy na temat nowej funkcji są podzielone, ale w większości nacechowane zrozumieniem. Wielu użytkowników widzi praktyczne zastosowanie trybu, zwłaszcza w kontekście prostszych tytułów. To naprawdę sensowne. Kiedy gram w Stardew Valley, nie potrzebuję pełnej mocy konsoli – zauważa Thug86 w sekcji komentarzy na portalu GamePro. Inni podchodzą do pomysłu sceptycznie, argumentując, że nie chcą sztucznie ograniczać wydajności swojego sprzętu. Brzmi to dla mnie dość niekorzystnie. Nie sądzę, bym kiedykolwiek chciał, aby wydajność mojej konsoli została obniżona, nawet w grze niezależnej. Nie ma sensu zmuszać się do frustracji lub godzić się na gorsze warunki – napisał Dependent_Map5592 na Reddicie. Warto również zaznaczyć, że nadchodząca aktualizacja (której wersja beta jest już testowana przez zaproszonych użytkowników) wprowadza również inną, długo wyczekiwaną funkcję. Chodzi o możliwość sparowania kontrolera DualSense z maksymalnie czterema urządzeniami jednocześnie. Za pomocą prostej kombinacji przycisków (przycisk PS + jeden z przycisków akcji) będzie można błyskawicznie przełączać się między konsolą PS5, komputerem, a nawet smartfonem, bez konieczności każdorazowego parowania. POWIĄZANE TEMATY: konsole PS5 Pro / PlayStation 5 Pro Sony konsole przenośne Sony Interactive Entertainment PS5 / PlayStation 5 Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Intel oficjalnie rezygnuje z fabryki w Polsce. Inwestycje w Europie zostały wstrzymane Intel oficjalnie rezygnuje z fabryki w Polsce. Inwestycje w Europie zostały wstrzymane Aparat, którym zawstydza flagowce, ale zapomniano o jednej kluczowej funkcji. Recenzja vivo V50 Aparat, którym zawstydza flagowce, ale zapomniano o jednej kluczowej funkcji. Recenzja vivo V50 Twórcy Wuchang Fallen Feathers „głęboko żałują” i przyznają się do problemów z wydajnością Twórcy Wuchang Fallen Feathers „głęboko żałują” i przyznają się do problemów z wydajnością Konwersja tej gry na Xboksa miała być niemal niemożliwa. Twórcy z id Software byli jednak mistrzami optymalizacji Konwersja tej gry na Xboksa miała być niemal niemożliwa. Twórcy z id Software byli jednak mistrzami optymalizacji Obalamy mity o input lagu. Opóźnienia nie zawsze są tam, gdzie myślicie Obalamy mity o input lagu. Opóźnienia nie zawsze są tam, gdzie myślicie