futurebeat.pl NEWSROOM Microsoft ogłasza nową wersję DirectX Raytracing 1.2, obiecując „przełomowe zwiększenie wydajności” Microsoft ogłasza nową wersję DirectX Raytracing 1.2, obiecując „przełomowe zwiększenie wydajności” Aktualizacja DXR 1.2 wprowadza wiele ulepszeń, w pewnym względzie faworyzując path tracing. To także nowe API i wiele odświeżonych narzędzi dla twórców. gamingArkadiusz Strzała21 marca 2025 Microsoft zaprezentował kolejną odsłonę DirectX Raytracing 1.2. Nowa wersja to przede wszystkim ulepszenia wydajności i kilka nowych funkcji, jak mikromapy OMM, PIX czy optymalizacja shaderów SER (Shader Execution Reordering). Aktualizacja narzędzi DirectX powinna wpłynąć na lepsze działanie gier opartych na ray tracingu, a także (a być może w szczególności) na path tracingu. W tym ostatnim Microsoft obiecuje nawet 2,3-krotne przyspieszenie. Nowy DXR 1.2DirectX Raytracing po raz pierwszy pojawiło się w 2018 roku. To zestaw nowych instrukcji implementujących w systemie Windows obsługę śledzenia promieni światła (ray tracingu) na potrzeby renderowania grafiki wideo. Ze strony sprzętowej wymaga obecności kart graficznych począwszy od AMD RX 6000 i Nvidia GeForce RTX 20 w górę, oraz Intel Arc A lub B. Technologia ta jest cyklicznie aktualizowana, oferując nowe funkcje i poprawę wydajności. W notce na blogu Microsoftu możemy przeczytać pełny opis zmian w DXR 1.2. Ja wymienię tylko tych kilka najważniejszych, które mogą mieć największe znaczenie dla twórców gier. API PIX – zupełnie nowy interfejs przygotowany dla twórców gier i programistów. Oferuje dostęp do funkcji i danych PIX za pośrednictwem API podobnego do D3D12.Opacity micromaps – optymalizacja liczenia geometrii oferująca nawet 2,3-krotny wzrost wydajności przy włączonym path tracingu.SER – Shader Execution Reordering, czyli nowa funkcja grupująca wykonywanie shaderów w celu zwiększenia wydajności GPU, co w niektórych sytuacjach może znacznie wpłynnąć na płynną rozgrywkę w tytułach obsługujących ray tracing.Neural Block Texture Compression – Wykorzystanie sieci neuronowych w kompresji tekstur. Nowe techniki redukujące użycie pamięci i ułatwiające integrację funkcji neuronowych, także mogące wpłynąć na wydajność.Nowa wersja DXR jest jak widać bardziej skoncentrowana na path tracingu, co wyznacza kierunek rozwoju technologii graficznych. Poprawa wydajności i optymalizacja wykorzystania pamięci może dobrze współgrać z aktualnymi ulepszeniami DLSS, FSR i XeSS. Nowe narzędzia DXR 1.2 mają być dostępne dla deweloperów od kwietnia 2025 roku. Czytaj więcej:Grasz w QHD? Sprawdź Radeona RX 9070 z obsługą FSR 4 POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne ray tracing DirectX 12 Microsoft Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. W końcu gra, która na premierę działa świetnie. Recenzja techniczna Dying Light: The Beast W końcu gra, która na premierę działa świetnie. Recenzja techniczna Dying Light: The Beast Koniec wsparcia, początek zmian. ASUS z Windowsem 11 to bezpieczna i nowoczesna alternatywa Koniec wsparcia, początek zmian. ASUS z Windowsem 11 to bezpieczna i nowoczesna alternatywa To optymalne płyty główne do nowego komputera. Zobacz możliwości Gigabyte B860 To optymalne płyty główne do nowego komputera. Zobacz możliwości Gigabyte B860 Grasz w QHD? Sprawdź Radeona RX 9070 z obsługą FSR 4 Grasz w QHD? Sprawdź Radeona RX 9070 z obsługą FSR 4 Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i