futurebeat.pl NEWSROOM Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny Skalowanie obrazu Microsoftu ujrzało światło dzienne. W testach wypada całkiem przyzwoicie i co ważne, działa niezależnie od układu graficznego, oraz jego sterowników. gamingArkadiusz Strzała7 sierpnia 2024 Źrodło fot. Digital Foundry, YouTubei Automatic Super Resolution (Auto SR) to technologia opracowana przez Microsoft. To konkurencyjne rozwiązanie względem Nvidia NIS i AMD RSR, które nie używają sztucznej inteligencji. Jednak w odróżnieniu od nich Auto SR jest w stanie korzystać z AI, robiąc użytek z układów NPU (Neural Processing Unit). Ponieważ pierwsze komputery z procesorami Snapdragon X Elite i układami Intela z generacji Lunar Lake trafiły do klientów, w sieci pojawiają się testy i porównania. Oto jedna z pierwszych analiz działania Auto SR. Auto SR w praktyceW swoim materiale Digital Foundry podkreśla, dla kogo jest przeznaczone Auto SR i jakie są różnice w stosunku do podobnych technologii. To funkcja obecna domyślnie na komputerach z certyfikatem CopilotPlus, a więc konieczne jest posiadanie chipu NPU do jej działania. Mimo tego ograniczenia, widać tutaj automatyczną przewagę – nie trzeba niczego instalować ani kupować określonego układu graficznego. Auto SR działa niezależnie od sprzętu graficznego i sterowników, robi to po prostu w ekosystemie Windowsa. Skalowanie Auto SR w różnych rozdzielczościach.Źródło: Digital Foundry, YouTube Wykorzystywanie NPU objawia się też w sposobie działania ASR. W teście z bazowej rozdzielczości 720p obraz był rozszerzany do 1080p, 1440p i 2160p. Co ciekawe, niezależnie od ustawienia docelowego, liczba klatek na sekundę była taka sama. Ponieważ obliczeniami nie zajmuje się GPU, złożoność upscallingu nie ma wpływu na wydajność. Można powiedzieć, że w pewnym sensie mamy znacznie bardziej szczegółowy obraz „za darmo”. Powiązane:Totalna rewolucja w Dellu. Znikają nazwy znane od dekad, producent stawia na prostotę AutoSR nie działa w ten sam sposób, jak np. DLSS. Technologia oparta na konwolucyjnej AI analizuje obraz i dodaje brakujące szczegóły na podstawie wyuczonych schematów. Aby jednak przeskalować go do pożądanej rozdzielczości, są wykorzystywane dodatkowe algorytmy szybkiej zmiany rozmiaru. Jeśli skalujemy np. z 720p do 4K, nie oznacza to, że wynik pracy AutoSR to właśnie 4K – ostateczny rezultat jest „dociągany” przy pomocy filtrów. Efekty są dość przyzwoite, a szczegóły wyraźniejsze i dostosowane do ustawionej rozdzielczości. Auto SR ma drobny problem z tekstem. Zdarza się, że napisy w wynikowym obrazie wyglądają dość osobliwie, a czcionki nie zachowują swojego kroju. Co jednak jest dość ciekawe, technologia Microsoftu dobrze współpracuje ze swoimi rywalami. Nie ma problemu, aby jednocześnie był aktywny FSR od AMD i Auto SR. Ewentualne artefakty tej pierwszej technologii zostają naprawione przez ASR i rezultat będzie jeszcze lepszy niż efekt działania tylko jednej z nich. Technologia skalowania Microsoftu to atut komputerów z CopilotPlus i zarazem jeden z argumentów, które można poruszyć rozważając zakup. Szczególnie tych modeli, które nie dysponują zbyt mocnym GPU. Auto SR ratuje wtedy sytuację i pozwala na uruchomienie nowszych gier z komfortowymi parametrami fps. Pierwsze urządzenia z Core Ultra 200 mogą się pojawić we wrześniu, a z Ryzenami AI 300 już są na rynku, lecz póki co funkcja jest dostępna na laptopach z układami Qualcomma (według podanych wymagań sprzętowych). Komputery z układami Snapdragon X Elite w RTV Euro AGD Czytaj więcej:Razer pokazał Blade 16 - niemożliwie cienkiego laptopa z RTX 5090 na pokładzie Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy! POWIĄZANE TEMATY: gaming laptopy Microsoft AI / sztuczna inteligencja CPU / procesory testy wydajności Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. USA nakłada ograniczenia w handlu chipami AI. Polska wśród poszkodowanych krajów USA nakłada ograniczenia w handlu chipami AI. Polska wśród poszkodowanych krajów RTX 5090 vs RTX 4090: O ile wydajniejszy jest nowy flagowiec Nvidii bez wszystkich cudów DLSS 4? RTX 5090 vs RTX 4090: O ile wydajniejszy jest nowy flagowiec Nvidii bez wszystkich cudów DLSS 4? Wszystko o Nintendo Switch 2 - data premiery, specyfikacja, cena. Na bieżąco aktualizowane informacje Wszystko o Nintendo Switch 2 - data premiery, specyfikacja, cena. Na bieżąco aktualizowane informacje To będzie król w swojej kategorii cenowej; wyciekły obiecujące benchmarki karty graficznej Intel Arc B570 To będzie król w swojej kategorii cenowej; wyciekły obiecujące benchmarki karty graficznej Intel Arc B570 Cyberpunk 2077 w 4K i 120 fps: Wideo pokazuje imponującą wydajność nowej generacji kart graficznych, ale jest haczyk Cyberpunk 2077 w 4K i 120 fps: Wideo pokazuje imponującą wydajność nowej generacji kart graficznych, ale jest haczyk