„Mogę grać do 6 rano”: dzięki Elonowi Muskowi i jego Neuralink, pierwszy użytkownik z chipem mózgowym spędza noce grając w Civilization 6

Nolan Arbaugh, pomimo paraliżu niemal całego ciała, odzyskuje sprawność w grach dzięki implantowi mózgowemu Neuralink. Nowa era interakcji z grami i komputerami może pomału się wyłaniać na horyzoncie przyszłości.

nauka
Krystian Łukasik24 kwietnia 2024
7
Źrodło fot. Bret Kavanaugh | Unsplash
i

Dwa miesiące temu Elon Musk wspólnie z jego firmą Neuralink osiągnął imponujący sukces, implantując pierwszy chip mózgowy u człowieka. Nolan Arbaugh, 29-letni ochotnik, pomimo paraliżu niemal całego ciała, może coraz sprawniej sterować komputerem wyłącznie za pomocą myśli.

Nowe możliwości grania

Jedną z najbardziej fascynujących możliwości tej technologii jest granie w gry wideo. Nolan, mimo że nie jest jeszcze w pełni zaznajomiony z nowymi możliwościami jakie oferuje mu chip Elona, demonstruje swoje nowe umiejętności, grając w Civilization 6 przez całe noce, przeważnie do 6:00 rano. Jego średni czas grania podczas tych sesji wynosi aż 8 godzin. Nie używa on przy tym kontrolera, myszy, czy nawet klawiatury. Steruje grą wyłącznie za pomocą myśli patrząc na ekran i wybierając opcje siłą umysłu.

Nolan opisuje swoje wrażenia jako „niewiarygodne” i jest zachwycony możliwościami, jakie otwiera przed nim Neuralink.

Mogę teraz wrócić do gier planszowych, takich jak szachy i grać w Civilization 6 do 6 rano bez przerwy – mówi.

Udane testy Arbaugha stanowią ogromny krok naprzód dla Neuralinka i całej branży interfejsów mózgowo-komputerowych. Pokazują one nie tylko, że technologia ta może służyć do nawigacji po komputerze i wykonywania prostych zadań, takich jak nawigacja i uczestnictwo w mediach społecznościowych, ale również do bardziej złożonych czynności, jak granie w gry wideo.

Potencjalna konkurencja

Neuralink nie jest jedyną firmą na rynku, która próbuje rozwijać technologie czipowe. Valve, firma stojąca za platformą Steam, również pracuje nad własnym interfejsem mózgowo-komputerowym o nazwie OpenBCI. Jest to inicjatywa typu open-source, której celem jest stworzenie przystępnego cenowo i łatwego w użyciu interfejsu BCI. W przeciwieństwie do Neuralinku, który koncentruje się na zastosowaniach medycznych i komercyjnych, OpenBCI skupia się na umożliwieniu badaczom i hobbystom eksperymentowanie z technologią BCI.

Valve aktywnie wspiera OpenBCI, oferując finansowanie i zasoby. Firma wydała również własne zestawy narzędzi OpenBCI, które umożliwiają użytkownikom budowanie i konfigurowanie własnych urządzeń BCI.

Głównym celem firmy Gabe’a Newella, w dziedzinie BCI, jest stworzenie bardziej wciągających i immersyjnych gier wideo. Firma wierzy, że takie rozwiązanie może pozwolić graczom na sterowanie grą myślami i emocjami, co może prowadzić do zupełnie nowego poziomu interakcji.

Przyszłość implantów

Implanty mózgowe to wciąż raczkująca technologia, ale ich potencjał jest ogromny. Jak widać na przykładzie Nolana, mogą one zrewolucjonizować sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z komputerami oraz grami. Przewidywane jest nawet, że w niedalekiej przyszłości, w miarę postępu technologicznego, takie rozwiązania mogą również aktywnie wpływać na nasz stan emocjonalny i percepcję.

POWIĄZANE TEMATY: nauka Elon Musk Neuralink

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Nowy przeciek daje nam wgląd w specyfikację jednej z kart graficznych Intel Arc Battlemage

Nowy przeciek daje nam wgląd w specyfikację jednej z kart graficznych Intel Arc Battlemage

Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system

Google może iść w ślady Apple i połączyć ChromeOS i Androida w jeden system

Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3

Kolejny krok w stronę Steam Decka 2? SteamOS otrzymał wsparcie dla DLSS 3

Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach

Nvidia może zalać rynek nowymi kartami graficznymi. 5 modeli z rodziny RTX 5000 ma pojawić się w najbliższych miesiącach

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy